• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان:

ارجاع بیمار توسط پزشک به داروخانه‌ای خاص تخلف است

  • کد خبر : 212835
  • 19 اسفند 1402 - 14:25
ارجاع بیمار توسط پزشک به داروخانه‌ای خاص تخلف است
معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اگر پزشکی بیمار را ملزم به خرید دارو از داروخانه‌ای خاص کند، غیرقانونی است، گفت: این اقدام نه قانونی است و نه علمی، متأسفانه این اقدامات ارجاع به داروخانه و حتی آزمایشگاه‌های خاص نه تنها در استان ما بلکه در کل کشور وجود دارد که از نظر قوانین نظام پزشکی، تخلف است.

به گزارش خبرنگار سلامت پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» قدرت‌الله رستمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه درحال حاضر تعداد ۳۰۴ داروخانه در استان همدان وجود دارد، گفت: این داروخانه‌ها به صورت روزانه، نیمه وقت و شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد داروخانه‌های شبانه‌روزی در مقایسه با سال گذشته هشت درصد افزایش داشتند، افزود: این عدد خوب و بزرگی است که در راستای توسعه خدمات‌رسانی در اقصی نقاط استان صورت گرفته.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ شرکت توزیع دارو داریم که اکثرا در داخل استان هستند و تعدادی از استان‌های دیگر وارد استان همدان شده و سبد دارویی به ما ارائه می‌کنند.

رستمی با بیان اینکه حدود چهار کارخانه و شرکت تولید دارو در استان مستقر است، تصریح کرد: اگر بتوانیم در سال جدید دو کارخانه دیگر افتتاح و یا حداقل درصد بالایی از پروژه را پیش ببرند ببریم اتفاق خوبی است که رقم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان پیشرو در تولید دارو بوده و در آینده در این حوزه بهتر خواهد شد، گفت: در کنار اشتغال آفرینی به جهش تولید دارو فکر می‌کنیم.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: ۳۷۰ عطاری مجوزدار در استان داریم که تقریبا بیش از نیمی از آن‌ها در شهرستان همدان هستند.

رستمی تأکید کرد: تعدادی از عطاری ها مجوز ندارند و پیگیر درخواست آن‌ها برای دریافت مجوز توسط ادارات و ارگان‌های موظف هستیم، البته اگر مرکزی نتواند مجوز مورد نظر را کسب کند پلمب می‌شود تا سلامت مردم به خطر نیافتد.

وی با بیان اینکه بخشی از شرح وظایف اداره غذا و دارو توزیع مکمل‌هایی همچون شیرخشک است، افزود: با طرحی که در سال ۱۴۰۱ کلید خود و الان تکمیل شده است، توزیع دارو و شیرخشک بدون چالش پیش می‌رود.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه چهار نوع شیرخشک ارائه می‌شود، تصریح کرد: یک نوع شیرخشک یارانه‌ای است که در پاکت زرد رنگ فروخته می‌شود و حدودا ۱۷۰ هزار سهمیه به همدان داده می‌شود، نوعی دیگر شیرخشک رژیمی برای نوزادانی که الرژی دارند و یک نوع شیرخشک مربوط به بیماران متابولیک ارثی است که توسط پزشک در سامانه به نام نوزاد ثبت می‌شود.

رستمی ادامه داد: هرچه تولد و مصرف در استان زیاد می‌شود برهمان اساس شیرخشک به همدان سهمیه داده می‌شود و همه آمار به طور سیتمی ثبت و موجود است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی « عصر همدان» در این خصوص که آیا پزشکان می‌توانند بیمار را به داروخانه‌ای خاص ارجاع دهند یا خیر، گفت: این اقدام نه قانونی است و نه علمی، متأسفانه این اقدامات ارجاع به داروخانه و حتی آزمایشگاه‌های خاص نه تنها در استان ما بلکه در کل کشور وجود دارد که از نظر قوانین نظام پزشکی، تخلف است.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی همدان ادامه داد: در خصوص داروخانه‌ها در این مورد با چالش مواجه هستیم و مواردی گزارش شده که به مراتب با مستندات موجود در دست پیگیری هستند.

رستمی در پایان خاطرنشان کرد: اگر پزشک در خصوص شرکت و نوع دارو، توصیه‌های به بیمار داشته باشد مشکلی ندارد اما اینکه بیمار را ملزم به خرید دارو از داروخانه‌ای خاص کند غیر قانونی است.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=212835
  • دیدگاه‌ها برای ارجاع بیمار توسط پزشک به داروخانه‌ای خاص تخلف است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.