• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

احیای روحیه مطالبه گری و نقد از مسئولان اولویت نخست ستاد امر به معروف و نهی از منکر/ آمران به معروف و ناهیان از منکر مورد حمایت قضایی قرار دارند

  • کد خبر : 80198
  • 01 شهریور 1399 - 19:11
احیای روحیه مطالبه گری و نقد از مسئولان اولویت نخست ستاد امر به معروف و نهی از منکر/ آمران به معروف و ناهیان از منکر مورد حمایت قضایی قرار دارند

حجت‌الاسلام یاسر مظاهری با بیان اینکه که حمایت معنوی و قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر در دستور کار ستاد قرار دارد، گفت: احیای روحیه مطالبه گری و نقد از مسئولان اولویت نخست ماست تا مردم بدون هیج گونه دغدغه، واهمه و اضطرابی عملکرد مسئولان را نقد و درخواست هایشان را مطالبه کنند. […]

حجت‌الاسلام یاسر مظاهری با بیان اینکه که حمایت معنوی و قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر در دستور کار ستاد قرار دارد، گفت: احیای روحیه مطالبه گری و نقد از مسئولان اولویت نخست ماست تا مردم بدون هیج گونه دغدغه، واهمه و اضطرابی عملکرد مسئولان را نقد و درخواست هایشان را مطالبه کنند.

به گزارش خبرنگار عصر همدان، ستاد امر به معروف و نهی از منکر از سال ۷۱ تاکنون هر ساله هفته نخست ماه محرم را به منظور یادآوری و تذکر اصلی ‌ترین هدف جهاد الهی و والای سیدالشهدا(ع) با عنوان هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر اجر می نهند.

در این باره به سراغ «حجت‌الاسلام یاسر مظاهری» دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان که یک ماهی می شود عهده دار این مسئولیت شده رفتیم.

منکراتی بالاتر از بدحجابی داریم

وی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه در دوره جدید، این ستاد رویکردهای تازه ای دارد، گفت: در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که نسبت به امر به معروف و نهی از منکر جفا شده، از آن رو که تا نام این دو فریضه الهی بر زبان می آید به طور عمده ذهن برخی مردم به مسئله حجاف و عفاف هدایت و این گونه تصور می شود تنها منکر بدحجابی است!

وی مسئله حجاب و عفاف را اولویت دهم ستاد دانست و اظهار کرد: این در حالی که ما منکراتی بالاتر از بی توجهی به پوشش ظاهری داریم که متأسفانه عامه ما از آن غافل مانده ایم.

تدوین برنامه های تشویقی و تبیینی برای نهادینه ساختن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر ضروری است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان به برنامه های پیش روی این ستاد در هفته نخست ماه محرم اشاره کرد و افزود: در این هفته گروه ها و تیم های آموزش دیده که مهارت های لازم نحوه اجرای این دو فریضه الهی را آموخته اند در قالب تذکر لسانی به شیوه ای نرم و صحیح به میدان می آیند.

حجت الاسلام مظاهری تصریح کرد: نکته مهم در بخش تذکر لسانی تبیین، ترویج و تشویق مردم به ادای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است و برای فرهنگ سازی و نهادینه شدن این مسئله از رسانه های جمعی از صدا و سیما و مطبوعات گرفته تا خبرگزاری و سایت های خبری بهره می گیریم.

برخی مشکلات جامعه امروز ناشی از قانون گریزی است

وی در ادامه با بیان اینکه در قانون اساسی برای امر به معروف و نهی از منکر سه شکل عنوان شده، گفت: شکل اول ادای این دو فریضه از سوی “دولت به مردم” است بدان معنا که مسئولان و قانون گذاران با تدوین قوانین بایدها و نبایدهایی را برای اداره امور جامعه با هدف حمایت از مردم تصویب می کنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: ریشه بخشی از مشکلات کنونی نشات گرفته از قانون گریزی برخی مردم است که می خواهند قانون را دور بزنند و آن گونه که باید از قانون تبعیت نمی کنند.

حجت الاسلام مظاهری ادامه داد: شکل دوم امر به معروف و نهی از منکر “مردم به دولت” است بدان معنا که مردم مسئولان خودشان را نظارت و ارزیابی می کنند و نسبت به عملکرد آن ها بی تفاوت نیستند.

احیای روحیه مطالبه گری مردم نسبت به مسئولان اولویت نخست ستاد امر به معروف و نهی از منکر است

وی تاکید کرد: در حقیقت شعار و روح کلی همه برنامه های ما در دوره جدید این است که بی تفاوت نباشیم و روحیه مطالبه گری مردم نسبت به مسئولان را احیا کنیم چرا که نظارت مردم بر مسئولان را حق طبیعی آنان می دانیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان تأکید کرد: این مهم است که مردم مسئولیت پذیر باشند و در راستای امر به معروف و نهی از منکر به راحتی و بدون هیج گونه دغدغه، واهمه و اضطرابی عملکرد مسئولان را نقد و درخواست هایشان را مطالبه کنند.

حجت الاسلام مظاهری خاطر نشان کرد: ترویج و احیای روحیه مطالبه گری مردم از مسئولان یکی از اقدامات اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

مردم نسبت به یکدیگر مسئول هستند

وی امر به معروف و نهی از منکر در قالب “مردم به مردم” را شکل سوم این مهم در قانون اساسی برشمرد و عنوان کرد: در این شکل مهم است تا مردم بدانند که در قبال یکدیگر مسئولیت دارند، همان گونه که امروز آنان درخصوص استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نسبت به سلامت یکدیگر مسئول هستند درباره ادای امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد کاهش آسیب های اجتماعی مسئولیتی بر دوششان است.

شورای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه ها هیچ گونه فعالیتی ندارند

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان همچنین به مسئله شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه ها و سازمان اشاره کرد و گفت: در حدود ۱۴۰ شورای امر به معروف دستگاه هایی دولتی و غیر دولتی وجود دارد که تنها اسمی است و هیچ گونه فعالیت، اقدام در خور توجه و پویایی ندارند بنابراین احیاء این شوراها از اولویت های بعدی ما است.

آمران به معروف و ناهیان از منکر مورد حمایت معنوی و قضایی قرار دارند

مظاهری با اشاره به منویات اخیر رهبر انقلاب در هفته قوه قضائیه مبنی بر اینکه مسئولان نسبت به گزارش های مردمی توجه داشته باشند و گزارشگران فساد با دلگرمی مورد حمایت معنوی و قضایی قرار گیرند، تصریح کرد: بدین شرح یکی از این برنامه های اولویت دار ما در تعامل با قوه قضائیه حمایت معنوی و قضایی از آمران به معروف و نهی از منکر است.

وی با بیان اینکه اجازه نمی دهیم شخص یا اشخاصی به آمران به معروف و ناهیان از منکر توهین کند، افزود: در حال حاضر خوشبختانه شعب ویژه رسیدگی به پرونده های قضایی در این زمینه با قضات آموزش دیده در دادگاه ها تشکیل شده و آمران به معروف با حمایت وکلای آموزش دیده مورد حمایت قضایی ستاد استانی قرار می گیرند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه یکی دیگر از اولویت های ما در حوزه آمران به معروف و ناهیان ازمنکر بحث مهارت افزایی و آموزش آنان است، عنوان کرد: افرادی که در این حوزه تمایل به فعالیت دارند می توانند با ثبت نام در سامانه امین دوره های آموزشی مجازی و حضوری را بگذرانند تا انجام این فرایض الهی به بهترین شیوه عملیاتی شود.

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=80198
  • دیدگاه‌ها برای احیای روحیه مطالبه گری و نقد از مسئولان اولویت نخست ستاد امر به معروف و نهی از منکر/ آمران به معروف و ناهیان از منکر مورد حمایت قضایی قرار دارند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.