• امروز : شنبه - ۵ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 25 May - 2024
2

آیا تعطیلی اصناف بدون حمایت مالی راه حل درستی در پیشگیری از شیوع کروناست؟

  • کد خبر : 91534
  • 18 آبان 1399 - 9:18
آیا تعطیلی اصناف بدون حمایت مالی راه حل درستی در پیشگیری از شیوع کروناست؟

طبق اطلاعیه جدید ستاد کرونا محدودیت هایی در فعالیت اصناف اعمال خواهد شد، این محدودیت ها در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه بدون حمایت های مالی دولتی اعمال می شود که نارضایتی های عمومی را به دنبال خواهد داشت و لذا نیازمند بازنگری در طریقه اجراست. به گزارش عصر همدان، طبق اطلاعیه صادر شده […]

طبق اطلاعیه جدید ستاد کرونا محدودیت هایی در فعالیت اصناف اعمال خواهد شد، این محدودیت ها در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه بدون حمایت های مالی دولتی اعمال می شود که نارضایتی های عمومی را به دنبال خواهد داشت و لذا نیازمند بازنگری در طریقه اجراست.

به گزارش عصر همدان، طبق اطلاعیه صادر شده از سوی اصناف شهرستان بهار و ستاد شهرستانی مبارزه با کرونا از تاریخ ۱۲ آبان ماه محدودیت های گروه شغلی ۲ و ۳ و ۴ برای شهرستان بهار به مدت ده روز اعمال شد.

همچنین در این اطلاعیه آمده: نظارت بر محدودیت ها در شهرستان به صورت ویژه انجام می شود و با متخلفان برخورد خواهد شد.

همچنین عصر دیروز از تصمیم جدید ستاد استانی کرونا مبنی بر تعطیلی اصناف استان از ساعت ۱۸ در ده شهرستان استان خبر رسید که این محدودیت یک ماه ادامه خواهد داشت.

علی رغم محدودیت های ایجاد شده در گروههای مختلف شغلی و اصناف اگر گشتی در سطح شهر بزنیم تغییرات چندانی در تعطیلی اصناف نمی بینیم، گذشته از این انبوه پیام های ارسالی و انتقاد نسبت به فعالیت های گروههای شغلی ۲ ، ۳ و ۴ ما را بر آن داشت که گفتگویی با رئیس اتاق اصناف شهرستان بهار، محمود همایونی داشته باشیم و از فعالیت اصناف مطلع شویم.

همایونی در این باره اظهار داشت: تعداد بازرسان ما ۵ یا ۶ نفر است که اگر کل سطح شهر بهار را بخواهند بازدید کنند شاید صبح تا عصر طول بکشد، اما در این مدت آنقدر تماس از سوی هم صنفی ها که گزارش تخلف داده اند، وجود داشته که بازرسان ما اینقدر تخلف نتوانسته اند ثبت کنند و ما نمی توانیم جوابگوی همه آنها باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تا جایی که ممکن بوده تذکر داده ایم تا اصناف خود نسبت به تعطیلی اقدام کنند و بنا به پلمب نداشتیم، اما خود اصناف نیز باید با شرایط کنار بیایند تا بحران بیماری کرونا کمتر شود.

همایونی با اشاره به افتتاح فروشگاه رفاه در چند روز گذشته و همزمانی آن با اقدام به تعطیلی برخی مشاغل خرد، آن را برای مردم ما غیر قابل هضم دانست و اظهار داشت: اعتقاد من این است که یا باید همه اصناف را به یکباره به مدت ۱۴ روز تعطیل کرد، یا اینکه همه اصناف و مغازه ها با تغییر جزئی در طریقه خدمات دهی به فعالیت خود ادامه دهند؛ چراکه کنترل و بازرسی اصناف با گروههای شغلی متفاوت که یکی باز باشد و دیگری بسته راه به جایی نمی برد.

رئیس اصناف شهرستان بهار درخصوص حمایتهای دولتی از اصنافی که مجبور به تعطیلی هستند گفت: شرایط اقتصادی سختی بر جامعه حاکم است، تعطیلی ده روزه یک مغازه با این مبالغ اجاره بها به معنای نابودی آن شغل است و کار را بر مردم بسیار سخت می کند، دولت نیز هیچ حمایتی از این مشاغل نمی کند، در ایام عید وام کرونا به مشاغل آسیب دیده داده شد، که در بسیاری از آن اما و اگرهایی وجود داشت، اما الان چگونه می توان جوابگوی معیشت مردم بود.

همایونی در خصوص محدودیت یک ماهه اصناف شهرستانها تا ساعت ۱۸ گفت: ما هم این اطلاعیه را در شبکه های مجازی دیده ایم و هنوز دستورالعمل آن برای ما صادر نشده و از زمانی که این دستورالعمل صادر شود ما نیز ملزم به رعایت آن خواهیم بود.

به گزارش عصر همدان، طبق آخرین آمار اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مبتلایان به کرونا تعداد مبتلایان شهرستان بهار به ۴۳۰ نفر رسیده و مدیر شبکه بهداشت شهرستان نیز پیش از این وضعیت شهرستان را در این باره بحرانی اعلام کرده بود.

در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه ستاد کرونا تصمیم بر تعطیلی برخی اصناف گرفت و دقیقا در همان روز شاهد افتتاح فروشگاه رفاه بهار با جشن و پایکوبی و نورافشانی در شهر بودیم که انتقادهایی را به همراه داشت و باعث عصبانیت فروشنده های خرد سطح شهر شد و گویا این مسئله با لجاجت برخی همراه شد که دولت با این مسئله یک بام و دو هوا رفتار می کند.

در شرایط کنونی به نظر می رسد که تصمیم به تعطیلی و محدودیت اصناف به مثابه پاک کردن صورت مسئله است، چرا که دولت در برابر این تصمیم قادر به تامین نیازهای اقتصادی مردم نیست و استفاده از اهرم زور در تعطیلی اصناف باعث بالا رفتن نارضایتی ها می شود، به نظر می رسد که دولتی ها باید در فکر راه حل دیگری برای کنترل بیماری کرونا باشند تا بتوان هم نارضایتی عمومی را کم کرده و هم شیوع بیماری را کاست.

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=91534
  • دیدگاه‌ها برای آیا تعطیلی اصناف بدون حمایت مالی راه حل درستی در پیشگیری از شیوع کروناست؟ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.