• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1

آسیب تربیتی تک‌فرزندی بیشتر از چندفرزندی است/ لزوم توجه دولت‌ها به مسائل اقتصادی در راستای افزایش جمعیت

  • کد خبر : 178482
  • 01 اسفند 1401 - 1:14
آسیب تربیتی تک‌فرزندی بیشتر از چندفرزندی است/ لزوم توجه دولت‌ها به مسائل اقتصادی در راستای افزایش جمعیت

معاون فرهنگی دانشگاه شهید مفتح اظهار کرد: اولین موضوعی که می‌شود در زمینه فرزندآوری باید به آن اشاره کرد، مباحث فرهنگی و کارکردهای فرهنگی افزایش جمعیت است. مردم ما باید به این باور برسند که جمعیت مولفه قدرت، پیشرفت و برکت کشور و انگیزه برای بوجود آمدن نسل جدید و رساندن جامعه به نشاط و […]

معاون فرهنگی دانشگاه شهید مفتح اظهار کرد: اولین موضوعی که می‌شود در زمینه فرزندآوری باید به آن اشاره کرد، مباحث فرهنگی و کارکردهای فرهنگی افزایش جمعیت است. مردم ما باید به این باور برسند که جمعیت مولفه قدرت، پیشرفت و برکت کشور و انگیزه برای بوجود آمدن نسل جدید و رساندن جامعه به نشاط و شادی است که این امر بستگی به تصمیم امروز ما دارد.

جمشید قاسمی، معاون فرهنگی دانشگاه شهید مفتح و کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: یکی از دغدغه هایی که ما در حاکمیت اسلامی بعد از بحث انقلاب اسلامی و برقراری حکومت اسلامی داریم رساندن جمعیت جامعه به نرمی است برای اتفاقاتی که قرار است در آینده برای کشور بیافتد و در بحث تمدن سازی اسلامی با مشکل مواجه نشویم.

قاسمی افزود: یکی از آیتم های اثر گذار که در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی اثر گذار است مولفه جمعیت است. جمعیت هر کشوری در حقیقت مولفه های قدرت آن کشور محسوب می شود. شما اگر نگاه بکنید در اکثر کشورهای دنیا مثل چین مشاهده می کنید که با جمعیت حدودا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر یکی از کشورهای ابر قدرت دنیا محسوب می شود

این کارشناس سیاسی با بیان این که جمعیت هیچگاه موجب افت یک کشور نمی‌شود اضافه کرد: جالب است بدانید نگاه قرآن هم در بحث جمعیت یک نگاه همراه با دیدگاه مثبت است. خداوند در قرآن کریم افزایش امت را نشانه قدرت یا اولاد را نشانه برکت و قدرت عنوان می کند و لذا اولین کاری در این حوزه باید انجام پذیرد این است که دیدگاه ما باید یک اصلاح جدی داشته باشد.

قاسمی ادامه داد: در حقیقت یک اتفاقی که در جامعه ما الان دارد می افتد این است که ما شاهد کاهش جمعیت و ناباروری در جوان ها، کاهش ازدواج و … هستیم که اولین آیتمی که می تواند در این مورد اثر گذار باشد این است که ما بتوانیم حداقل برای یک یا دو سال این نگرش را در جوان ها بصورت درست تغییر بدهیم و از شعار دروغ فرزند کمتر زندگی بهتر عبور بکنیم و آرام آرام شاهد رشد نرخ باروری و نرخ رشد جمعیت در کشور و استان عزیزمان باشیم. و لذا اولین موضوعی که می‌شود در این زمینه به آن اشاره کرد مباحث فرهنگی و کارکردهای فرهنگی است که مردم ما باید به این باور برسند که جمعیت مولفه قدرت، پیشرفت و برکت کشور و انگیزه برای بوجود آمدن نسل جدید و رساندن جامعه به نشاط و شادی است که این امر بستگی به تصمیم امروزما دراین حوزه دارد.

وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری و نگرانی ایشان در حوزه فرزندآوری تا کید کرد: نکته ای که امروزه بسیار حایز اهمیت است نوع نگاه رهبری به عنوان ولی امر مسلمین و ناخدای کشتی انقلاب است.اگر شما دقت کنید در اکثر گلو گاههایی که کشور ما، با چالشهای جدی مواجه می شود مقام معظم رهبری به داد این مجموعه اجتماعی و فرهنگی هم می رسد.

قاسمی خاطرنشان کرد: در بحث سبک زندگی اسلامی، زمانیکه مقام معظم رهبری ۳۰ مورد را در خصوص سبک اسلامی به اساتید محترم دانشگاه و استاتید علوم اجتماعی یادآوری کرد، خیلی از آقایان و خانم هایی که در این حوزه تخصص داشتند گفتند که چرا ما از این زاویه به این موضوع نگاه نکرده بودیم، دلیلش این است مقام معظم رهبری بعنوان نفر اول جهان اسلام از افق خیلی بالاتر اوج فتنه و استراتژی دشمن در بحث کاهش جمعیت یا بهم زدن سبک زندگی دینی را در مردم مشاهده می کند.
وی ادامه داد: یک نگاه ویژه ای را در گفتمان آقا داشتیم و آن این است که ایشان در طول ۳۵ سال رهبری خود هیچگاه از ادبیات منفی برای مباحث و مشکلات کشور استفاده نکرده اند مثلا وقتی که از آینده کشور و آینده جوانان صحبت می کنند می گویند “ما به آینده این انقلاب و جوانان امیدواریم و جوانان امروز ما از جوان های اول انقلاب خیلی بهتر هستند”و در خصوص مسایل منطقه ای همیشه رویکرد مثبت و امید بخش را دارند اما تنها موضوعی که در مورد آن با نگرانی صحبت می کنند موضوع جمعیت است و در مورد آینده جمعیتی از واژه های هولناک وغم انگیز و خطرناک یا می کنند.
قاسمی اذعان داشت: ما بعنوان کسانی که در جامعه اسلامی داریم زندگی می کنیم و فرمایشات رهبری را که با توجه به مشاوره های تخصصی فرهنگی و اجتماعی که برای این مباحث می گیرند برای ما فصل الخطاب است و ما این را بعنوان یک تکلیف برای تمامی مردم عزیزی در این جامعه زندگی می کنند با برای کشور عزیزمان که میشه گفت یک کشور در حال توسعه است نگاهمان دغدغه مند باشد تا بتوانیم آینده با نشاطی را برای سرزمین عزیزمان رقم بزنیم.

وی همچنین افزود: نکته بعدی که حایز اهمیت است تبلیغات منفی با عناوین فرزند کمتر زندگی بهتر یا دو بچه کافی است!.. واقع مطلب این است که ما با این شعاری که بوجود آمده است مشکل داریم چرا که نوع نگاهش با نگاه اسلام در تضاد است. ما اول باید ببینیم که زندگی بهتر چه زندگی بهتر چه زندگی است؟ آیا زندگی مرفه تر در زندگی اسلامی به معنی زندگی بهتر است؟ آیا اگر نگاه ما یک نگاه لیبرالیستی باشد یعنی با دیدگاه لذت و لذتگرایی و جاه طلبی دیدگاه درستی نیست ولذا شعار فرزند کمتر زندگی بهتر ریشه در دیدگاه لیبرالیستی دارد و ریشه دینی ندارد، در دیدگاه دینی ما افضل الاعمال احمدهاست

معاون فرهنگی دانشگاه شهید مفتح ادامه داد: نوع نگاهی که از سال ۶۵ به بحث جمعیت در کشور شروع شد و قرار شد طی بیست سال، نرم جمعیت را از ۶/۴ به ۳/۲ برسانیم که متاسفانه با اتفاقاتی که در کشور رخ داد و با افراط و تفریط هایی که در این حوزه رخ داد، متاسفانه به نوعی در حق کشور جنایت شد و یک نسل کشی خیلی بزرگی به دست خودمان درکشور بوجود آوردیم که در آن، در عرض ۵ سال یعنی از سال ۶۵ تا ۷۰ رسیدیم به اون جایگاهی که باید در عرض بیست سال می رسیدیم و از دهه ی ۷۰ تقریبا سقوط نرم جمعیتی ما آغاز شد چرا که ما در بحث کرونا آخرین آمار کشته ها که در کشور داشتیم بطور متوسط روزی ۷۰۰ نفر از دنیا می رفتند ولی در این طرح کنترل عجیب جمعیتی با محوریت سقط جنین، روزی بین هزار، هزار و پانصد حتی دو هزار جنین در کشور سقط داشته ایم، این آمار تکان دهنده آنقدر عظیم و غم انگیز است که حتی چنگیز خان مغول هم این تعداد افراد را نکشته است و متاسفانه هیچ کس برای احقاق حقوق این فرزندان بی گناه، که هیچ مدافعی هم ندارند کسی ورود نکرده است.

جمشید قاسمی تصریح کرد: اولین کاری که ما میتوانیم انجام دهیم با شروع تبلیغات درست و دلایل درست و منطقی مردم عزیز را به این باور برسانیم که آینده این کشور با این آمار و ارقام جمعیتی بسیار وحشتناک و هولناک است و باعث می شود که ما همه چیز را از دست بدهیم.

وی با اشاره به اعتقاد خیلی ها نسبت به تک فرزندی و کنترل و تربیت درست کودکان تک فرزند بیان داشت: عده ای بر این باور هستند که فرزند کمتر داشته باشیم ولی خوب تربیتش کنیم اما ۹۰ درصد از روانشناسان دنیا بر این باور هستند که از لحاظ تربیتی آسیب، داشتن تک فرزند خیلی فراتر از چند فرزندی است.

وی در پایان به حمایت و درایت هرچه بیشتر دولت تاکید کرد و ادامه داد: حمایت هایی است که دولت در حوزه های فرهنگی و اقتصادی شروع کرده است که البته در بعضی جاها از جمله واگذاری زمین، واگذاری وام های دویست میلیونی و.. با خللی مواجه شد و سایر خدمات هم در واقع بعنوان یک دهان شیرین کن و جوایز کوچکی است که دولت برای این امر قرار داده است، برای شیرین کردن ذاعقه جوانان برای امر فرزند آوری نه دلیل اصلی پس باید نوع نگاه مسولین کشور از بالا دستی ها برای افزایش جمعیت و تبدیل شدن آن بعنوان یک دغدغه و آموزش درست مردم و مبنای سبک زندگی اسلامی اتفاق بیافتد. حقیقتی که امروز وجود دارد این است که مردم در بحث معیشتی بسیار در مضیقه هستند و امیدواریم که دولت و مسئولان با تدابیری که دارند بتوانند در مباحث معیشتی ما را به جایی برسانند که در بحث فرزندآوری بتوانیم با فراغ بال بیشتری صحبت کنیم.

انتهای پیام/سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=178482
  • دیدگاه‌ها برای آسیب تربیتی تک‌فرزندی بیشتر از چندفرزندی است/ لزوم توجه دولت‌ها به مسائل اقتصادی در راستای افزایش جمعیت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.