• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

آبخیزداری، گمشده این روزهای کشور برای مهار و ذخیره سازی سیل

  • کد خبر : 160093
  • 09 مرداد 1401 - 8:51
آبخیزداری، گمشده این روزهای کشور برای مهار و ذخیره سازی سیل

این روزها شاهد سیل در مناطق مختلف ایران و از بین رفتن محصولات و جان انسان ها هستیم. گویا آبخیزداری در ایران بصورت علمی رشد نکرده و نیاز به کاوش بیشتر دارد تا با این سیل ها بتوان ذخایر آب زیرزمینی را پر کرد. به گزارش عصرهمدان؛ “جنگ آینده بر سر آب است.” این عبارتی […]

این روزها شاهد سیل در مناطق مختلف ایران و از بین رفتن محصولات و جان انسان ها هستیم. گویا آبخیزداری در ایران بصورت علمی رشد نکرده و نیاز به کاوش بیشتر دارد تا با این سیل ها بتوان ذخایر آب زیرزمینی را پر کرد.

به گزارش عصرهمدان؛ “جنگ آینده بر سر آب است.” این عبارتی است که این روزها زیاد شنیده می شود؛ چرا که روستاییِ تولید کننده از روستا به شهر مهاجرت کرده و تبدیل به شهروند مصرف کننده می شود.

خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی، از آنجا که ایران اسلامی در زمره کشورهای کم باران، خشک و نیمه خشک قرار دارد و از سویی به دلیل بارندگی های نابهنگام، هر ساله با سیل های ویرانگر مواجه است، متخصصان جهاد سازندگی اقدامات بسیار خوبی در تبادل اطلاعات، نوآوری ها و ترویج شیوه های موثر نگهداری آب و بهینه سازی استفاده از آن (با فنون آبخیزداری و آبخوانداری) داشته اند که تحسین جهانیان را برانگیخته است.

تا جایی که در سالیان گذشته رئیس انجمن بین المللی سیستم های سطوح آبگیر باران، پیشنهاد رهبری این انجمن را به جمهوری اسلامی ایران داد.

اما با تمام این مباحث، این روزها شاهد سیل در مناطق مختلف ایران و از بین رفتن محصولات و جان انسان ها هستیم. گویا آبخیزداری در ایران بصورت علمی رشد نکرده و نیاز به کاوش بیشتر دارد تا با این سیل ها بتوان ذخایر آب زیرزمینی را پر کرد.

استاد سید آهنگ کوثر، بنیان‌گذار علم آبخوان‌داری می‌گوید: “سیل نعمت است نه نقمت؛ تغذیه آبخوان‌ها با سیل از فروش نفت درآمدزاتر است. سیلاب یک برکت است؛ این نادانی ماست که سیل را دردسر و مصیبت می‌دانیم. اگر سیل نبود، در بیشتر مناطق جهان حیات نبود. سیلاب‌ها باید باشند تا سفره‌های آب زیرزمین سیراب شوند. فقط نکته مهم اینجاست که ما بتوانیم سیلاب‌های جاری را مهار و از برکت خدا به شکل مطلوب استفاده کنیم.”

این بخشی از اظهارات پیرمرد شیرازی است که سال‌ها است لقب بنیان‌گذار علم آبخوان‌داری در ایران را با خود یدک می‌کشد. دکتر آهنگ کوثر که تاکنون جوایز متعددی از سوی برنامه اسکان بشر سازمان ملل و یونسکو کسب کرده می‌گوید: رخداد خشک‌سالی و سیل روال همیشگی بیابان‌ها بوده و امری استثنایی نیست. بیشتر بیابان‌ها از نعمت میلیون‌ها کیلومتر مکعب آبرفت درشت‌دانه که توان نگاهداری میلیون‌ها مترمکعب آب را دارند، برخوردارند و کشور ایران نیز کشور بیابانی است.

به گزارش عصرهمدان؛ این روزها که در برخی از مناطق کشورمان شاهد باران های تابسوانی و وقوع سیل هستیم در شرایط ‌پرآبی با عملیات آبخیزداری و عملیات ‌پخش سیلاب می‌توان سفره‌های آب زیرزمینی را به‌راحتی تغذیه کرد تا این منابع آبی در شرایط خشکسالی نیز از حد مطلوبی آب برخوردار باشند و  از شرایط خشکسالی عبور کنیم اما متاسفانه به این مسائل ‌پرداخته نمی‌شود.

انتهای پیام/ آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=160093
  • دیدگاه‌ها برای آبخیزداری، گمشده این روزهای کشور برای مهار و ذخیره سازی سیل بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.