• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
2
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور:

ابن سینا نشان عقلانیت و مولانا نشان عرفانیت ایرانیان است

  • کد خبر : 1249
  • 03 شهریور 1397 - 11:57
ابن سینا نشان عقلانیت و مولانا نشان عرفانیت ایرانیان است

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور ابن سینا را نشان عقلانیت و مولانا را نشان عرفانیت ایرانیان دانست و گفت: ابن سینا در خاک همدان مدفون نیست بلکه در جان همدانی‌ها ساکن است.

به گزارش عصر همدان، حسن بلخاری پیش از ظهر امروز در مراسم ادای احترام به بوعلی‌سینا با بیان اینکه هم‌اکنون در هفته امامت و ولایت هستیم، با استناد بر آثار بوعلی‌سینا مطالبی را برای اعلام اعتقاد بر شیعی بودن و باور وی به امامت و ولایت بیان کرد.

وی ادامه داد: رساله معراجیه از ناب‌ترین آثار بوعلی‌سینا است که این اثر در فارسی معراج‌نامه نامگذاری شده است و بوعلی‌سینا در آن با نگاه اندیشمندانه، معراج حضرت محمد‌(ص) را به عنوان نمادی از جریان‌هایی که عقل طی می‌کند، بررسی کرده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور اضافه کرد: بوعلی‌سینا در مقدمه کتاب و برای شروع بیان مطالبی در مورد معراج جمله‌هایی در مورد امیرالمومنین علی‌(ع) می‌گوید و برای مثال اینکه «شریف‌ترین انسان و عزیزترین انبیاء و خاتم رسولان چنان گفت با مرکز حکمت، فلک حقیقت و هزینه عقل که «ای علی اگر دیگر مردمان خود را به خدا مقرب می‌کنند تو با انواع عقل با آنها تقرب جو».

وی با بیان اینکه اگر ابن‌سینا نبود وضعیت تمدنی ایران و اسلام مشخص نبود، اظهار کرد: در بررسی جایگاه شخصیت‌ها دو رویکرد علمی و تمدنی وجود دارد و منظور از جایگاه تمدنی نقطه تحولی است که برخی شخصیت‌ها تمدن‌ها را به مرحله بالاتری می‌برند.

بلخاری افزود: بوعلی‌سینا هم نقش علمی و هم تمدنی دارد زیرا شیعه و ایران را نجات داد که بستر پرورش امثال داعش نباشد.

وی با تشریح نقش نوابغی چون ابن‌سینا در پرورش عقلانیت خاطر‌نشان کرد: امام خمینی (ره) در کتاب مصباح الهدی می‌فرماید « این نابغه بزرگ در عظمت ذهن و زیبایی قریحه مثالی ندارد».

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با قرائت شعری از مولانا نسبتی بین بوعلی و مولانا ایجاد کرد و با تاکید بر اینکه بوعلی‌سینا تمدن اسلامی را از افراط و تفریط‌ها نجات داد، گفت: بوعلی‌سینا نشان عقلانیت و مولانا نشان از عاشقی و عرفانیت ما ایرانیان دارد.

وی رونمایی از تصحیح کتاب نخست قانون در طب توسط دکتر نجفقلی حبیبی را ارزشمند خواند و توضیحاتی در مورد اهمیت این کتاب در نزد جهانیان بیان کرد.

بلخاری یادآور شد: قطب‌الدین شیرانی به عنوان آخرین فیلسوف از سلسله فلاسفه جامع در مقدمه رساله‌اش در مورد بوعلی‌سینا می‌گوید: نقش بوعلی‌سینا در تاریخ پزشکی نقش وجه تمدنی است.

وی با تأکید بر اینکه با بوعلی‌سینا پزشکی در مسیر جهش قرار گرفت، اظهار کرد: در پاسخ به افرادی که می‌پرسند اگر بوعلی‌سینا زنده بود چه وضعیتی داشت، باید گفت که افراد را باید در ظرف تمدنی خود سنجید، زیرا نقش ابن‌سینا در طب همچون نقش انیشتین در فیزیک‌ است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با سپاسگزاری از همدانی‌ها برای میزبانی از آرامگاه بوعلی‌سینا خاطر‌نشان کرد: ابن سینا در خاک همدان مدفون نیست در جان همدانی‌ها ساکن است.

اتمام کتاب دوم تصحیح کتاب قانون تا دو ماه آینده

مصحح کتاب قانون نیز در حاشیه رونمایی از نخستین جلد تصحیح کتاب قانون اظهار کرد: از سال ۸۹ تصحیح این کتاب را شروع  کرده‌ام و این کتاب کلیات قانون در طب است.

نجفقلی حبیبی با اشاره به اینکه کتاب دوم تا یک ماه آینده تمام می‌شود، گفت: تصحیح انتقادی کتاب اول ۸ سال تمام وقت مرا گرفته است و نمی‌توانم مطمئن باشم کار خوبی انجام دادم، اما امید می‌رود با بررسی صاحب نظران ایرادات آن هم رفع شود.

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=1249
  • دیدگاه‌ها برای ابن سینا نشان عقلانیت و مولانا نشان عرفانیت ایرانیان است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.