
معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش همدان :
تحول بنیادین، ورزش را در همدان گسترش میدهد
معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش همدان از اولویت «تربیت بدنی و سلامت» در سند تحول بنیادین و اقدامات گسترده استان در این زمینه، از جمله استخدام مربیان، توسعه فضاهای ورزشی و رویکرد عدالت آموزشی خبر داد.
شهرام بخشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، با تأکید بر جایگاه تربیت بدنی به عنوان یکی از ساحتهای جدی در تعلیم و تربیت، اظهار کرد: ما همواره بر این باور بودهایم که دانشآموز سالم، بهتر میتواند در سایر ساحتهای تعلیم و تربیت موفق شود که خوشبختانه در سالهای اخیر، اتفاقات مثبتی در حوزه زیستی و بدنی دانشآموزان رخ داده است و مسئولین محترم در وزارت آموزش و پرورش نیز توجه ویژهای به این مهم داشتهاند.
وی تأمین سه مولفه اصلی نیروی انسانی متخصص، فضا و تجهیزات ورزشی مناسب و برنامههای آموزشی کارآمد را از اولویتهای این اداره کل برشمرد و گفت: ما همواره در تلاش بودهایم تا با تکیه بر این سه رکن، زمینه تحقق اهداف ساحت زیستی و بدنی سند تحول بنیادین را فراهم کنیم و خوشبختانه در این زمینه، اقدامات موثری صورت گرفته است.
استخدام مربیان متخصص؛ گامی بلند در ارتقای کیفیت تربیت بدنی
معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش همدان به موضوع کمبود نیروی متخصص تربیت بدنی در مدارس اشاره کرد و افزود: پس از قریب به ۱۵ سال، استخدام مربیان تربیت بدنی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و ۱۱۰ نیروی متخصص تربیت بدنی و مراقبان سلامت برای استان همدان جذب شدند و ما امیدواریم با جذب نیروی جدید، این کمبود به میزان قابل توجهی جبران شود. همچنین، از ظرفیت معلمان تربیت بدنی توانمند استان نیز بهرهمند شدهایم.
توسعه فضاهای ورزشی؛ از طرح شهید سلیمانی تا کلاسهای درس تربیت بدنی
وی ایجاد و توسعه فضاهای ورزشی را یکی دیگر از ابزارهای مهم تربیتی دانست و تصریح کرد: خوشبختانه با اجرای طرح شهید سلیمانی، شاهد شتاب گرفتن روند احداث فضاهای ورزشی در مدارس استان هستیم. در این راستا، ۸۰ زمین چمن مصنوعی به بهرهبرداری رسیده و ۱۵ زمین در حال تکمیل است و همچنین ۴۰ کلاسهای درس تربیت بدنی نیز با مناسبسازی و تجهیز فضاهای موجود در مدارس ایجاد شده است.
عدالت ورزشی؛ رویکرد جدید در مسابقات دانشآموزی
بخشی با اشاره به رویکرد جدید این اداره کل در برگزاری مسابقات ورزشی دانشآموزی، گفت: در گذشته، معمولا دانشآموزان ورزشکار، بیشترین بهره را از زنگ تربیت بدنی میبردند اما رویکرد جدید ما، ایجاد فرصتهای برابر برای تمامی دانشآموزان است، بر همین اساس، طرح مهارتآموزی یک رشته ورزشی در هر پایه تحصیلی در دستور کار قرار گرفته است تا تمامی دانشآموزان در طول سال تحصیلی، یک رشته ورزشی را فرا بگیرند.
وی با بیان اینکه در راستای ارتقای امکانات آموزشی و ورزشی برای دانشآموزان دختر در مناطق روستایی و عشایری، طرح «دختران آفتاب» با مشارکت فعال هیئتهای روستایی و عشایری به ثمر نشسته است، تصریح کرد: در طول دو سال اخیر، هشت آموزشگاه شبانهروزی دخترانه به طور کامل تجهیز و نوسازی شدهاند.
معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش همدان با تأکید بر اینکه این اقدام که با هدف تمرکز بر مدارس شبانهروزی به عنوان پایگاههای آموزشی متمرکز برای چندین روستای همجوار صورت گرفته، امکان بهرهمندی دانشآموزان دختر این مناطق از فضاهای آموزشی و بهویژه ورزشی استاندارد را فراهم آورده است، بیان کرد: تجهیز یک مدرسه شبانهروزی میتواند تاثیر مثبتی بر دانشآموزان چندین روستا داشته باشد و دسترسی آنان، بهویژه دختران، به امکانات مناسب را تسهیل کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از نکات قابل توجه در این طرح، استقبال چشمگیر دانشآموزان از فضاهای ورزشی تجهیز شده است، گفت: مدیران مدارس شبانهروزی در بازدیدهای صورت گرفته، اذعان داشتهاند که سالنهای ورزشی ایجاد شده، فرصتی مغتنم برای دختران فراهم آورده تا در هر زمان ممکن به فعالیتهای ورزشی بپردازند.
بخشی با بیان اینکه طرح «دختران آفتاب» نه تنها به تجهیز فیزیکی مدارس پرداخته، بلکه گامی مهم در جهت ایجاد عدالت آموزشی و پرورشی برای دختران مستعد در مناطق کمتر برخوردار کشور محسوب میشود، مطرح کرد: انتظار میرود با تداوم اینگونه اقدامات، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای این عزیزان باشیم.
طرح شهید خرازی؛ بهرهمندی خانوادگی از فضاهای ورزشی مدارس
وی طرح شهید خرازی را یکی دیگر از برنامههای مهم این اداره کل در راستای همگانی کردن ورزش و تقویت بنیان خانوادهها معرفی کرد و ابراز کرد: بر اساس این طرح، در روزهای پنجشنبه، دانشآموزان دختر به همراه مادران و در روزهای جمعه، دانشآموزان پسر به همراه پدران خود میتوانند از امکانات ورزشی مدارس استفاده کنند که با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شده است.
نقش بیبدیل خیرین در توسعه زیرساختهای ورزشی مدارس
معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش همدان نقش خیرین و مشارکت مردمی را در توسعه فضاهای ورزشی مدارس بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: خوشبختانه در اجرای طرحهای مختلف، شاهد همراهی و مشارکت فعال اولیا، دهیاریها، شوراها، شهرداریها و سایر مسئولان دغدغهمند بودهایم که به برکت همین مشارکتها و طرح شهید سلیمانی، سرانه فضای ورزشی روباز مدارس استان تا قبل از سال ۱۴۰۰ به ازای هر دانشآموز ۱۵ سانتیمتر بود که طی این سه سال به ۱۶ سانتیمتر رسیده است که یک جهش چشمگیر محسوب میشود.
ایجاد فضاهای ورزشی در کنار سایر فضاهای آموزشی
وی با بیان اینکه در ساخت فضاهای آموزشی جدید، ایجاد فضاهای ورزشی نیز مد نظر قرار میگیرد، عنوان کرد: در دستورالعملهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، پیشبینیهای لازم برای احداث فضاهای ورزشی در کنار کتابخانه، آزمایشگاه و نمازخانه انجام شده است که البته محدودیتهای اعتباری و فضای مدارس نیز در این زمینه مد نظر قرار میگیرد و اولویت با مدارس بزرگتر است.
حیات طیبه؛ الگویی برای بهرهمندی مشترک از امکانات
بخشی طرح حیات طیبه را الگویی مناسب برای بهرهمندی مشترک مدارس همجوار از امکانات آموزشی و تربیتی از جمله فضاهای ورزشی دانست و تصریح کرد: در این طرح، مدارس در کنار یکدیگر ساخته میشوند و دانشآموزان میتوانند به صورت مشترک از تمامی امکانات بهرهمند شوند.
ارزانسازی و دسترسپذیری فضاهای ورزشی؛ رویکرد جدید همدان
وی با تأکید بر اهمیت بهرهمندی تمامی دانشآموزان از فضاهای ورزشی، تصریح کرد: یکی از دستور کارهای اصلی ما در حوزه تربیت بدنی و سلامت، ارزانسازی و در دسترس قرار دادن فضاهای ورزشی برای همه دانشآموزان است. ما معتقدیم که نباید نگاه درآمدزایی به فضاهای ورزشی دانشآموزی داشته باشیم و این فضاها باید با حداقل قیمت و صرفا برای تأمین هزینههای جاری در اختیار دانشآموزان قرار بگیرد.
آموزش رایگان شنا به ۶۵۰۰ دانشآموز همدانی
معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش همدان به بهرهبرداری از دو استخر آموزش و پرورش در همدان اشاره کرد و افزود: از اردیبهشت ماه تا پایان تابستان سال جاری، هدفگذاری کردهایم که به ۶ هزار و ۵۰۰ دانشآموز پایه ششم، آموزش شنا را به صورت رایگان ارائه دهیم که این ظرفیت از ساعت ۶ صبح تا ۶ بعد از ظهر در اختیار دانشآموزان قرار دارد و مدارس با شیفت بعد از ظهر نیز میتوانند از این امکان بهرهمند شوند.
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با جذب دانشآموزان به ورزش
وی جذب دانشآموزان به فضاهای متنوع ورزشی را راهکاری موثر در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانست و ابراز امیدواری کرد که این امر به حفظ سلامت و دوری دانشآموزان از آسیبها در طول زندگی منجر شود.
توجه ویژه به سلامت دانشآموزان؛ وظیفهای فرابخشی
بخشی سلامت دانشآموزان را موضوعی بسیار مهم و غیرقابل اغماض دانست و گفت: علاوه بر توسعه تربیت بدنی، اجرای برنامههای بهداشت و سلامت دانشآموزان نیز از اولویتهای ماست. در این راستا، از تمامی نهادها و خانوادهها تقاضا داریم که نسبت به بهداشت مدارس، پایگاههای تغذیه سالم و تغذیه دانشآموزان در اردوها حساس باشند.
احیای المپیک دانشآموزی؛ انگیزهبخش برای استعدادهای ورزشی
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به احیای مسابقات المپیک دانشآموزی اشاره کرد و گفت: مسابقات دانشآموزی در سطح کشوری از سال گذشته متوقف شده بود، اما خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده، المپیک دانشآموزی مجددا احیا شد و در ایام عید نوروز برگزار گردید. این رویداد بزرگ، انگیزهای مضاعف برای دانشآموزان مستعد ما خواهد بود.
بازنگری در سیاستهای استعدادیابی ورزشی
معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش همدان با اشاره به سیاستهای قبلی استعدادیابی ورزشی، بر لزوم بازنگری در این سیاستها تاکید کرد و گفت: در گذشته، تمرکز بیشتر بر سه رشته ورزشی خاص بود، اما ما معتقدیم که باید فرصت برای شکوفایی استعدادهای دانشآموزان در تمامی رشتههای ورزشی فراهم شود.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!