عضو هیات علمی دانشگاه آزاد همدان خبر داد:
بازیسازی دانشجویی، الگویی برای دانشگاه نسل سوم
عضو هیات علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: گروه بازیسازی «وکسل»؛ با تلفیق آموزش، پژوهش و کارآفرینی، نمونه عینی دانشگاه نسل سوم است.
محمدمهدی شیرمحمدی، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ به تشریح روند تحول نقش دانشگاهها از نسل اول تا سوم پرداخت و نمونه ملموسی از تجربه موفق دانشگاه نسل سوم را در قالب تشکیل گروه بازیسازی «وکسل» در این دانشگاه ارائه کرد.
وی با اشاره به سیر تاریخی دانشگاهها خاطرنشان کرد: دانشگاههای نسل اول صرفاً بر آموزش متمرکز بودند و نقش آنها محدود به انتقال دانش به دانشجویان بود. در مرحله بعد، دانشگاههای نسل دوم با افزودن مأموریت پژوهش به آموزش، فضایی مبتنی بر تحقیق و تفحص علمی ایجاد کردند. اما در این مرحله نیز اغلب پژوهشها بدون کاربرد عملی مشخص و فاصلهای جدی با حل مسائل واقعی جامعه انجام میشد.
عضو هیات علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ظهور دانشگاههای نسل سوم را نقطه عطفی دانست که در آن دانشگاه علاوه بر آموزش و پژوهش، رسالت کارآفرینی و اثرگذاری مستقیم بر اقتصاد و جامعه را بر عهده گرفت و تأکید کرد: در این نسل، خروجیهای علمی باید منجر به تولید فناوری، ایجاد کسبوکار و حل مسائل کاربردی شوند.
شیرمحمدی نمونه عینی این تحول را در دانشگاه آزاد اسلامی همدان و با تشکیل گروه بازیسازی «وکسل» عنوان کرد. این گروه که متشکل از دانشجویان علاقهمند و پرتلاش در حوزههای مختلف است، توانسته با ایجاد یک شبکه تیمی منسجم، فعالیت خود را به شکل مؤثر پیش ببرد. اعضای این گروه در تخصصهای متنوعی از جمله مکانیک بازی، صداگذاری، برنامهنویسی و گرافیک ایفای نقش میکنند.
وی به موضوع مهم بومیسازی بازیها اشاره و توضیح داد: برای جذابیت و کاربردی بودن بازیها، لازم بود سناریوها و محتوا با فرهنگ و نیازهای داخلی تطبیق یابد. در این راستا، از ابزارهای هوش مصنوعی برای شناسایی و اولویتبندی بازیهای مورد علاقه جوانان استفاده شد. از بین حدود ۶۰ عنوان بازی پیشنهادی، ۲۰ مورد کلیدی انتخاب و نهایتاً ۱۵ عنوان ساخته شد که ۸ مورد دیگر در دست ساخت است.
عضو هیات علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، تشکیل تیمهای دانشجویی و شبکهسازی را کلید موفقیت این پروژه دانست و افزود: این گروه اکنون آمادگی دارد تا با دستگاههای اجرایی و نهادهای مختلف همکاری کند و بازیهای اختصاصی برای آنها تولید کند. به عنوان مثال، امکان طراحی بازی برای نیروی انتظامی با هدف آموزش پیشگیری از جرم در یک محله خاص، یا تولید بازی برای بخشهای اقتصادی در دستور کار قرار دارد.
شیرمحمدی با اشاره به استقبال چشمگیر دانشجویان مستعد از رشته کامپیوتر، خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از دانشجویان نخبه، کامپیوتر را به عنوان اولویت اول خود انتخاب میکنند و این فرصت مناسبی برای توسعه پروژههای فناورانه است. همچنین با توجه به رشد روزافزون حوزه هوش مصنوعی و مدلهای زبانی بزرگ، آیندهای پُررونق برای فناوریهای مرتبط پیشبینی میشود.
وی در پایان تأکید کرد: تجربه گروه بازیسازی «وکسل» نشان میدهد که دانشگاه میتواند با ایفای نقش نسل سوم، نه تنها به آموزش و پژوهش بپردازد، بلکه با ایجاد بسترهای کارآفرینی و تیمسازی، دانشجویان را به سمت تولید محصولات کاربردی و مورد نیاز جامعه سوق دهد. این الگو میتواند برای دیگر دانشگاهها نیز الهامبخش باشد.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!