استاد موسسه کلامی احیاء تاکید کرد:
امالبنین؛ اسوه تربیت یاوران امام عصر
استاد موسسه کلامی احیاء گفت: بانوی آگاه بنیهاشم با تربیت چهار سپاه راه حق، الگویی ماندگار از «نیروسازی آگاهانه» برای یاری امام زمان به بشریت عرضه کرد.
حجتالاسلام سجاد جمشیدی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ با اشاره به نظریههای علمی و دینی، سه عامل «وراثت»، «تربیت» و «محیط» را ارکان اساسی شکلدهنده شخصیت انسان دانست.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه این عوامل، فرد را مجبور به خوبی یا بدی نمیکنند، اما زمینهساز مؤثری در سیر تکاملی یا انحطاطی انسانها به شمار میروند. جالب آنکه هر سه این عوامل، در نهاد «خانواده» تجلی و تمرکز مییابند؛ جایی که هم انتقال صفات از طریق وراثت صورت میپذیرد، هم محیط اولیه رشد فراهم میشود و هم نقش تربیتی به صورت مستقیم ایفا میگردد. در این میان، نقش مادر به عنوان قلب تپنده خانواده و اولین مدرسه فرزند، نقشی بیبدیل و تعیینکننده قلمداد میشود.
استاد موسسه کلامی احیاء تاکید کرد: گزارشهای تاریخی نشان میدهد که حضرت علی (ع) پس از شهادت حضرت زهرا (س)، با درک عمیق از نقش وراثت در انتقال صفات برجسته، از برادرش «عقیل» که به علم انساب آگاهی کامل داشت، درخواست میکند همسری از تبار «دلاوران و شجاعان» برای ایشان انتخاب کند. این انتخاب آگاهانه منجر به ازدواج با «فاطمه کلابیه» مشهور به «امالبنین (س)» از خاندان بنیکلاب شد که به شجاعت و رشادت شهره بودند. ثمره این ازدواج، تولد چهار فرزند شد که هر چهار تن، در رکاب برادر و امام خود، حضرت حسین بن علی (ع)، به اوج فداکاری و شجاعت رسیدند و حماسه کربلا را با خون خویش جاودانه کردند.
جمشیدی همچنین افزود: این امر به وضوح نشاندهنده نگاه استراتژیک امام علی(ع) به مسئله «نیروسازی برای نسل آینده و یاری امامان معصوم» است.
وی با بیان اینکه اما آنچه این استعداد ذاتی و وراثتی را به فعلیت درخشان رساند، «تربیت» آگاهانه و هدفمند بود، عنوان کرد: حضرت امالبنین (س)، در کنار تعالیم انسانساز امام علی (ع)، چنان در پرورش روحیه فداکاری، اطاعت از امام، غیرت دینی و شجاعت فرزندانش کوشید که آنان را به نمونههای کامل «یاور امام زمان خویش» تبدیل کرد.
استاد موسسه کلامی احیاء ادامه داد: تاریخ گواهی میدهد که این بانوی بزرگوار، نه تنها برای فرزندان بیولوژیک خود، که برای همه فرزندان امیرالمؤمنین (ع) مادری دلسوز و مربیای مهربان بود. نتیجه این تربیت الهی، ظهور شخصیتهایی مانند حضرت ابالفضلالعباس (ع)، «قمر بنیهاشم»، بود که جهانی را به حیرت واداشت. این موفقیت تربیتی در مقایسه با دیگر فرزندان امام علی (ع) از همسران دیگر با وجود برخورداری از پدری واحد برجستگی و عظمت نقش مادری امالبنین (س) را بیش از پیش آشکار میسازد.
جمشیدی با تاکید بر اینکه پیام اصلی زندگی حضرت امالبنین(س) برای جامعه امروز، به ویژه برای مادران و بانوان مسلمان، «هنر نیروسازی برای جبهه حق» است، بیان کرد: در عصری که بشریت تشنه عدالت حقیقی و جهان در انتظار ظهور منجی موعود (عج) است، تنها آمدن امام کافی نیست، بلکه وجود «یاوران آماده، فداکار و تربیتشده» شرط اساسی تحقق اهداف آن قیام جهانی است.
وی همچنین یادآور شد: مادران مسلمان میتوانند با الهام از روش تربیتی امالبنین (س)، نسلی را پرورش دهند که نه تنها منتظر امام باشند، که «مهیای یاری» ایشان در هر زمان و شرایطی باشند. این یعنی تبدیل خانه به «پایگاه تربیت یاوران مهدی(عج)» و تبدیل دغدغه مادری به یک «ماموریت الهی در راستای اهداف امامت»، که قابل تأمل است.
وی در پایان با اشاره به نقش حساس مادران هشدار داد که همانگونه که تربیت صحیح میتواند «نیروسازی» کند، غفلت یا تربیت ناصحیح میتواند منجر به «نیروسوزی» و هدر دادن استعدادهای نسل شود. بنابراین، بازخوانی سیره حضرت امالبنین(س) فرصتی برای نگاه عمیقتر به مسئولیت خطیر مادرانه و نقش آن در پیشبرد آرمانهای دینی و تشکیل جامعه منتظرِ فعال و آماده است.
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!