• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4

“جهاد گران مردان بی ادعای هشت سال دفاع مقدس”

  • کد خبر : 23246
  • 06 مهر 1398 - 9:19
“جهاد گران مردان بی ادعای هشت سال دفاع مقدس”

دردفاع مقدس دلاور مردان و شیرزنان بی هیچ ادعایی قدم در عرصه ی دفاع از دین و کشور نهادند و با کمترین امکانات و تجهیزات پیچیده ترین عملیات فنی و مهندسی را تحقق بخشیدند و توانستند نام خود را در این عرصه با خون و افتخار شهادت ثبت نمایند. به گزارش عصر همدان؛ دفاع مقدس […]

دردفاع مقدس دلاور مردان و شیرزنان بی هیچ ادعایی قدم در عرصه ی دفاع از دین و کشور نهادند و با کمترین امکانات و تجهیزات پیچیده ترین عملیات فنی و مهندسی را تحقق بخشیدند و توانستند نام خود را در این عرصه با خون و افتخار شهادت ثبت نمایند.

به گزارش عصر همدان؛ دفاع مقدس صفحه ای دگرگون از تاریخ ایران است، صفحه ای که حاشیه اش ایثار و فداکاری و متنش خون و شهادت است. جمعی ازبازیگران و نقش آفرینان عرصه ی دفاع مقدس مردمانی بودند که علیرغم عدم وظیفه مندی سازمانی داوطلبانه قدم در این وادی پرخطر نهادند و با جانفشانی واژه ی دفاع را به زیبایی معنا کردند.

دلاور مردان و شیرزنانی که بی هیچ ادعایی قدم در عرصه ی دفاع از دین و کشور نهادند و با کمترین امکانات و تجهیزات پیچیده ترین عملیات فنی و مهندسی را تحقق بخشیدند و توانستند نام خود را در این عرصه با خون و افتخار شهادت ثبت نمایند.

آری سخن از جهاد سازندگی و فرزندان جهادی حضرت امام است

حاج سعید بابازاده از فرماندهان پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی است که از ابتدای جنگ در اکثر عملیات های اثرگذار همچون آزادسازی خرمشهر، عملیات جزیره مجنون و عملیات مختلف غرب کشور حضور داشته و سینه اش مالامال از خاطرات تلخ و شیرین از حضور مردان حماسه ساز جهاد در عرصه ی هشت سال دفاع مقدس است.

هنوز هم هنگام سخن گفتن بعضی غریبی راه واژه ها را بر او می بندد. یادآوری خاطرات آن دوران و مظلومیت همسنگرانش کامش را تلخ و شیرین می کند. گاهی سخنانش با رگه هایی از بغض و اشک در هم می آمیزد و گاه شور و شعفی وصف ناپذیر بر چهره اش می نشیند. حاج سعید با چهره ای گشاده که روزهای خوش و ناخوش جوانی در پس پرده محاسن سفیدش پنهان شده به استقبالم می آید و سوالاتم را پاسخ می دهد.

وقتی از او می خواهم به عنوان اولین سوال جمله سنگرسازان بی سنگر را برای جوانان امروز تفسیر کند گویی غافل گیر شده باشد لحظاتی مکث می کند تغییر رنگ چهره اش را می بینم و شمرده شمرده می گوید: برخی کلمات همچون مادر ، آتش نشان و سنگرسازان بی سنگر در کوتاهی و سادگی حامل بار معنوی و مسوولیت اجتماعی بزرگی هستند. سنگرسازان بی سنگر یکی از بهترین نشانهای دفاع مقدس است که حضرت امام به جهاد گران عطا فرمودند ، هیچ جمله ای از زبان هر کسی باشد نمی تواند محتوای این نشان مقدس را بیان کند و به نظر من بهترین ترجمان این نشان کلام زیبای حضرت امام می باشد.

“زحمات بی‌وقفه جهاد، این سنگر سازان بی‌سنگر، در دفاع مقدسمان از جمله مسائلی است که ترسیم آن در قالب الفاظ نمی‌گنجد. “

سنگرساز بی سنگر رزمنده ایست که برای محافظت از جان سربازان خطوط مقدم در مقابل آتش دشمن از همه وجودش مایه می گذارد تا او در امان باشد هرچند خودش برای رسیدن به این هدف جانش را فدا می کند.

عصر همدان: جهاد سازندگی در جبهه و جنگ چه فعالیت هایی داشت و نقش جهاد در جنگ را چگونه ارزیابی می کنید؟”
بابازاده: جهاد سازندگی با شعار همه با هم برای رضایت خداوند پا به عرصه وجود گذاشت و هر نیازمندی را که دست نیاز بلند می کرد یاری می داد.

چه بهتر که این تلاش در ایجاد امنیت و آرامش برای هموطنان در قالب فراهم کردن همه امکانات فنی و مهندسی مورد نیاز رزمندگان باشد. عمده فعالیتهای جهاد در عرصه جنگ خدمات فنی و

مهندسی از قبیل ساخت سنگر،ساخت راه و پل بود که نقش مهمی در انجام موفقیت آمیز عملیات مختلف داشت.

در پشت جبهه نیز وظیفه ی پشتیبانی و جمع اوری کمک های مردمی و ارسال ان به جبهه ها بود که در این زمینه نیز خدمات جهاد هم در تامین مایحتاج رزمندگان و هم در ایجاد وحدت ملی بسیار تاثیر گذار بود.

عصر همدان: از سختی های کار بچه های جهاد در جبهه بگویید بخصوص اینکه در جنگ حضور داشتند اما اسلحه نظامی نداشتند؟”
بابازاده: بچه های جهاد به مناسبت ویژگی کاری خود که همان مهندسی رزمی در جنگ بود تلاش بی وقفه و شبانه روز داشتند تا فرماندهان نظامی بتوانند طرح های عملیاتی خود را در زمان معین و با کمترین مشکل اجرا کنند.

هرچند در این راه سختترین لحظات و کمترین امنیت جانی را داشتند بخصوص اینکه این سختی ها در جبهه های غرب کشور هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ شرایط جوی مضاعف بود علاوه بر اینکه مقابله با گروه های محارب و اشرار بدون داشتن سلاح بر سختی ها می افزود.

عصر همدان: به نظر شما آیا دفاع مقدس به نسل های پس از جنگ خوب معرفی شده است؟”
بابازاده: نه به هیچ وجه. پس از پایان جنگ یک مغالطه بزرگ اتفاق افتاد و اینکه حضور در جبهه و جنگ وظیفه ای بود که عده کثیری در آن دوران احساس تکلیف کردند و دستشان درد نکند و ما در جنگ پیروز شدیم. حالا دیگر جنگ تمام شده و نمی شود تا قیامت آن را کشید در حالی که تلاش، فداکاری، انگیزه، از خودگذشتگی، فدایی دیگران شدن و نبودن برای بودن دیگران مفاهیمی نیست که محدود به دوران جنگ باشد و واقعیت این است که خوب تبیین نکردن این مفاهیم به عنوان ضربه ای بر ارزشهای دفاع مقدس می باشد.

عصر همدان: به نظر شما آیا دفاع مقدس به خوبی به آیندگان معرفی شده است؟”
بابازاده: خیر. ما از دفاع مقدس فقط به بیان خاطرات فرماندهان و احیانا تعریف و تمجید از شهیدان و بیان شهدا اکتفا کرده ایم. این در حالیست که در جنگ خیل عظیمی از طبقات مختلف مردم با جان و مال و با تمام وجود در خدمت جنگ و رزمندگان بودند اما متاسفانه پس از جنگ کوچکترین یاد و نامی از آنان و کمک هایشان نیست. حتی کسی از آنان در حد کلام هم یاد نمی کند.

عصر همدان:مهمترین دستاورد جنگ به نظر شما چیست؟”
بابازاده: فرد پرگویی نیستم و فن بیان خوبی ندارم اما در یک جمله مهمترین دستاورد جنگ را همدلی و همگامی همه مردم در عبور از این واقعیت تلخ اما پر از تجربه (جنگ هشت ساله) می دانم که امروز خیلی راحت به فراموشی سپرده شده است.

عصر همدان: در پایان اگر خاطره ای از آن روزها دارید بیان کنید؟”
بابازاده: لحظه لحظه جبهه خاطره بود اما در عید فطر ماه رمضان سال ۶۵ در منطقه تصمیم گرفتیم نماز عید را به جماعت برپا کنیم همه بچه های رزمنده جمع شدند کسی در سنگر حضور نداشت همین که نماز به پایان رسید دشمن منطقه را بمباران کرد اما به کسی آسیبی نرسید و همه سلامتی خود را مدیون همان جمع شدن برای خواندن نماز عید فطر در سنگر دانستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=23246
  • دیدگاه‌ها برای “جهاد گران مردان بی ادعای هشت سال دفاع مقدس” بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.