• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

کرونا هراسی ممنوع/ استرس سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند

  • کد خبر : 50955
  • 06 اسفند 1398 - 8:33
کرونا هراسی ممنوع/ استرس سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند

به گفته متخصصان حوزه بهداشت و درمان کرونا فقط برای افرادی که بیماری زمینه ای دارند خطر افرین است، ضمن رعایت نکات بهداشتی، با وسواسی افراطی و کرونا هراسی، خود و اطرافیانمان را مستعد ابتلا به بیماری نکنیم. به گزارش عصر همدان، چند روزی می شود که زمزمه های شیوع کرونا در کشور مطرح شده […]

به گفته متخصصان حوزه بهداشت و درمان کرونا فقط برای افرادی که بیماری زمینه ای دارند خطر افرین است، ضمن رعایت نکات بهداشتی، با وسواسی افراطی و کرونا هراسی، خود و اطرافیانمان را مستعد ابتلا به بیماری نکنیم.

به گزارش عصر همدان، چند روزی می شود که زمزمه های شیوع کرونا در کشور مطرح شده و تا این لحظه تعداد ۶۴ نفر بر اساس آمار رسمی مبتلا به کرونا هستند و ۱۲ نفر نیز فوت شدند.

نکته ای که در این بین حائز اهمیت است ترس و نگرانی مردم از وجود این ویروس است که به گفته پزشکان آنقدرها هم ترسناک نیست و فقط هشداری است برای رعایت بیشتر بهداشت فردی.

با توجه به اینکه عوارض کرونا ویروس به مراتب کمتر از بیماری هایی همچون آنفولانزا است و اگر بیماری زمینه ای نداشته باشیم مشکلی برایمان پیش نخواهد آمد باید بدانیم که استرس و اضطراب مداوم این توانایی را دارد که سیستم ایمنی ما را تضعیف کرده و احتمال مبتلا شدن ما را بیشتر سازد.

بدن به طور طبیعی برای مقابله با استرس هورمونی به نام (کورتیزول) ترشح می کند و اگر استرس بیش از حد باشد میزان ترشح این هورمون غیر عادی شده و خطر آفرین است.

یکی از مضرات کورتیزول سرکوب سیستم ایمنی بدن است و اگر این اتفاق رخ دهد بدن ما بیش از پیش مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و بیماری های باکتریایی و قارچی می شود.

در ادامه صحبت های برخی مسئولین حوزه بهداشت و درمان در خصوص کروناویروس را آوده ایم که خواهید خواند.

تب شدید، سرفه‌های خشک شدید و اختلال در تنفس علائم مشکوک به کروناست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با تسنیم، با تاکید بر اینکه ویروس کرونا از طریق ذرات آب دهان هنگام عطسه، سرفه و حتی حرف زدن به دیگران منتقل می‌شود، عنوان کرد: بر این اساس از مردم میخواهیم برای در امان ماندن از این بیماری از هر گونه دست دادن، روبوسی و ارتباط با فاصله کمتر از یک متر با افراد به ویژه کسانی که علائم سرماخوردگی دارند پرهیز کنند.

کرمی در پاسخ به این که بیماران دارای ضعف ایمنی چگونه برای انجام مراحل درمانی و تزریقات خود به مراکز درمانی مراجعه کنند، اظهار داشت: این دسته از بیماران با زدن ماسک و پوشیدن دستکش می‌توانند به مراکز درمانی بروند و پس از بازگشت نیز حتما با آب و صابون و محلول ضد عفونی کننده دست‌هایشان را شست‌وشو دهند.

وی درباره مراقبت‌های بهداشتی  و مراقبتی در منزل برای بیمارانی که سیستم ایمنی شان ضعیف است، ابراز کرد: این بیماران باید در منزل سیستم تهویه مناسبی داشته باشند و حالت ایزوله معکوس را به کار گیرند؛ ایزوله معکوس به این معنی است که اگر در خانواده عضوی بیمار است با کسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد در ارتباط نباشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه علائم ابتلا به کرونا ویروس بسیار شبیه به آنفلوانزا و سرماخوردگی است، اظهار داشت: ممکن است علائم این بیماری تا یک هفته طول بکشد.

کرمی در باره زمان مراجعه بیماران به مراکز درمانی، تاکید کرد: تب شدید، سرفه‌های خشک شدید و اختلال در تنفس از نشانه هایی است که در صورت مشاهده باید به مراکز درمانی مراجعه شود.

 

خوردن نعنا، زیره و آویشن به درمان بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند

دکتر مامک هاشمی نیز در گفتگو با خبرنگار یکی از رسانه ها با بیان اینکه ویروس کرونا جدید است و تعداد مبتلایان در کشور بسیار محدود است، گفت: شناخت چندانی نسبت به ویژگی و جزئیات این ویروس وجود ندارد بنابراین به راحتی نمیتوانیم درباره طبیعت این ویروس نظر و توصیه ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه از آن جا که علائم ابتلا به ویروس کرونا بسیار شبیه به آنفلوانزا و سرماخوردگی است حدس‌های درباره آن زده می‌شود، ابراز کرد: برخی گیاهان مانند سرخار گل دارای خاصیت تقویت سیستم ایمنی هستند که به کمک آن می‌توان به درمان نوع خفیف ابتلا به کرونا کمک کرد اما اینکه بگوییم با خوردن یک گیاه دارویی خاص بدن در مقابل این ویروس ایمن می‌شود صحت ندارد.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه بر خلاف باور مردم مصرف سیر  تاثیری بر روی پیشگیری و درمان ویروس کرونا ندارد، اظهار داشت: اما خوردن دمنوش‌هایی مانند نعنا، زیره و آویشن به درمان بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه شاهد انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر اینکه طبع ویروس کرونا سرد است و خوردن گرمی‌جات آن را از بین می‌برد، عنوان کرد: هیچ سند و تایید علمی برای این موضوع وجود ندارد.

هاشمی در خصوص میزان مصرف دمنوش‌های گیاهی ضد ویروس مانند نعنا و آویشن، ابراز کرد: اگر  مقدار مصرف گیاهان دارویی برای بزرگسالان یک لیوان در روز است، برای افراد زیر ۱۲ سال، نصف این مقدار توصیه میشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا بیماریشان خفیف بوده و درمان قطعی برایشان انجام می‌شود، تصریح کرد: مواردی که دارای علائمی مانند تنگی نفس و یا تب شدید و طول کشنده هستند باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

کرونا هراسی ممنوع

در پایان باید گفت با توجه به اینکه هنوز هیچ واکسنی برای محافظت در برابر عفونت کرونای ویروسی وجود ندارد تنها راه، مراقبت کردن از خود در برابر این ویروس رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از حضور در مکان های شلوغ است.

اکثر افراد مبتلا به بیماری کرونا ویروسی بعد از مدتی درمان می شوند و تنها افرادی که بیماری های زمینه ای دارند باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرند.

باید به خاطر داشت علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، با وسواسی افراطی و کرونا هراسی خود و اطرافیانمان را مستعد ابتلا به بیماری نکنیم.

 

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=50955
  • دیدگاه‌ها برای کرونا هراسی ممنوع/ استرس سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.