• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2

کاهش جمعیتی وحوش خانگرمز صحت دارد/ مسئولان از ارائه آمار امتناع می کنند

  • کد خبر : 46262
  • 10 بهمن 1398 - 9:22
کاهش جمعیتی وحوش خانگرمز صحت دارد/ مسئولان از ارائه آمار امتناع می کنند

کاهش جمعیتی وحوش خانگرمز از سوی معاون فنی محیط زیست همدان تأیید شد، اما او آماری ارائه نداد و بهم ریختگی جمعیتی وحوش منطقه را یک عامل ناشناخته دانست، گرچه مسئولان این سازمان مدعی اند که شکار غیرمجاز و بیماری ممکن است زمینه ساز این اتفاق باشد، اما برخی معتقدند شوک زیست محیطی در انتقال […]

کاهش جمعیتی وحوش خانگرمز از سوی معاون فنی محیط زیست همدان تأیید شد، اما او آماری ارائه نداد و بهم ریختگی جمعیتی وحوش منطقه را یک عامل ناشناخته دانست، گرچه مسئولان این سازمان مدعی اند که شکار غیرمجاز و بیماری ممکن است زمینه ساز این اتفاق باشد، اما برخی معتقدند شوک زیست محیطی در انتقال وحوش ماده آن هم در فصل زاد و ولدشان از دیگر دلایل این رخداد است.

به گزارش خبرنگار عصر همدان؛ این روزها اتفاقاتی در نگین محیط زیست استان همدان و حتی غرب کشور یعنی در منطقه حفاظت شده خانگرمز روی می دهد که مردم به ویژه تویسرکانی ها را گلایه مند کرده است، اینکه از گوشه و کنار شنیده هایی مبنی بر کاهش جمعیتی ۴۰ درصدی یعنی نابودی در حدود ۱۰۰ رأس از وحوش این منطقه به گوش می رسد.

مسئله ای که پس از انتقال ۲۱ رأس از وحوش خانگرمز به لشگردر ملایر به بهانه های علمی تنها در کمتر از یک سال روی داده است.

در این باره ۶ بهمن ماه جاری گزارشی در سایت خبری عصر همدان با عنوان “شفافیت حلقه مفقوده مسئولان محیط زیست همدان؛ کاهش ۴۰ درصدی وحوش خانگرمز واقعیت دارد؟/ نابودی نزدیک به ۱۰۰ رأس از کل و بز یک منطقه حفاظت شده تأیید می شود؟” منتشر شد.

به دنبال انتشار این خبر و برای آن که از صحت و سقم آن مطلع شویم به سراغ مسئولان استان رفتیم.

تأیید خبر عصر همدان؛ کاهش جمعیتی وحوش خانگرمز صحت دارد

مهدی صفی خانی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه به طور معمول در سرشماری ها نقص و خطا داریم، گفت: با این وجود و با توجه به آمار و شواهد مسئله کاهش وحوش در منطقه خانگرمز را منکر نمی شوم و تأیید می کنم.

وی اظهار کرد: این اتفاق باید بررسی شود و حتی اگر نیاز به بازسرشماری باشد، مجدد انجام شود تا با تحلیلی صحیح و شناسایی دلایل رخداد، از تکرار آن جلوگیری کنیم.

آمار سرشماری وحوش را اعلام نمی کنیم!

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان در پاسخ به این سوال که چه تعداد از وحوش خانگرمز و به چه علت نابود شدند، اظهار کرد: تعداد را نمی توانیم اعلام کنیم چرا که در هیچ سال آمار سرشماری را اعلام نکرده ایم، البته یکی از دلایل عدم انتشار آمار برای حفاظت از خود وحوش است!

صفی خانی در ادامه با بیان اینکه نه در سال جاری بلکه در سال های اخیر مجوز شکار قانونی هم صادر نشده است، تصریح کرد: علل مختلفی برای کاهش وحوش ممکن است وجود داشته باشد که از جمله آن می توان به شکار غیرمجاز، بیماری و یا نبود شرایط مناسب برای جفت گیری اشاره کرد و باید تحقیقات انجام شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر منطقه حفاظت شده خانگرمز دو ماهی به سمت آرامش رفته و با توجه به اقدامات انجام شده انتظار می رود که کاهش جمعیت وحوش این منطقه تکرار نشود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا انتقال وحوش خانگرمز به لشگردر ملایر در شب عید سال جاری علمی بوده و چرا فاز دوم طرح اجرا نشده، عنوان کرد: برای انجام این برنامه دلایل علمی وجود داشت تا تناسب جمعیتی وحوش منطقه حفظ شود.

بهم ریختگی جمعیتی وحوش خانگرمز، یک عامل ناشناخته است

صفی خانی مدعی شد که بهم ریختگی جمعیتی وحوش در خانگرمز یک عامل ناشناخته است که در حال حاضر خیلی نمی توانیم راجع به آن بحث کنیم و اما برای انتقال وحوش به اسم جایگزین به این منطقه مستلزم انجام کار علمی، دانشگاهی، مطالعاتی و میدانی دقیق هستیم.

به گزارش عصر همدان؛ اینک چند نکته در حرف های ضد و نقیض در خصوص وحوش خانگرمز از سوی مسئولان محیط زیست استان و شهرستان وجود دارد که به آن می پردازیم.

اداره کل محیط زیست برای خود حصار و اندرونی ایجاد کرده!

چرا نباید مردم از آمار دقیق سرشماری وحوش یک منطقه حفاظت شده مطلع شوند؟ آیا مردم نامحرم هستند و اداره کل محیط زیست برای خود حصار و اندرونی ایجاد کرده است؟

اگر به گفته صفی خانی مجوز شکار قانونی صادر نشده که در واقع نشده و اگر یکی از دلایل کاهش جمعیت وحوش در خانگرمز شکار غیرمجاز بوده، پس دلیل کوتاهی مدیریت منطقه در برخورد با شکارچیان غیرمجاز چیست و چرا برای مردم شفاف سازی نمی کند، اینکه آیا او صدای شلیکی در این منطقه نشنیده است؟! و چرا هیچ خبری مبنی بر دستگیری شکارچی غیرمجازی در هیچ جا منتشر نشده است؟

ـمعاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان در گفتگوی خود با خبرنگار عصر همدان عنوان کرده که ممکن است یکی از دلایل کاهش جمعیت وحوش خانگرمز بیماری وحوش بوده، آیا اگر این موضوع از احتمال به واقعیت رسیده باشد، نباید دامپزشکی همدان و متولیان امر در حوزه محیط زیست بیماری وحوش را در نظر بگیرند و برای آن چاره ای بیاندیشند تا سایر وحوش بیمار نشوند؟

صفی خانی همچنین گفته که هم اینک دو ماهی می شود که خانگرمز به سمت آرامش رفته! مگر چه اتفاقی افتاده که این منطقه حفاظت شده به آرامش رسیده و کدام آرامش منظور اوست؟!

مسئله بعدی آن که  معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان مدعی شده که انتقال وحوش از تویسرکان به ملایر به طور کامل علمی بوده و اگر بخواهند بالعکس برای رفع مشکل جمعیت وحوش خانگرمز انتقال وحوش انجام شود، باید طرح مطالعاتی آن هم در دست بررسی قرار گیرد.

این ادعا با سخنان و مصاحبه های قبلی برخی مسئولان محیط زیست استان و شهرستان از جمله سخنان کرمعلی گیلانه رئیس محیط زیست تویسرکان در تضاد است.

چرا که گیلانه به دنبال فاش شدن انتقال ۲۱ کل و بز از خانگرمز به لشگردر ملایر آن هم از سوی خبرنگار عصر همدان به صراحت گفته بود که «در فاز اول تعداد ۲۰ راس کل از منطقه خانگرمز به منطقه لشگردر ملایر منتقل شد. در فاز دوم مقرر است تعدادی از این گونه جانوری از منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر به منطقه خانگرمز منتقل و رهاسازی شود.»

بنابراین نه تنها مصاحبه های مسئولان محیط زیست استان و شهرستان درخصوص تعداد وحوش نر و ماده انتقال داده شده از منطقه حفاظت شده خانگرمز به ملایر تناقض داشت، بلکه آنان گفته بودند که برای تناسب جمعیتی قرار بود تنها انتقال وحوش نر انجام را در نظر بگیرند که این امر با پیگیری های خبرنگار عصر همدان و فاش شدن انتقال دو رأس ماده تکذیب شد.

می گویند طرح انتقال وحوش مطرح شده، به طور کامل علمی بوده و از قبل مطالعات دانشگاهی دقیق بر روی آن انجام شده، یعنی آن که در مجموع تحقیقات علمی برای تمام مراحل اجرای طرح در نظر گرفته شده است، پس فاز دوم پروژه نیز باید در پاییز سال جاری انجام می شد که نشد.

با این وجود صفی خانی گفته که برای انتقال وحوش به خانگرمز باید تحقیقاتی انجام دهند، یعنی تحقیقات و هزینه های مجدد باید انجام شود؟ یا اینکه اجرای فاز اول طرح هم علمی نبوده است؟

آیا انتقال وحوش در فصل زاد و ولد آنان علمی است؟

ـ مسئولان محیط زیست مدعی هستند کار در فاز نخست به طور کامل علمی انجام شده، سوال اینکه آیا انتقال وحوش ماده در فصل زاد و ولد پایه علمی و فنی دارد؟

آیا همین نقل و انتقالات به دلیل وارد کردن شوک زیست محیطی به وحوش، زمینه ساز کاهش جمعیت کل و بزهای خانگرمز نشده است؟

این ابهامات تنها بخشی از سؤالات مردم است که تاکنون مسئولی خود را پاسخگوی آن ندانسته، امید آن که متولیان امر در این باره به طور دقیق شفاف سازی کنند و پاسخ قانع کننده ای برای مردم ارائه دهند.

 

ناگفته نماند که معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان پیشنهاد داده که در آینده ای نزدیک نشستی با حضور کارشناسان محیط زیست معرفی شده از سوی مجموعه خبری عصر همدان و آن اداره کل برای شفاف سازی بیشتر برگزار شود.

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=46262
  • دیدگاه‌ها برای کاهش جمعیتی وحوش خانگرمز صحت دارد/ مسئولان از ارائه آمار امتناع می کنند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.