• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

توجه ویژه والدین به کودکان در هفت‌ سال نخست؛ ضامن تربیتی موفق

  • کد خبر : 193337
  • 22 مرداد 1402 - 9:24
توجه ویژه والدین به کودکان در هفت‌ سال نخست؛ ضامن تربیتی موفق
تربیت فرزندان یکی از مهمترین وظایف والدین به خصوص مادر، در خانواده است و بسیاری از کارشناسان معتقدند که والدین باید در هفت سال نخست زندگی کودکان به تربیت آن‌ها اهمیت بدهند تا فرزندانی موفق و مفید برای جامعه داشته باشند.

به گزارش عصر همدان یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین تربیت صحیح فرزندانشان است و از قدیمی‌ترها گرفته تا نسل جدید همواره دوست داشتند که فرزندانی باادب، موفق، باهوش و در یک کلام الگو برای سایر هم‌سن و سالانشان داشته باشند.

امروزه با تغییر نسل و مهمتر از آن گسترش فضای مجازی و در دسترس بودن آن برای کوکان، تربیت آن‌ها کمی دشوارتر از سابق شده است.

برخی بر این باورند نسل جدید باهوش‌تر شدند و کنترل آن‌ها دشوارتر شده است اما در اصل نمی‌توان گفت که نسل جدید باهوش‌تر شده‌اند یا نه، زیرا هوش یک مفهوم پیچیده است و بسیاری از عوامل مختلف، از جمله محیط زندگی، تربیت، تحصیلات و فناوری‌های جدید می‌توانند بر هوش افراد تأثیر بگذارند.

بزرگترین دغدغه والدین باعث شد به سراغ یک مشاور امور خانواده برویم و درخصوص تربیت صحیح فرزندان با او گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

والدین هفت‌ سال نخست کودکان را دریابند

محمدعلی بادامی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه شاکله وجودی انسان و اساس خصوصیات اخلاقی یک فرد از ابتدای کودکی به ویژه در سال‌های اولیه پایه‌ریزی می‌شود گفت: علاقه‌ی فراوان به یادگیری و انعطاف‌پذیری عمیق در برابر تاثیرات رفتار و عکس‌العمل‌های والدین و اطرافیان به ویژه در مرحله خردسالی و قبل از ورود به دبستان قابل توجه است.

وی با اشاره به تحقیقاتی که از سوی دانشمندان علم رفتارشناسی انجام شده است افزود: این تحقیقات ثابت کردند بیشتر نابسامانی‌ها و بزهکاری‌های رفتاری در بزرگسالان، معلول عدم تربیت و برخورد صحیح در دوران اولیه رشد و آغاز سال‌های زندگی است.

 

 

استاد دانشگاه و مشاور امور خانواده ادامه داد: در واقع اساس و پایه اصلی شکل‌گیری شخصیت انسان در دوران هفت سال اول زندگی است؛ ریشه عمده خوشی‌ها، ناخوشی‌ها، بدبختی، نیک‌بختی، پیشرفت، سلامتی، بیماری وحتی فضیلت‌ها و رذیلت‌ها در این دوره قابل بررسی است.

بادامی با اشاره به اهمیت تربیت صحیح در هفت سال اول زندگی هر فرد گفت: این دوران یک دوره حساس و بی مانند برای یک انسان تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی اینکه طفل امروز در آینده به چه انسانی تبدیل خواهد شد تا حدود زیادی با این مسئله ارتباط دارد که در سنین خردسالی در دامن چه کسی پرورش یافته است افزود: اینکه کودک از چه مالی تغذیه کرده، در چه محیطی زندگی کرده و با چه کسانی معاشرت داشته است و اطراف او نیز چه تاثیراتی در روح، فکر و قلب او گذاشته اند بسیار مهم است.

استاد دانشگاه و مشاور امور خانواده تصریح کرد: اگر کودکی در دوران طفولیت و در دوران ابتدایی و دبستان در خانواده‌ای پاک و پر مهر و سرشار از عشق و ایمان به خدا پرورش یافت و با اصول تربیتی اسلام رشد کرد، قدرت تفکر و اندیشه او در جهت شناخت پدیده‌های طبیعی عالم و در ارتباط با مبدا آفرینش و همچنین درک واقعیت‌های زندگی به صورت خلاق پرورش می‌یابد.

بادامی با اشاره به اینکه اگر کودک از موقعیتی که به پرورش روح او منجر می‌شود محروم باشد جبران آن در سنین بالاتر مشکل و حتی در بعضی از مواقع غیر ممکن خواهد بود گفت : حضرت علی(ع) در وصیت خود به امام حسن(ع) می‌فرمایند: دل کودک مثل زمین خالی است که هر بذری در آن پاشیده شود می‌پذیرد پس پیش از آنکه قلبت سخت شود و فکرت به امور دیگری مشغول شود به ادب و تربیت تو مبادرت ورزیدم.

وی با بیان اینکه برای راه‌یابی به این مسئله مهم باید همواره به کودک شخصیت داد اظهار کرد: باید کودک را در جهت آماده سازی و پذیرش و احساس مسئولیت، محترم شمردن شخصیت دیگران و درک موقعیت آنان با روحیه ای سخاوتمندانه و کرامت نفس در ارتباط و کمک به دیگران پرورش داد.

این استاد دانشگاه و مشاور امور خانواده والدین ادامه داد: از آنجا که طفل خردسال بر حسب برخی معیارها فرمانبر نیست بلکه به یک معنی فرمانروا است در چنین صورتی از والدین مطالبه اطاعت می‌کند و این پدر و مادر هستند که باید برابر درخواست‌های مشروع او سر تسلیم فرود آوردند‌.

 

 

بادامی به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت محمد (ص) دوره اولیه کودک را دوره صیادت و آقایی او می‌داند که تمام محیط و پیرامون خود را در خانه وادار به اطاعت از خود می‌نماید لذا می‌فرمایند: فرزند تا سن هفت سالگی مقام سروری دارد و بعداز آن باید به اطاعت از والدین تمرین نماید و در هفت سال بعدی باید مشیر و مشاور والدین خود باشد.

سخن پایانی

تربیت کودکان نسل جدید باید به شیوه‌ای سازنده و هماهنگ با نیازهای آنان باشد.

تقویت ارزش‌های اخلاقی، دینی و مذهبی، تشویق خلاقیت و نوآوری، ارتقاء مهارت‌های اجتماعی، آموزش مهارت‌های انتخاب درست و توسعه مهارت‌های فناوری اطلاعاتی در کودکان باعث می‌شود فرزند شما برای جامعه خود فردی مفید باشد.

نکته اساسی اینجاست که تربیت کودکان نسل جدید نیازمند توجه و پشتیبانی فراوان است. باید به آنها فرصت‌هایی برای رشد و توسعه شخصی خود بدهید و به آنها اعتماد کنید تا به عنوان اعضای فعال و سازنده در جامعه مشارکت کنند. توجه به نکات تربیتی که در سخنان ائمه اطهار در خصوص تربیت کودکان بیان شده است قطعا راهگشا و موثر خواهند بود.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=193337
  • دیدگاه‌ها برای توجه ویژه والدین به کودکان در هفت‌ سال نخست؛ ضامن تربیتی موفق بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.