• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6
در گفتگو با یک بازیگر تئاتر و تعزیه خوان مطرح شد:

همدان، نیازمند محلی مختص به تعزیه‌خوانی است

  • کد خبر : 192453
  • 15 مرداد 1402 - 8:42
همدان، نیازمند محلی مختص به تعزیه‌خوانی است
بازیگر تئاتر و تعزیه خوان با بیان اینکه تعزیه در دل مردم جای دارد و با تعزیه اشک می‌ریزند گفت: متاسفانه محلی مختص به تعزیه‌خوانی در همدان وجود ندارد و ما با تکنیک‌های نمایشی محل اداره‌ای مثل میراث فرهنگی را برای اجرای تعزیه آماده می‌کنیم.

سید مهرداد کاووسی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه از دوران دانش‌آموزی وارد حوزه تئاتر و نمایش شده است گفت: از سال ۸۲ به صورت تخصصی وارد این حوزه شدم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۷ وارد حوزه تعزیه شده است افزود: تعزیه یکی از شاخه‌های مهم نمایش است و قابلیت دنیا تعزیه ایران را می‌شناسند و نمایش ایران از تعزیه معروف است.

کاووسی با تاکید براینکه علاقمند به حوزه نمایش‌های ایرانی و تعزیه‌خوانی است تصریح کرد: تعزیه روضه‌ی مصور است و با مخاطب این تصویرها، لباس‌ها و گفتار‌ها ارتباط بیشتری با اتفاقات رخ داده می‌گیرد.

این بازیگر تئاتر و نمایش با بیان اینکه تعزیه را با مخالف خوانی شروع کرده است گفت: بعدها موافق خوان شدم و شبیه خوانی حضرت عباس(ع) را انجام دادم.

وی با اشاره به هدف خود از اجرای تعزیه یادآور شد: من قصد دارم با اجرای تعزیه که گونه‌ای از نمایش‌های ایرانی  است را به نسل جوان امروز یاد دهم و اجازه ندهم چراغ این هنر فاخر ایرانی خاموش شود.

کاووسی خاطرنشان کرد: با اجرای تعزیه دین خودم را به این ایام ادا می‌کنم و خمس کارهای هنری خود را در اجرای تعزیه می‌دانم.

این تعزیه‌خوان با بیان اینکه نبود دفتر تعزیه و نمایش‌های ایرانی در همدان باعث تأسف است افزود: جایی برای آموزش تعزیه در همدان نیست و علاقه‌مندان به این رشته نمی‌دانند کجا بروند در نتیجه من در حد و توان خود تلاش می‌کنم علاقمندان را به گروه اضافه کنم و اجرا کنند تا چراغ هنر تعزیه را در آینده روشن نگه‌دارند.

وی با تاکید براینکه تعزیه در دل مردم جای دارد و با تعزیه اشک می‌ریزند خاطرنشان کرد: مردم با شخصیت‌های تعزیه ارتباط می‌گیرند و همه نسل‌ها از نسل گذشته تا نسل امروزی برای دیدن تعزیه حاضر می‌شوند.

کاووسی ادامه داد: من در اجراها حضور چندین نسل را می‌بینم اما در خیلی از شهرها مثل اصفهان، قزوین و اراک مراسم تعزیه خیلی پرشور برگزار می‌شود اما این موضوع در همدان نیست.

این هنرمند با اشاره به نبود محلی مختص به تعزیه‌خوانی در همدان گفت: ما با تکنیک ‌های نمایشی محل اداره‌ای مثل میراث فرهنگی را برای تعزیه خوانی آماده می‌کنیم.

وی از مسئولین میراث‌فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا تدابیری برای علاقمندان به هنر تعزیه خوانی بیاندیشند و ادامه داد: من اگر خودجوش تیم را جمع نکنم و به اجرا نرسانم هیچ‌کس به دنبال این نیست که آیا من اجرای تعزیه دارم یا خیر؟

کاووسی با بیان اینکه تقاضایی برای تعزیه خوانی از سوی مسئولان وجود ندارد تصریح کرد: ما خودجوش کار می‌کنیم اما شاید روزی دیگر توان کار کردن به صورت خودجوش نباشد چرا که نه تشویقی وجود دارد نه دلگرمی و نه حمایتی.

این بازیگر تئاتر و نمایش با اشاره به اینکه اساتید دلسوزی در فرهنگ و هنر همدان تلاش می‌کنند گفت: مدیرکل فرهنگ و ارشاد همدان اهل هنر است و همیشه دغدغه هنر داشته است اما مشکل تعزیه با مشکل دیده شدن هنرمندان در این عرصه ید طولایی دارد و به سالیان دور برمی‌گردد.

انتهای پیام/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=192453
  • دیدگاه‌ها برای همدان، نیازمند محلی مختص به تعزیه‌خوانی است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.