• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3
در گفتگو با رئیس انجمن علمی طب سنتی همدان مطرح شد:

نکاتی درباره اضافه وزن و لاغری

  • کد خبر : 209543
  • 27 دی 1402 - 8:34
نکاتی درباره اضافه وزن و لاغری
رئیس انجمن علمی طب سنتی همدان با بیان اینکه برخی افراد برای لاغر شدن یک وعده غذایی را حذف می‌کنند، گفت: این اقدام تاثیر معکوس در لاغر شدن دارد و با حذف یک وعده، ریزه‌خواری آغاز می‌شود که خود موجب افزایش وزن می‌شود.

مامک هاشمی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به اینکه معیار تناسب وزن بر اساس قد فرد معین می‌شود، گفت: در طب سنتی وزنی صحیحی است که فرد با آن وزن بتواند همه اعمال خود را به راحتی و کامل انجام دهد.

وی با بیان اینکه مواردی هست که فرد خود را به وزنی می‌رساند که از نظر ظاهری خوشایند او است، افزود: اما این کاهش وزن موجب ضعف شدید جسمی فرد می‌شود و در نتیجه فرد برای انجام کارهای روزمره دچار مشکل می‌شود.

رئیس انجمن علمی طب سنتی همدان ادامه داد: در طب سنتی مزاج افراد بررسی می‌شود؛ ممکن است وزن افراد با قد آن‌ها همخوانی نداشته باشد اما اگر از نظر سلامت و آزمایش مشکلی نداشته باشند در نتیجه سلامتی اولویت است، نه معیارهای ظاهری.

هاشمی با اشاره به اینکه تصور ذهنی افراد از وزن نرمال با چیزی که در طب هست متفاوت است، گفت: گاهی افراد برای کاهش وزن یک وعده غذایی را به صورت کامل حذف می‌کنند که این کار اشتباه است.

وی با بیان اینکه حذف وعده غذایی باعث می‌شود ولع فرد برای مصرف غذا در وعده بعدی بیشتر شود، افزود: در برخی مواقع نیز افراد با حذف وعده غذایی به ریزه‌خواری روی می‌آورند و همین موجب چاق شدنشان می‌شود.

رئیس انجمن علمی طب سنتی همدان خاطرنشان کرد: برخی نیز با حذف وعده اصلی غذایی به سمت خوراکی‌هایی مثل بیسکوییت می‌روند که اشتباه است چون این مواد غذایی کوچک، کالری بیشتری نسبت به غذای اصلی دارند.

هاشمی با اشاره به اینکه مصرف غذاهای خمیری و فست فودی که دیر هضم هستند باید کاهش پیدا کند، تصریح کرد: کیفیت غذا در جلوگیری از چاق شدن تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: مزاج و طبع غذاها در افزایش و کاهش وزن تاثیر دارد، مواد غذایی با طبع سرد و تر چاق کننده هستند و سوخت و ساز فرد را کاهش می‌دهند.

رئیس انجمن علمی طب سنتی همدان با بیان اینکه کسی که استعداد چاقی دارد باید تلاش بیشتری برای کاهش وزن داشته باشد، گفت: برخی افراد برای آنکه لاغر شوند روی به خوردن غذاهای سرد می‌آورند درحالی که مجددا چاق می‌شوند.

هاشمی خاطرنشان کرد: دوغ، ماست، میوه و کاهو سرد هستند اما غذاهای پختنی چون ترکیب می‌شوند طبع متعادلی دارند؛ باید دقت کرد که چاقی های شکمی بیشتر بخاطر مصرف غذا با طبع سرد است.

وی با اشاره به اینکه اکثر بانوانی که به روش سزارین کودکان خود را به دنیا می‌آورند چاقی شکمی را تجربه می‌کنند، افزود: در چنین شرایطی که اجبار بر عمل جراحی هست، چاقی قابل اجتناب نیست ولی با برخی اقدامات همچون ورزش می‌توان این چاقی را برطرف کرد.

رئیس انجمن علمی طب سنتی همدان با بیان اینکه سبک زندگی در چاقی تاثیر دارد، گفت: برخی تصور دارند با پیاده روی می‌شود چاقی شکم و پهلو را از بین برد درحالی که پیاده‌روی بر شکم تأثیری ندارد.

هاشمی در خصوص فروش داروهای لاغری و چاقی در عطاری‌ها، عنوان کرد: برخی داروهای ترکیبی در در عطاری ها به فروش می‌رسد در حالی که ترکیبات آن‌ها مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: این پودرها معمولا عارضه به همراه دارد چرا که در پودر ترکیبی چاق کننده کورتون می‌ریزند و در پودرهای لاغر کننده از مواد مخدر شیشه برای لاغر شدن استفاده می‌شود.

رئیس انجمن علمی طب سنتی همدان در پایان گفت: از مردم تقاضا داریم پودر ترکیبی که در عطاری‌ها نامشخص هستند را استفاده نکنند.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=209543
  • دیدگاه‌ها برای نکاتی درباره اضافه وزن و لاغری بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.