• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1

نقش اداره کل میراث فرهنگی استان در ایجاد محدودیت ساخت و ساز و گرانی مسکن

  • کد خبر : 68851
  • 12 خرداد 1399 - 9:20
نقش اداره کل میراث فرهنگی استان در ایجاد محدودیت ساخت و ساز و گرانی مسکن

در حال حاضر متاسفانه مسکن در همدان رشد غیر منطقی و فزاینده‌ای داشته که تصمیمات غلط مدیران به علاوه مولفه‌های دیگر در به وجود آمدن این معضل بی تاثیر نبوده است. به گزارش عصر همدان؛ بخشی از شهر همدان دارای بافت تاریخی است و اداره کل میراث فرهنگی برای حفظ آثار تاریخی، اقدام به محدودیت […]

در حال حاضر متاسفانه مسکن در همدان رشد غیر منطقی و فزاینده‌ای داشته که تصمیمات غلط مدیران به علاوه مولفه‌های دیگر در به وجود آمدن این معضل بی تاثیر نبوده است.

به گزارش عصر همدان؛ بخشی از شهر همدان دارای بافت تاریخی است و اداره کل میراث فرهنگی برای حفظ آثار تاریخی، اقدام به محدودیت ارتفاع ساختمان‌ها کرده است.

محدوده‌ی اول و دوم شهر همدان حدود ۵۰۰ هکتار است که در محدوده‌ی اول ارتفاع ساختمان تا ۲/۵ طبقه و در محدوده‌ی دوم غالبا ارتفاع ۳/۵ طبقه تعریف شده است

محدوده‌ی اول که منطبق با رینگ اول شهرداری است شامل میدان امام تا چهارراه ۶ خیابان منشعب از آن است و محدوده‌ی دوم بر اساس عکس هوایی سال ۱۳۳۵ است و مثلا محدوده چهارراه خواجه‌رشید تا میدان شریعتی است بنابر این بلوار خواجه رشید، خیابان پاسداران، سبدبافان و خیابان طالقانی جز محدوده‌ی دوم به حساب می‌آیند.

چند ماهی است اداره کل میراث فرهنگی استان، با دلایل واهی از دو تا ۵ طبقه از ارتفاع ساختمان‌های محدوده‌ی دوم کم کرده است که با این محدودیت، یقینا انگیزه ساخت و ساز به شدت کاهش یافته و در نتیجه به افزایش گرانی مسکن در همدان کمک می‌کند.

در حال حاضر متاسفانه مسکن در همدان رشد غیر منطقی و فزاینده‌ای داشته که تصمیمات غلط مدیران به علاوه مولفه‌های دیگر در به وجود آمدن این معضل بی تاثیر نبوده است.

این حکم غیر منطقی در حالی دست و پای شهروندان همدانی را بسته است که طرح میراث فرهنگی توسط سازمان مسکن و شهرسازی و شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان به تصویب نرسیده است و نیز براساس شنیده‌ها، در مرکز هم به تصویب نرسیده و می‌توان گفت این طرح یک سلیقه شخصی و مدیریتی است و اگر میراث فرهنگی مدعی است این طرح در تهران مصوب شده، مستندات خود را در رسانه‌ها منتشر کند.

علاوه بر آن در رینگ دوم، طرح تفصیلی شهر همدان کاملاً اجرا شده است و بافت تاریخی نمانده است! با یک بررسی میدانی به وضوح ساختمان‌های سر به فلک کشیده‌ای در رینگ اول و دوم شهر می‌بینید که ناقض محدودیت ایجاد شده توسط میراث فرهنگی است و بعد از اعتراض، مسئولان این اداره کل می‌گویند بعد از ۱۰۰ سال و اقدام به نوسازی، آنان نیز با قانون کاهش ارتفاع مواجه می‌شوند!!!

از زاویه دیگر اگر به قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی مصوب ۱۸ تیر ۹۸ نگاهی بیاندازیم در ماده ۳ آن به صراحت به رعایت حقوق مالکانه مردم و سایر حقوق قانونی و شرعی تاکید می‌کند در حالی که کاهش ارتفاع طبقات توسط میراث فرهنگی میلیون‌ها بلکه میلیاردها تومان به مالکان محدوده‌ی دوم شهر همدان خسارت و ضرر وارد می‌کند و هیج کس جوابگو نبوده و نیست.

در پایان از مسئولان استان به ویژه استاندارد محترم و معاون امور عمرانی ایشان استدعا داریم دستور قاطع و سریع در خصوص رفع این محدودیت که هیچ توجیه قانونی و شرعی ندارد صادر فرمایند.

انتهای پیام/د

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=68851
  • دیدگاه‌ها برای نقش اداره کل میراث فرهنگی استان در ایجاد محدودیت ساخت و ساز و گرانی مسکن بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.