• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
4

مسئولین، در کنفرانس تخصصی حقوق کودک چه گفتند؟

  • کد خبر : 24273
  • 10 مهر 1398 - 12:32
مسئولین، در کنفرانس تخصصی حقوق کودک چه گفتند؟

کنفرانس تخصصی حقوق کودک با ریاست استاندارد همدان، و سایر مسئولین در جهت ترویج و ارتقاء حقوق کودک در استان برگزار شد. به گزارش عصر همدان، روز گذشته کنفرانس تخصصی حقوق کودک با ریاست استاندارد همدان، معاون سیاسی و امنیتی استاندارد ی، نماینده ولی فقیه در استان همدان، معاون پرورشی، معاون متوسطه، معاون ابتدایی آموزش […]

کنفرانس تخصصی حقوق کودک با ریاست استاندارد همدان، و سایر مسئولین در جهت ترویج و ارتقاء حقوق کودک در استان برگزار شد.

به گزارش عصر همدان، روز گذشته کنفرانس تخصصی حقوق کودک با ریاست استاندارد همدان، معاون سیاسی و امنیتی استاندارد ی، نماینده ولی فقیه در استان همدان، معاون پرورشی، معاون متوسطه، معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان، مدیران اجرایی و قضات، حقوقدانان، وکلا، سمن ها و فعالان عرصه کودک برگزار شد.

این کنفرانس جهت ترویج و ارتقاء حقوق کودک در استان برگزار شده است و همه مسئولین زیربط در این کنفرانس سخن گفتند.

آمار کودک همسری در همدان و زنجان از خراسان بیشتر شده است

محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در این کنفرانس با بیان اینکه همدان و زنجان در مسئله کودک همسری از خراسان رضوی سبقت گرفتند گفت: آمار کودک همسری در همدان زیاد نیست اما ما میخواهیم حتی یک مورد هم کودک همسری رخ ندهد.

عباسی، با اشاره براینکه باید در جامعه به قوانین احترام بگذاریم افزود: در حال حاضر باید سن ازدواج اصلاح شود و در کنار بلوغ عقلانی مورد توجه مراجع قضایی قرار گیرد و از دادگستری به‌عنوان مدعی‌العموم می خواهیم از ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال جلوگیری کند چرا که شرایط دریافت حکم رشد را ندارند.

وی، با تاکید براینکه باید با ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال برخورد جدی شود تصریح کرد: این مسئله جرم است و باید با توجه به شرایط کیفری با آن برخورد شود چرا که این موضوع از نظر شرعی مشکل دارد.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری، با بیان اینکه کودک همسری یک نوع خشونت علیه کودکان می باشد اظهار کرد: کودک ۱۱ ساله‌ باید به مدرسه برود به تحصیل و تفریح بپردازد و نباید مسئولیت زندگی را بر دوش بکشد.

عباسی، از رسیدن سن ازدواج به ۳۵ سال خبر داد و گفت: ازدواج زودهنگام دختران عاری از مسائل سیاست کلی جمعیت است و اگر قانون ازدواج آسان در کشور اجرا شود، بسیاری از مشکلات کشور حل می شود.

وی، با بیان اینکه آمارسه هزار و ۶۰۰ کودک بازمانده از تحصیل در استان همدان عدد بالایی است تصریح کرد: بهره ‌کشی اقتصادی از کودکان ممنوع است و باید مدیریت شود.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری، در پایان با اشاره براینکه پلیس اطفال در کشور راه‌اندازی شده است خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی در تهران با اقدامی خودجوش پلیس اطفال را تاسیس کرد و امیدواریم این مرکز در سراسر کشور به‌ صورت تخصصی راه‌اندازی شود.

 

کودک همسری توصیه فقهی ندارد

در ادامه، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه کودک همسری توصیه فقهی ندارد، گفت: ازدواج باید عقلایی باشد و برای برسی حقوق کودکان ابتدا باید به موضوع تکامل آنها توجه کنیم.

آیت‌الله شعبانی، با اشاره بر اینکه توجه به قوانین دیگر به‌ جای تبعیت از قوانین شرع مقدس، به این معناست که در مهندسی فرهنگی جامعه دچار مشکل هستیم خاطر نشان کرد: مسئله‌ای مانند کودک همسری را نمی‌شود به مذهب ارجاع داد و افزایش سن ازدواج در جامعه بخاطر مهندسی فرهنگی اشتباه در کشور است.

وی، وضعیت کودک همسری دراسلام را تشریح کرد و ادامه داد: ممکن است فقه ازدواج در ۹ سالگی را بدون اشکال بداند اما این به معنای اینکه شریعت چنین چیزی را توصیه می‌کند، نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان، با تأکید بر اینکه ازدواج باید در فضایی عقلایی و به نفع زن باشد، شرایطی که بتوان آن را اثبات کرد، گفت: اگرچه پدر بر فرزند ولایت دارد اما نمی‌تواند کودک خود را مجبور به ازدواج کند چراکه علاوه بر بلوغ، رشد و تکامل فرد نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

شعبانی با بیان اینکه فقه شیعه مبتنی بر عقلانیت و فضای عقلایی است افزود: فقه توصیه کرده کودکان در جامعه موردتوجه قرار گیرند و اگر امروز چنین چیزی رخ نمی‌دهد برای این است که در فضای اجتماعی کشور دچار مشکل هستیم.

 

آسیب کودکان رابطه مستقیم با سرمایه های اجتماعی دارد

سید سعید شاهرخی،استاندارد همدان، در ادامه با اشاره براینکه دولت مسئله آسیب‌های اجتماعی را به طور ویژه مد نظر دارد گفت: آسیب کودکان موضوعی است که رابطه مستقیم با سرمایه‌های اجتماعی دارد.

استاندارد همدان، با تاکید بر اینکه توجه به آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه ای دارد افزود: کودکان و نوجوانان آینده سازان جامعه هستند و باید حق ویژه ای برایشان قائل شد.

وی، با بیان اینکه آموزش و پرورش استان همدان با ۲۸۵ هزار دانش آموز برنامه های مختلفی برای احقاق حقوق کودکان و نوجوان در نظر گرفته است تصریح کرد: در سند راهبردی ، کنترل و کاهش آسیب اجتماعی نقش بهزیستی پر رنگ است و باید بحث بهزیستی و دستگاه ها برای کودکانی که دچار آسیب شده اند مورد توجه قرار گیرد.

شاهرخی، بااشاره براینکه سازمانهای مردم نهاد در کاهش آسیب های اجتماعی نقش دارند گفت: باید زمینه فعالیت و همکاری و مشارکت سازمانهای مردم را فراهم کنیم.

در پایان باید گفت حقوق کودک حقوق کودکان مسئله ای گسترده و پیچیده است و باید در همه ابعاد به صورت کاملاًً تخصصی مورد بررسی قرارگیرد.

کودک همسری، مشکلات مربوط به کودکان و نوجوانان در مدارس، کودکان کار، حقوق کودکانی که از داشتن پدر و مادر محرومند و بسیاری از مشکلات دیگر باید به طور دقیق مد نظر مسئولین و کارشنان قرار گیرد.

عصر همدان در آینده همه این حقوق را از مسئولین زیربط پیگیری خواهد کرد.

 

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=24273
  • دیدگاه‌ها برای مسئولین، در کنفرانس تخصصی حقوق کودک چه گفتند؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.