• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
4
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان:

اجرای قانون عملیات بانکی بدون ایراد نیست

  • کد خبر : 204995
  • 30 آبان 1402 - 23:20
اجرای قانون عملیات بانکی بدون ایراد نیست
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه در بانکداری کشور قوانین برای جلوگیری از ربا وجود دارد گفت: با این حال ضرورتا نمی‌توان گفت با حذف ربا به بانکداری اسلامی رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«عصر همدان» صبح امروز نشست اساتید بسیجی در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان برگزار شد.
در این نشست نماینده ولی‌فقیه در استان همدان به قانون بانکداری در کشور اشاره کرد و گفت: قوانین بانکی مشکل شرعی ندارند و اگر کسی بخواهد مشکلی به آن وارد کند به دلیل وجود ۱۲ شرط که در قانون آمده است وارد نیست.

آیت‌الله شعبانی‌موثقی با بیان اینکه از نظر فقهی مسئله رِبا، بانکداری را دچار مشکل می‌کند، افزود: سه مدل بانک در جهان داریم؛ اولین آن بانک ربوی و بانک متعارف که در دنیا می‌باشد و پایه و اساس آن مبتنی بر سود اضافه است.

او ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی قانون‌گذار ۱۱ شرط در قانون ایجاد کرد که از ربا در بانکداری جلوگیری شود که پس از آن یک بند دیگر اضافه شد و درحال حاضر ۱۲ قانون در عقد قرارداد وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه قوانین برای جلوگیری از ربا وجود دارد اما ضرورتاً نمی‌توان گفت با حذف ربا به بانکداری اسلامی رسیده‌ایم، عنوان کرد: قانون عملیات بانکی ما به‌نحوی است که بانک ربوی نیست و در اسلام و قرآن دو مدل ربا داریم.

آیت‌الله شعبانی‌موثقی خاطرنشان کرد: هر قرضی ک منجر به زیادی مال شود ربا است و نوع دیگری از ربا نیز بیع است.

او با اشاره به اینکه در ربا بیع دوتا کالا همجنس وجود دارد که مورد خرید و فروش می‌شود، گفت: اگر ماهیت یک قرارداد عوض شود و مثلا مشارکت، خرید قسطی و… باشد که منجر به سود می‌شود اشکالی ندارد؛ مثلا یک وسیله به مبلغ یک‌میلیون خریداری شود ولی همان جنس را به فردی دیگر دومیلیون فروخته بفروشند و سودآور شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان خاطرنشان کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند به قانون بانکداری مشکل شرعی وارد کند؛ هرچند سودهایی که گرفته می‌شود از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست اما ربا هم نیست.

آیت‌الله شعبانی‌موثقی ادامه داد: مشکل اصلی که موقع دریافت وام باعث ربا شدن آن می‌شود این است که قانون در بانک‌ها به درستی اجرا نمی‌شود و مثلا بانکدار از مشتری فاکتور سوری می‌گیرد و یا مشتری وام خرید مسکن را صرف کار دیگری می‌کند.

او تاکید کرد: ماهیت یک قرارداد وابسته به نیت و ذهنیت ما است؛ قوانین بانکی خوب است اما جامعه از آن اطلاع ندارد و ذهنیت معامله‌گر با بانک متفاوت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه کسی که وامی می‌گیرد وقتی به قانون عمل نکند و وام را به جای خرید خانه در جای دیگری استفاده کند چون وام تبدیل به قرض شده سود آن ربا است، افزود: در این‌جا قانونی که نوشته می‌شود هم به درستی بررسی نشده چون نماینده مجلس باید قوانین را بداند و قانونی که می‌نویسد توان اجرایی شدن داشته باشد.

آیت‌الله شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه مرحوم حائری برای درست شدن اقتصاد معتقد بود باید به بحث تبادل طلا برسیم، گفت: در زمان اهل بیت(ع) پول اعتباری نبوده و سکه داد و ستد می‌شد؛ آن زمان سکه ارزش ذاتی داشت و تورم هرچه بالا و پایین می‌شد سکه ارزش خود را حفظ می‌کرد.

او خاطرنشان کرد: از نظر اقتصاد اسلامی خوب نیست آدم حقوق بگیر باشد و در روایات آمده است که در این نوع تعامل اقتصادی رزق مضیق می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان در پایان گفت: اسلام توصیه به تجارت، معامله و تولید دارد و امروزه شاهدیم فشار تورم روی حقوق بگیران است و تاثیر منفی بر سرمایه گذار ندارد.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=204995
  • دیدگاه‌ها برای اجرای قانون عملیات بانکی بدون ایراد نیست بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.