• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

نسیم روح‌بخش معنویت در بین معتکفین همدانی

  • کد خبر : 210049
  • 07 بهمن 1402 - 7:02
نسیم روح‌بخش معنویت در بین معتکفین همدانی
معتکفان در حرم امن الهی یک اعتقاد را داشتند، فقط برای شنیدن یک نوا معتکف شده‌اند و آن‌هم صدای دلنشین امام زمانشان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ اعتکاف واژه غریبی که آغازگر قدم‌ نهادن در مسیری هموار و پرتابی بی‌نظیر به سمت زیباترین لحظات و امن‌ترین آغوش‌هاست.

حس تولدی دیگر و گذر از بارشِ سهمگین روزها و شب‌های تکراری، بریدن از همه، نشستن در گوشه‌ای با سکوتی دل‌انگیز و گرفتن تسبیحی با زمزمه‌های عاشقی، گریختن از تمام هیاهوی حوالی زمین در سه‌روز پی‌ در پی.

اعتکاف، عبادتی مستحبی است که در احادیث به اندازه حج و عمره ارزشمند است. سنتی بی‌نظیر که از پیامبر اسلام حضرت محمد صل‌الله علیه برای مسلمانان برجای مانده است. این سنت دیرین همواره از سالیان دور تاکنون در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

مسلمانان روش معتکف شدن را از سنت پیامبر مهربانی‌ها فرا گرفته‌اند. بنابر روایتی، پیش از اسلام نیز اعتکاف در ادیان دیگر هم وجود داشته است.

آنچه درباره اعتکاف پیامبر گزارش شده است مربوط به دوران پس از هجرت، در مدینه و در ماه رمضان است، که برای آن حضرت چادری در مسجد‌النبی برپا می‌شد.[۱] امروزه در مسجد النبی، سمت شرقی ستون توبه استوانه‌ای به نام سریر (تخت) قرار دارد که گفته می‌شود پیامبر(ص) در روزهای اعتکاف، بستر خود را کنار آن جای می‌داد و معتکف می‌شد.[۲]
پیامبر اسلام در رمضان سال دوم هجری به جهت وقوع جنگ بدر نتوانست اعتکاف کند؛ از این‌ رو در سال بعد، بیست روز از ماه رمضان را معتکف شد؛ ده روز برای همان سال و ده روز قضای سال قبل.[۳]

بنابراین این عبادت دلنشین همواره مورد تاکید امامان معصوم علیهماالسلام نیز بوده و این بزرگواران این فضیلت بزرگ را همه ساله انجام می‌داده و بزرگان، شیعیان و پیروان آنان نیز این راه را تا الان ادامه داده‌اند.

امروزه جامعه جهانی بدلیل هجمه‌های سنگین دشمنان دچار خلأ معنویت شده و جوانان آسایش و امکانات لازم را برای داشتن یک زندگی مرفه و راحت در اختیار دارند. اما کمبود غذای روح و معنویت آرامش آنها را دچار چالش کرده است.

اعتکاف برای پروراندن جسم و جان است، انسان نیز از این دو آمیخته و نیازمند است که ابعاد وجودی خود را پرورش دهد. انسان همواره به دنبال راهیابی به سعادت و کمال بوده و روح او نیازمند دعا و نیایش است.

پرداختن به مناجات‌های شیرین و زیبا در دل شب، در بهترین جای دنیا و هم کلام شدن موجودی ضعیف با منشأ قدرتها، این همان چیزی است که ما را آرام می‌کند.

در این روزهای معنوی که مصادف با ایام‌البیض است خبرنگار ما بر آن شد قدم در مسجد گذاشته تا با چند نفر از معتکفان از نزدیک صحبت کند و نظر آنها را در مورد این عمل ارزشمند بپرسد.

زینب یکی از معتکفان از آثار معنوی و ارزشمند اعتکاف گفت و افزود: این آثار باید در زندگی انسان معتکف نمایان باشد. و معتکفان این آثار معنوی را بعد از این ایام حفظ کنند.

وی ادامه داد: یکی از این آثار، حفظ حرمت و احترام والدین است. جوانان باید بدانند اگر پدر و مادر انسان از او راضی باشند این اولین گام برای راهیابی به موفقیت‌های بعدی در زندگی است.

این معتکف در ادامه با اشاره به اینکه اعتکاف صرف نشستن در مسجد نیست، افزود: بهترین کار در اعتکاف، تفکر کردن است. تفکر در مورد کارهای گذشته و کارهایی که بدون در نظر گرفتن رضایت خدا انجام داده‌ایم و نتیجه آن دور شدن از مسیر حق و بندگی است.

مهدیه معتکف دیگری که در مسجد در حال جارو کردن حریم امن الهی و خدمت به معتکفان بود به گزارشگر ما گفت: سر تا پا شوق هستم که در کنار دوستان و همشهریانم این مراسم پر فیض و برکت را بجا آورده و از آثارش در طول سال بهره‌مند شوم.

وی همچنین افزود: اعتکاف مجموعه‌ای مرکب از مهم‌ترین عبادات واجب و مستحب است. این موهبت معجونی شفا بخش و سازنده است. در این عبادت هم اثر نماز و هم نتیجه روزه که سرّی از اسرار الهی است بر زندگی انسان هویدا شده و برای یک‌سال تمام انرژی مضاعف گرفته و من به همه پیشنهاد می‌کنم این تجربه شیرین را حتی برای یک‌‌بار هم شده در زندگی خود داشته باشند.

مادری با دختر کوچک و دوست‌داشتنی‌اش، در حالیکه در گوشه مسجد مشغول کتابخوانی بودند، به گزارشگر ما گفت: با وجود دخترم خیلی کیف می‌دهد. اینجا پراز حال و هوای معنوی است و من بخاطر همین، بسیار حس خوبی دارم.

وی ادامه داد: در این سه روز به مسجد رفته فارغ از هر جا و هر کس به مسجد، به خانه خدا رفته و روزه گرفته، نماز و قرآن می‌خوانی و این خیلی عالیست.

این معتکف با بیان اینکه اسلام، به فکر جدایی از زندگی دنیا، گوشه‌نشینی و کناره‌گیری از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت نیست، افزود: کناره‌گیری از مردم کار باطل و ناپسند است. اما اعتکاف به عنوان فرصتی برای بازگشت به خویش و خدای خویش است.
این مادر بیان کرد: در این زمان اندک کسانی که از هیاهو و جنجال‌های زندگی مادی خسته می شوند، می‌توانند چند صباحی را با خدای خود خلوت کرده و جان و روح خود را با خالق هستی ارتباط دهند.

وی در پایان گفت: اعتکاف شرایطی را فراهم می‌کند تا انسانها با توشه معنوی و اعتقادی راسخ، ایمان و امیدی بیشتری، به زندگی خود بازگشته و خود را برای صحنه‌های پرفراز و نشیب زندگی آماده سازند. با یاد خدا تلاش کنند، خود را در محضر پروردگار ببینند، از نافرمانی او بپرهیزند و به سوی سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

معتکف دیگری با حال و هوای بسیار زیبا گفت: چقدر زیباست سحر و طلوع آفتاب با امام زمان(عج) حرف زدن و از آن زیباتر، در غروب آفتاب بعداز نماز مغرب و عشا پای سفره افطار و چشم انتظاری، پای آن سفره بزرگ تا شاید کسی به زبان عربی با لهجه شیرین نبوی و علوی بفرمایند: تفضلوا اکل و اشرب.

وی ادامه داد: سال‌هاست ایام ماه رجب معتکف شدم تا شاید روزگاری برسد و من بنده رو سیاه هم مورد لطف و مرحمت خاص خداوند قرار بگیرم و توفیق دیدار روی مهدی صاحب‌الزمان را پیدا کنم.

این معتکف همچنین بیان کرد: در این نیمه ماه رجب دست به دامن شهدا شدم چرا که آنها آن چیزی که برای ما آرزو است دیدند و دست در دامان بقیه‌الله شدند، راهی که ما نرفته‌ایم آنها به پایان رساندند. آه ای شهدا به داد ما برسید که دیگر در این وانفسای دنیا دیگر ذکر خدا‌ را فراموش کرده‌ایم و بیشتر مشغول ذکر دنیا شده‌ایم .

وی در پایان درحالی که اشک از چشمانش جاری بود افزود: یا‌ابن الزهرا مگر خود شما عنایت فرموده و اجازه دیدار بدهید.

منابع:
۱- راغب، مفردات، ۱۳۹۲ق، ص ۳۵۵.
۲- سوره حج، آیه۲۵.
۳- سوره فتح، آیه۲۵.

انتهای خبر/سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=210049
  • دیدگاه‌ها برای نسیم روح‌بخش معنویت در بین معتکفین همدانی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.