• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

عملکرد ضعیف مجلس، رکود اقتصادی و سوء مدیریت علل کاهش مشارکت در انتخابات

  • کد خبر : 52906
  • 17 اسفند 1398 - 8:41
عملکرد ضعیف مجلس، رکود اقتصادی و سوء مدیریت علل کاهش مشارکت در انتخابات

یک جامعه شناس با بیان اینکه ضعف عملکرد مجلس دهم علتی برای عدم مشارکت مردم در انتخابات این دوره است، گفت: رکود اقتصادی در جامعه، سوء مدیریت داخلی و تحریم های غیر قانونی نظام سرمایه دار غرب نیز از عوامل کاهش مشارکت مردمی در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی است. به گزارش عصر همدان؛ […]

یک جامعه شناس با بیان اینکه ضعف عملکرد مجلس دهم علتی برای عدم مشارکت مردم در انتخابات این دوره است، گفت: رکود اقتصادی در جامعه، سوء مدیریت داخلی و تحریم های غیر قانونی نظام سرمایه دار غرب نیز از عوامل کاهش مشارکت مردمی در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش عصر همدان؛ میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رأی در تاریخ دوم اسفندماه امسال طبق اعلام وزارت کشور در ده استان بالای ۵۰ درصد و در ۱۶ استان دیگر نیز بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است. در کل کشور نیز این میزان مشارکت مردم برای انتخاب نمایندگان خانه ملت ۴۲.۵۷ درصد گزارش شده است.

این در حالی است که استان همدان رتبه بیستم را در میزان مشارکت در انتخابات به دست آورده و درصد مشارکت را به ۴۴.۸۱ درصد رسانده و شاهد کاهش حدود ۲۰ درصدی مشارکت مردم نسبت به دوره دهم انتخابات مجلس هستیم.

اصولاً در توصیف، تبیین و تحلیل مسائل سیاسی- اجتماعی تنها با یک علت مواجه نیستیم بلکه با میدان علل مواجهیم یعنی برای رخ دادن یک پدیده اجتماعی- سیاسی گاهی ده ها علت دست به دست هم می دهند تا مفهوم یک پدیده اجتماعی را تبیین کنند. برای مثال مشارکت سیاسی در کل کشور در دوره قبل ۶۵ درصد و در استان همدان ۶۱ درصد بوده است.

کاهش مشارکت مردم در انتخابات به اصل دموکراسی و مردم سالاری دینی خدشه وارد نمی کند

یک جامعه شناس در خصوص چگونگی علل و عوامل کاهش سطح مشارکت مردم استان همدان در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش مشارکت نه تنها در استان همدان بلکه در کل کشور در این دوره وجود داشت اما علل آن مختلف است و نیاز به یک پژوهش میدانی کاملاًً علمی و روشمند از جامعه مخاطب رأی دهنده دارد.

حسین رضایی با اشاره به اینکه برخی فرضیات را می توان در زمینه کاهش مشارکت مردم در انتخابات مطرح کرد افزود: در وهله نخست باید به این نکته توجه داشت که کاهش مشارکت مردم در انتخابات خدشه ای به اصل دموکراسی و مردم سالاری دینی وارد نمی کند پس جای نگرانی بسیار زیاد برای این سطح مشارکت مردم وجود ندارد.

وی ادامه داد: در دموکراسی های پویای دنیا نیز گاهی شاهد مشارکت زیر ۵۰ درصد مردم در انتخابات های مختلف هستیم در حالی که در برخی استان های کشور مشارکت ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه استان همدان با میانگین مشارکت کشوری در انتخابات فاصله چندانی ندارد و اوضاع استان در کل کشور زیاد هم بد نیست، خاطرنشان کرد: در این دوره ظهور ویروس کرونا در آستانه انتخابات می تواند یک فرضیه و عاملی برای کاهش حضور مردم در انتخابات باشد اما اینکه چند درصد از شهروندان برای ترس از ویروس کرونا از منزل خود بیرون نرفته اند و رأی نداده اند نیاز به کار پژوهشی و میدانی دارد.

از ضروریات پویایی یک کشور حضور گسترده مردم در انتخابات است

رضایی بیان کرد: عده ای از مردم نیز احساس کردند دیگران رأی دادند و لزومی ندارد آنها در انتخابات شرکت کنند چون در هر صورت افرادی به عنوان نماینده وارد مجلس خواهند شد در حالی که از ضروریات پویایی یک کشور حضور گسترده مردم در انتخابات است.

وی با یادآوری اینکه شرکت در انتخابات تفویض قدرت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است چراکه این افراد به عنوان وکیل و نماینده  به مدت چهار سال بر جان و مال و شرایط اقتصادی مردم قدرت پیدا می کنند تصریح کرد: افرادی که مهم و لازم ندانستند در انتخابات شرکت کنند شاید زیاد هم به ضرورت و حساسیت شرکت در انتخابات واقف نبودند.

این پژوهشگر با انتقاد از اینکه رسانه های جمعی و جراید آنطور که باید تنور انتخابات این دوره را گرم نکردند و ضرورت مشارکت را برای افراد جامعه تبیین درست نکردند, بیان کرد: ضعف رسانه ها در این دوره بسیار محسوس بود که باید به دنبال علت آن بود.

رضایی در خصوص متغیر دیگر چرایی عدم مشارکت چشمگیر مردم در انتخابات اضافه کرد: بحث رکود اقتصادی در جامعه و سوء مدیریت داخلی و تحریم های غیر قانونی نظام سرمایه دار به رهبری غرب نیز می تواند یکی از عوامل کاهش مشارکت مردمی در انتخابات باشد.

قهرکردن مردم با صندوق رأی بدترین گزینه برای اعتراض است

وی خاطرنشان کرد: تحریم های اقتصادی موجود در جامعه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نامزدهای این دوره انتخابات مجلس را در شرایط ضعیف تر از انتخابات دوره های قبل قرار داد چراکه انتخابات نیاز به هزینه تبلیغاتی دارد برای مثال از ۷۰ کاندیدای شهر همدان تنها ۱۰ نفر تبلیغات محسوس تری نسبت به دیگر نامزدهای انتخاباتی به دلیل نابسامانی اوضاع اقتصادی داشتند.

رضایی در خصوص فرضیه دیگر نقد مردم به گرانی و تورم نسبت به مسئولان که عامل اصلی آن تحریم های ناجوانمردانه نظام پلید سلطه بود که توانست فشار اقتصادی زیادی را به مردم تحمیل کند، عنوان کرد: معتقدم قهرکردن مردم با صندوق رأی بدترین گزینه برای اعتراض است.

وی با بیان اینکه ضعف عملکرد مجلس دهم هم می تواند یک علت برای عدم مشارکت مردم در انتخابات دوره یازدهم مجلس باشد اظهار کرد: درست است که مردم از عملکرد جناح اصلاح طلب در مجلس دهم ضربه خوردند اما این مجلس با تمام نقص هایی که داشت با وجود ناجوانمردی و تحریم های ظالمانه آمریکا نسبت به ملت ایران قربانی شرایط شد.

این جامعه شناس در پایان اظهار امیدواری کرد مجلس آینده می تواند با تلاش و در جهت اقتصاد مقاومتی طبق فرموده مقام معظم رهبری با ایجاد شفاف سازی در همه زمینه ها مشکلات مختلف کشور را حل کند.

درپایان آنچه حائز اهمیت است این است که مردم ایران مردمی قدرشناس و سختی کشیده هستند و ملتی نیستند که به این سادگی ها از ارزش ها و آرمان های نظام مقدس اسلامی ایران دست بکشند اما این مسئولان هستند که باید با تلاش مضاعف با ایجاد اوضاع و شرایط مطلوب کاری کنند که همه مردم بتوانند به حداقل های آسایش در زندگی دست یابند.

انتهای پیام/ف

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=52906
  • دیدگاه‌ها برای عملکرد ضعیف مجلس، رکود اقتصادی و سوء مدیریت علل کاهش مشارکت در انتخابات بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.