• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1

عرضه ی کرونا در بازارهای روز

  • کد خبر : 87489
  • 16 مهر 1399 - 13:17
عرضه ی کرونا در بازارهای روز

مشاهدات عینی نشان می‌دهد روزانه بیش از ۲ هزار شهروند از روزبازارهای محلی سطح شهر همدان خرید می‌کنند و بیش از ۵۰۰ غرفه دار نیزدر غرفه هایی فاقد رعایت فاصله اجتماعی  به عرضه خدمات می‌پردازند. کارشناسان بهداشتی شهر همدان معتقدند بهترین راهکار برای پیشگیری از تجمع در این قبیل بازارها و کاهش شیوع ویروس کرونا، […]

مشاهدات عینی نشان می‌دهد روزانه بیش از ۲ هزار شهروند از روزبازارهای محلی سطح شهر همدان خرید می‌کنند و بیش از ۵۰۰ غرفه دار نیزدر غرفه هایی فاقد رعایت فاصله اجتماعی  به عرضه خدمات می‌پردازند. کارشناسان بهداشتی شهر همدان معتقدند بهترین راهکار برای پیشگیری از تجمع در این قبیل بازارها و کاهش شیوع ویروس کرونا، تعطیل کردن روزبازارها تا بازگشت شرایط به وضعیت عادی است.

به گزارش عصر همدان، همزمان با شروع فصل سرما و به همراه آن شیوع آنفولانزای فصلی و البته همه گیری کرونا، بیماری عادی نگاری ویروس کووید ۱۹ جدید ترین معضل شایع شده بین مردم شهر همدان است.

این روزها بازارهای روز همدان جولان گاه ویروس کرونا است گویا شعار در خانه بمانیم دیگرکاربردی ندارد و معابر عمومی به خصوص بازار های روزانه به علت نزدیکی ساکنان هر محله به مکان بازارآن روز و همچنین عرضه انواع مایحتاج مردم در این بازار، مملو از جمعیتی است که بدون در نظر گرفتن خطر جانی برای خود و اطرافیانشان دراین بازارها حضور غیر ضروری پیدا می کنند.

جمعیت زیاد، یک سر این مشکل و سر دیگرش عدم اهمیت به پروتکل های بهداشتی است فروشندگان که در درجه اول خطر، به دلیل سروکار داشتن باعموم مردم قرار دارند به خاطر خستگی و سختی ارتباط با مشتریان از زدن ماسک خود داری می کنند.

مردم عادی هم ضعیف شدن ویروس و باز بودن فضای بیرون را بهانه ی خوبی برای رعایت نکردن پروتکل ها می دانند بعضی هم کرونا را یک سرما خوردگی ساده می شمارند و نسبت به ابتلا به آن بی اهمیت هستند.

مشاهدات عینی نشان می‌دهد روزانه بیش از ۲ هزار شهروند از روزبازارهای محلی سطح شهر همدان خرید می‌کنند و بیش از ۵۰۰ غرفه دار نیزدر غرفه هایی فاقد رعایت فاصله اجتماعی  به عرضه خدمات می‌پردازند.

کارشناسان بهداشتی شهر همدان معتقدند بهترین راهکار برای پیشگیری از تجمع در این قبیل بازارها و کاهش شیوع ویروس کرونا، تعطیل کردن روزبازارها تا بازگشت شرایط به وضعیت عادی است.

البته تعطیلی مقطعی این بازارها بدون رعایت عموم مردم و فروشندگان فایده بخش نیست چون با بازگشای آن، روز از نو و روزی از نو گرفته می شود و تنها مدتی بیکاری نسیب کاسبان این بازار است.

در این زمینه لیدا رفعتی، مدیر سلامت محیط و کارمعاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان در مصاحبه ای گفت: متاسفانه در روز بازار های هفتگی همدان پروتکل های بهداشتی به هیچ وجه رعایت نمی شود.

رفیعی افزود: در بازدیدی که روز ۱۱ مهر از بازار انجام شد از وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک توسط مردم و فروشندگان راضی نبودیم.

وی با بیان اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی بین مردم به هیچ عنوان رعایت نمی شود تعطیلی این بازارها را بهترین و تنها راه رفع خطر شیوع بیشتر کرونادر بین شهروندان دانست و ادامه داد: بازدید ازمراکز تهیه، توزیع، طبخ و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی، اداری و صنعتی به نوبت و به صورت مرتب انجام می شود. طی بازدید های هفته ای که گذشت ۷۲ درصد ازکارکنان مراکز تجاری بهداشت فردی را رعایت کردند اما متاسفانه فقط ۶۸ درصد ازماسک استفاده کردند.

وی در ادامه از پلمب تعدادی غذا خوری و نانوایی به علت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی خبر داد و اظهارکرد: به مراکزتجاری که بهداشت را رعایت نمی کنند اخطار می دهیم و در صورت لزوم آنها را به تعطیلی می کشانیم.

از آنجا که شهرداری متولی مدیریت و نظارت بر فعالیت روزبازارها است، انتظار می‌رود در شرایط فعلی با تعیین فاصله مشخص، خط ‌کشی و ایجاد سایبان نسبت به رعایت فاصله غرفه‌ها اقدام شود.

در این خصوص اقدامات شهرداری را ازکامران گردان، رئیس کمیسون خدمات شهری شورای شهر همدان جویا شدیم.

گردان با بیان اینکه ارگان های شهرداری درسطح استان و کشور تابع ستاد ملی کروناهستند گفت: تا زمانی که ازسمت ستاد ملی کرونا دستوری مبنی برتعطیلی این بازارچه ها دریافت نکرده ایم، شهرداری و سازمان نظارت میوه و تره بار نمی تواند محدودیتی در فعالیت این کسبه ایجاد کند.

وی با تاکید براینکه باید تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم افزود: ایجاد تجمعات دراین اماکن ممکن است باعث خطر برای شهروندان باشد اما فرض این است که به ستاد ملی کرونا اعتماد کنیم و طبق دستورالعمل آنها پیش برویم.

رئیس کمیسون خدمات شهری با بیان اینکه نظام دادن به غرفه های روز بازارها در دستور کار است خاطر نشان کرد: باید ابتدا فکری برای بازر شدن فضای کسب این فروشندگان شود و مکانی که در حال حاضر محل استقرار آنهاست اصلاً مکان مناسبی برای برپایی بازار روزانه در شرایط فاصله گذاری اجتماعی نیست اما به هر حال در صورت تداوم شرایط فعلی برای رفع خطر ناشی از این بازارها اقدام خواهیم کرد.

گردان در ادامه از عموم مردم خواهش کرد بارعایت فاصله و استفاده از ماسک به یاری کشور و مسئولان بپردازند و گفت: به هرحال هر چقدر فاصله بین این غرفه ها ایجاد شود تا زمانی که طرح فاصله گذاری هوشمند و لزوم استفاده از ماسک از سمت مردم و فروشندگان اجرا نشود، این اقدامات تاثیری نخواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به بازرسی های ستاد ملی کرونا و سازمان بهداشت بر فعالیت این بازارها تصریح کرد: شهرداری و شورای شهر هم در حوزه سازمان دهی و استقرار این بازار ها نظارت دارد و اگر گزارشی از سمت ستاد ملی کرونا به شهرداری داده شود که اقدام تازه ای در خصوص این بازار ها لازم الاجراست حتما توسط شهرداری و شورای شهر عملی خواهد شد.

انتهای پیام/ رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=87489
  • دیدگاه‌ها برای عرضه ی کرونا در بازارهای روز بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.