• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1

عرصه تولید داخلی، خط مقدم جنگ اقتصادی/ بی ثباتی قیمت ها نفس تولید کننده را گرفته است

  • کد خبر : 96014
  • 19 آذر 1399 - 12:35
عرصه تولید داخلی، خط مقدم جنگ اقتصادی/ بی ثباتی قیمت ها نفس تولید کننده را گرفته است

حمید هوشیار گفت: با توکل به خدا دست به زانوی خودم گرفتم و ایستادم اما دولت، قبل از انتظار باید امکانات را تامین و قوانین کهنه و منسوخ شده را اصلاح کند؛ تولید کنندگان هم مثل بقیه اقشار درگیر مشکلات اقتصادی هستند اما ما اولویت را به خریدار داخلی داده ایم. به گزارش عصر همدان، […]

حمید هوشیار گفت: با توکل به خدا دست به زانوی خودم گرفتم و ایستادم اما دولت، قبل از انتظار باید امکانات را تامین و قوانین کهنه و منسوخ شده را اصلاح کند؛ تولید کنندگان هم مثل بقیه اقشار درگیر مشکلات اقتصادی هستند اما ما اولویت را به خریدار داخلی داده ایم.

به گزارش عصر همدان، بنا بر شعار تعیین شده برای سال جاری، ایجاد شرایط مساعد و سهل برای تولید و تولیدکنندگان، اولویت سیاست های اقتصادی کشوراست.

اما هنوز مشکلات زیادی برسر راه تولید قرار دارد که ایجاد جهش در تولیدات کشور و تحقق شعار سال را به تعویق می اندازد.

شرکت پژوهش و تولید نارین از جمله واحد های تولید و پژوهش موفق و دارای ابتکار در حوزه شهر همدان شناخته شده است.

گفتگو با مدیر عامل یک واحد تولیدی موفق، فرصت مغتنمی است برای ارزیابی اقدامات صورت گرفته در خصوص تسهیل جهش تولید و جستجوی مشکلات و موانع مسیر برای تولید کنندگان.

در مصاحبه پیش و رو حال و احوال تولیدکنندگان و بازار را از حمید هوشیار مدیرعامل این شرکت جویا شدیم.

با وجود کرونا از تعداد کارکنان نکاستیم

فعالیت گروه تولیدی خود را از چه زمانی کلید زدید و در حال حاضر برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟

هوشیار: شروع کار و تاسیس کارخانه از سال ۱۳۷۵ بود و تولید انبوه ما یک سال بعد از آن کلید خورد. در حال حاضر به طور مستقیم برای یک مجموعه ۲۲ نفری در این کارگاه ایجاد اشتغال شده است.

شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر فعالیت گروه تولیدی شما داشته است؟

هوشیار: در مجموع به دلیل این که گروه ما تامین کننده مواد اولیه کارخانه جات است خیلی اثرات منفی شیوع این ویروس را بر کار احساس نکردیم.

کارخانه جات برای ادامه تولید خود ناگزیر از خرید مواد اولیه هستند و به تولیدات ما احتیاج داشتند.

اما این مسئله روی میزان تولید ما تاثیرگذار بوده و آن را کاهش داده است.

بدیهیست وقتی کارخانجات صنایع غذایی تعطیل هستند، فروششان کم است یا عرضه اندکی دارند، مواد اولیه کمتری هم استفاده می کنند به همین دلیل تولید ما کم شده است. البته کارگاه با تعداد کارکنان قبلی فعال است اما با ظرفیت و ساعت اداری کمتر.

از بدو شروع فعالیت از چه تسهیلاتی کمک گرفته اید و چه حمایت های دولتی دریافت کردید؟

هوشیار: در این سالها هیچ تسهیلات وحمایتی از طرف دولت دریافت نکرده ام. همیشه ترجیح من بر این است که با امید بر خدا دستم را از زانوی خودم بگیرم و بایستم. به هیچ ارگانی امید نداشتم.

طبق سیاست های اقتصاد مقاومتی اولویت با خریدار ایرانی است

آیا محصولات خود را به خارج از مرز ها هم ارسال کرده اید؟

هوشیار: ۱۰سال اول فعالیت، به کشور های مرز شمالی صادرات هم داشتیم اما الان با توجه به وجود اقتصاد مقاومتی و اینکه تولیدات مصرف داخلی دارند اولویت را به خریداران ایرانی می دهیم و مدتی است صادرات نداریم.

از مشکلات پیش رو برای یک ایجاد و سرپا نگهداشتن یک واحد تولیدی بگویید.

هوشیار: مشکلاتی که برای شرکت های تولیدی پیش می آید همیشه ۲ منبع دارد یکی مشکلات مدیریتی است که باید با سرپرستی درست کارگاه ساماندهی می شود.

موضوع بعدی مشکلات حاکم بر کل جامعه است که مختص یک کارگاه یا یک  فرد خاص نیست بلکه همه افراد جامعه و هر کس در جایگاه خودش با این مشکلات رو به رو است. قوانین غلطی که در این مملکت جاریست در رابطه با نحوه گرفتن مالیات، بیمه تامین اجتماعی، پرداخت حقوق ها، ترخیص کالا، حمل و نقل و… اینها مشکلاتی است که همه با آن سر و کار دارند.

اما به طورکلی بالاترین مشکلی که خیلی با آن مواجه هستیم، نوسان و بی ثباتی قیمت هاست.

فرض کنید هزینه ی حمل و نقل از امروز تا فردا اضافه می شود، مواد اولیه ای که تهیه می کنیم بدون هیچ نظارت و منطقی، چند برابر شده است. کارتن های بسته بندی ۳ برابر شده قیمت ها دچار بی ثباتی است.

چیزی هم که بی ثبات باشد اعم از مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی دچار مشکل می شود.

یکی از بالا ترین مشکلاتی که گریبان تولید را گرفته همین بی ثباتی است کسی تکلیف خودش را نمی داند که چقدر باید کالا بخرد چقدر تولید کند و چقدر بفروشد این بزرگ ترین مشکل حال حاضر بازار است.

مهم ترین تجربه ای که در این سالها کسب کردیدچیست؟ شما رمز موفقیت در کار تولیدی را چه می دانید؟

هوشیار: مهم ترین تجربه قانونمندی و دلیل موفقیت هم همین رعایت قوانین است.

فارغ از غلط یا درست بودن قوانین، پایبند بودن به موازین باعث تسهیل کار ها و رضایت همه افراد شاغل در یک واحد تولیدی می شود.

به همین ترتیب یک بی قانونی کوچک در زمینه ی کار ممکن است تمام ساختار کار و کارکنان را به هم ریخته کند و عدم موفقیت در حاصل کار را به همره داشته باشد.

اگر مثلا در این حیطه کاری به قوانین بهداشت، سازمان غذا و دارو، استاندارد د و تامین اجتماعی احترام بگذاریم نه تنها مشکلی سر راه قرار نمی گیرد بلکه جهت کار به سوی موفقیت پیش می رود.

انتظار شما از دولت چیست؟

هوشیار: انتظار داریم دولت انتظار نا به جا از تولید کننده نداشته باشند! همان طور که می دانید شرایط اقتصادی سخت است.

کار فرمایان برای سرپا نگاه داشتن واحد تولیدی در مضیقه اند کارگران از آن هم فشار بیشتری را متحمل اند دولت در حالی که هیچ امکاناتی برای تولید کنندگان فراهم نمی آورد انتظار آبادانی و ارز آوری در کشور را دارد حتی حمایت از قشر ضعیف کارگران را هم وظیفه کارفرمایان می داند این انتظار نابه جا و امری غیر ممکن است.

قوانین قدیمی فساد مالی را رقم زده است

با تشکر از وقتی که به عصر همدان اختصاص دادید در پایان آیا نکته باقی مانده ای دارید؟ 

نکته ای که مایل هستم مطرح کنم را دولت مردان خیلی بهتر می دانند. کشور ما در همه زمینه ها از جمله صنعت دچار یک سری قوانین کهنه است.

این قوانین در رابطه با صنعت و تولید باید هماهنگ و به روز شود. امروز تمام بی قانونی ها و اختلاص هایی که صورت می گیرد به دلیل همین قوانین کهنه است که برای جامعه امروز دیگر کاربردی ندارد.

هیچ کدام از اختلاسگرها غیر قانونی عمل نکردند بلکه خلاء های موجود درقوانین باید به روز شود و مطابق کاربرد امروز باز نویسی شود.

مثلا یک کارگر با حقوقی که برای کارگران قرار داده شده در مضیقه است و زندگی در این شرایط بی ثبات برای کارگران بسیار دشوار است این یکی از قوانین غلط است که حکم فرماست و باید اصلاح شود.

به گزارش عصر همدان طبق فرموده مقام معظم رهبری تنها راه پایداری و موفقیت برای جمهوری اسلامی هر چه قوی تر شدن در همه عرصه ها است و اگر چنانچه تولید داخلی به پیش رفت رسید مشکلات اقتصادی از بین خواهد رفت و تحریم ها بی اثر خواهد شد.

قوت پیدا کردن در تولید، قانون گذاری به جا و اهمیت دادن به قشر مستضعفین و کارگران از مهم ترین زمینه ها است.

گزارش از: ف. رضاییان

انتهای پیام/ رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=96014
  • دیدگاه‌ها برای عرصه تولید داخلی، خط مقدم جنگ اقتصادی/ بی ثباتی قیمت ها نفس تولید کننده را گرفته است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.