• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

ضعف مدیریت، راه دشوار کلانشهری همدان/ کلانشهر بودن بر ما تحمیل شده است

  • کد خبر : 52468
  • 14 اسفند 1398 - 8:24
ضعف مدیریت، راه دشوار کلانشهری همدان/ کلانشهر بودن بر ما تحمیل شده است

یک کارشناس شهر سازی گفت: کلانشهر شدن به خودی خود منجر به ایجاد مشکل نمی کند بلکه این مدیریت ضعیف است که گاهی کلانشهری را  دچار دوگانگی  از منظر ابعاد اجتماعی می کند. به گزارش عصر همدان ؛ موضوع کلانشهری در دنیای امروز دارای مختصاتی است که گاهی با یکدیگر متفاوت است یعنی آنچه در کلانشهری […]

یک کارشناس شهر سازی گفت: کلانشهر شدن به خودی خود منجر به ایجاد مشکل نمی کند بلکه این مدیریت ضعیف است که گاهی کلانشهری را  دچار دوگانگی  از منظر ابعاد اجتماعی می کند.

به گزارش عصر همدان ؛ موضوع کلانشهری در دنیای امروز دارای مختصاتی است که گاهی با یکدیگر متفاوت است یعنی آنچه در کلانشهری در کشورهای در حال پیشرفت وجود دارد در دنیای پیشرفته از بسیاری جنبه ها متفاوت است.

ویژگی کلانشهری یک شکل قطبی شدن فعالیت های تجاری, اقتصادی و سیاسی در شهر است و دارای پتانسیل های خاصی همچون بخش گردشگری، تجاری، صنعتی و بازرگانی است.

جمعیت بزرگترین شاخص و ویژگی برای مشخص شدن کلانشهری در یک مکان است البته این شاخص ها در کشورهای مختلف متفاوت است برای مثال در کشور ما شهرهایی با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر کلانشهر محسوب می شود.

کلانشهر شدن ضمن اینکه ویژگی مثبت اقتصادی دارد از جنبه اجتماعی مسائلی را همچون خارج شدن جمعیت از یک دستی و مهاجرپذیری را نیز می تواند در یک مکان در بر داشته باشد.

در ایران مقیاس کلانشهری با ۸ شاخص کمی در بخش های اقتصادی، خدماتی، صنعتی، بهداشتی، درمانی و… ارزیابی می شود.

کلانشهر مجموعه شهری و دارای اجزایی است که سیستمی عمل می کند یعنی می توان با ایجاد شرایطی در مرکز بخشی از خدمات را شهرهای پیرامون انجام دهد که البته عملی شدن این مورد در ایران جای بحث و گفتگو دارد.

موضوع کلانشهری همدان براساس نظر بسیاری از کارشناسان حوزه شهرسازی کار مطلوب و مناسبی بوده چراکه همدان دارای ویژگی یک کلانشهر شاخص متوسط از نظر وسعت و مساحت جمعیتی را دارد اما مولفه های کلانشهری برای برخی مسئولان نیاز به پیگیری دارد که به دلیل عدم میل به توسعه برخی از این مسئولان آنها نمی خواهند این کار را قبول کنند.

کلانشهری همدان می تواند قوه محرکه برای توسعه استان باشد

در زمینه ارزیابی معایب و محاسن کلانشهرشدن همدان یک کارشناس شهرسازی گفت: کلانشهری همدان نیاز به نگاه مدیریتی و عملکرد درست در سطح کلان و منطقه دارد به طوری که این ظرفیت سیستماتیک باید طوری عملیاتی شود که به اقتدار منطقه ای در غرب ایران نزدیک شود.

محمد رحمانی با بیان اینکه یکی از مزیت های کلانشهری همدان تحرک توسعه است، افزود: برخی افراد متاسفانه با نگاه نقادانه و غیرمنصفانه کلانشهری همدان را مورد سرزنش قرار می دهند.

وی با اشاره به اینکه موقعیت همدان برای کلانشهری در ایران بسیار استراتژیک است، بیان کرد: نزدیکی همدان به مرکز کشور , منطقه البرز و  زاگرس و همچنین در ابعاد مختلف بازرگانی و باراندازی در سطح مطلوبی قرار دارد به طوری که هیچ استان غربی این موقعیت ویژه را ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با تاکید بر اینکه همدان نباید فقط اسماً کلانشهر باشد بلکه باید مسئولان تلاش کنند همدان را به شاخص های یک کلانشهر واقعی برسانند، خاطرنشان کرد:  در نگاه کلی باید با وحدت مسئولان استان و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلانشهر شدن همدان در شورای عالی شهرسازی و معماری نیز به قطعیت تصویب شود.

رحمانی عنوان کرد: کلانشهری همدان می تواند از نظر ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قوه محرکه برای توسعه استان باشد چراکه وقتی تحرک افزایش یابد همین تحرک منجر به جذب سرمایه و محل انباشت تولیدات از جنبه های مثبت کلانشهری باشد.

وی اضافه کرد: کلانشهر شدن به خودی خود منجر به ایجاد مشکل نمی کند بلکه این مدیریت ضعیف است که گاهی کلانشهری را در کشورهای جهان سوم دچار دوگانگی و دو چهره گی از منظر ابعاد اجتماعی می کند.

این کارشناس شهرسازی معتقد است همدان چه کلانشهر باشد چه نباشد مشکلات خاص خود را در ابعاد اجتماعی و فرهنگی به دلیل مهاجرت از غرب کشور با ایجاد سکونتگاه های غیررسمی از گذشته داشته است و هیچ ربطی به کلانشهر شدن همدان ندارد.

 کلانشهر  همدان به زیرساخت‌های فرهنگی نیاز دارد

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص کلانشهر شدن همدان اظهار کرد: باید توجه کرد که موضوع کلانشهری مقوله روبنایی است چراکه همدان امروز نیاز به کلانشهر شدن دارد؛ ما نرفته‌ایم کلانشهر شدن را برای همدان بیاوریم، کلانشهر بودن بر ما تحمیل شده و به وضعیتی رسیده‌ایم که باید همدان بزرگ تعریف شود.

حمیدرضا حاجی بابایی ادامه داد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه مثل شهرهای تهران، کرمانشاه، تبریز و…  کلانشهر شویم؛ وقتی شهر وسیع شد و جمعیت آن به ۷۰۰ هزار نفر رسید و این همه ساخت و ساز شد باید کلانشهر شود.

وی در خصوص معایب کلانشهر شدن همدان نیز تصریح کرد: کلانشهر شدن یک سری معایب دارد وقتی شهر بزرگ می‌شود تعاریف خاص خود را پیدا می‌کند توجه و نگهداری شهر از نظر فرهنگی، زیرساخت‌های فرهنگی باید بیشتر شود و ممکن است برای ما آسیب‌های اجتماعی بیشتری را داشته باشد اما در مقابل برای ما می‌تواند بیش از ده‌ها سود داشته باشد.

حاجی بابایی افزود: کلانشهر یعنی با نقشه‌کشی رینگ پایینی شهر همه زمین‌های این محدوده شهر اعم از کشاورزی و مسکن جدا تعریف شود و با ساخت شهرک‌های جدید در اختیار مردم قرار گیرد و مردم از وضعیت جدید راضی می‌شوند.

انتهای پیام/ف

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=52468
  • دیدگاه‌ها برای ضعف مدیریت، راه دشوار کلانشهری همدان/ کلانشهر بودن بر ما تحمیل شده است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.