• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5
صنعتی که بعد از انقلاب جان گرفت؛

شیلات، زمینه‌ساز اشتغال و رونق تولید

  • کد خبر : 210472
  • 14 بهمن 1402 - 8:12
شیلات، زمینه‌ساز اشتغال و رونق تولید
توسعه و گسترش صنعت شیلات در شهرستان نهاوند باعث رونق گرفتن تولید و ایجاد اشتغال در شهرستان می‌شود که در این حوزه کارهای بسیار بزرگی انجام‌شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» شیلات به‌عنوان صنعتی سودآور و اشتغال‌زا در دنیا شناخته می‌شود که در صورت برنامه‌ریزی و تأمین شرایط زمینه ایجاد اشتغال زیادی را فراهم می‌کند.

شهرستان نهاوند با داشتن ظرفیت‌های مناسب در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن در این حوزه دارد که کارهای خوبی در این بخش انجام‌شده ولی شرایط بهتر شدن را نیز دارد.

به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی در سال‌های اخیر پیشرفت و اقدامات چشمگیری درزمینهٔ توسعه شیلات در شهرستان نهاوند انجام‌شده است.

فعالیت بیش از ۹۰ سایت پرورش ماهی در این شهرستان گواه پیشرفت این صنعت در بعد از انقلاب اسلامی است.

این اقدامات که بعد از انقلاب انجام‌شده باعث اشتغال‌زایی و رونق تولید در این بخش در شهرستان شده و نهاوند را به‌عنوان قطب تولید شیلات استان معرفی کرده است.

همچنین بزرگ‌ترین مزرعه تولید بچه ماهی در کشور نیز به برکت انقلاب اسلامی در این شهرستان قرار دارد.

به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی نگاهی داریم به وضعیت شیلات نهاوند و ظرفیت‌هایی که این صنعت برای توسعه شهرستان دارد.

مصطفی کزازی مسئول شیلات جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان گفت: آبزی‌پروری یکی از فعالیت‌های تولیدی قابل توسعه زیر بخش کشاورزی است و درصورتی‌که اصول فنی و استانداردهای تعریف‌شده این بخش رعایت شود می‌توان به‌عنوان تولید پایدار بخش کشاورزی مطرح گردد.

وی اظهار داشت: افزایش بهره‌وری، ترویج و آموزش، بهسازی و نوسازی مزارع و استفاده از منابع تولید و نهاده‌های تولیدی در رونق و اقتصادی شدن این بخش نقش بسزایی دارد.

کزازی افزود: توجه به افزایش تولید در واحد سطح، کاهش تلفات، کاهش ضریب تبدیل غذایی، روش‌های مقابله با بحران‌ها و بیماری‌ها، بازار و بازاریابی محصول از مسائل قابل‌ملاحظه و پیگیری در آبزی‌پروری است.

وی اظهار داشت: شهرستان نهاوند قطب آبزی‌پروری استان همدان با سهم ۷۰ درصدی حجم تولیدات شیلاتی با داشتن منابع آبی کم‌نظیر است و به‌عنوان بزرگ‌ترین دهکده شیلاتی غیر ساحلی کشور مطرح و نام‌گذاری شده است.

مسئول شیلات جهاد کشاورزی نهاوند گفت: این شهرستان دارای ۹۰ مزرعهٔ آبزی‌پروری بزرگ و کوچک با مجوز تولید ۴ هزار تن ماهی قزل‌آلا، ۳۶۵ میلیون تفریخ(تخم چشم زده) و تکثیر قزل‌آلا، مجوز تولید ۲۷۰ تن ماهی گرم آبی، کارخانه بسته‌بندی و فرآوری ماهی و دو نمایندگی خوراک پتانسیل تأمین ۳۷ درصد بچه ماهی قزل‌آلای کشور را دارد.

وی ادامه داد: شیلات این شهرستان از ورود ۴۰ درصد تخم چشم زده خارجی به کشور جلوگیری کرده که کار بزرگ و ارزشمندی است.

کزازی بیان داشت: شیلات نهاوند با صادرات سالانه هزار تن ماهی از تولیدات ماهی سرد آبی خود به کشورهای اوراسیا طی سال‌های اخیر و برنامه جذب سرمایه‌گذار جهت احداث کلینیک دامپزشکی آبزیان و کارخانه‌های فرآوری آبزیان یکی از مهم‌ترین مرکز آبزی‌پروری غرب کشور است.

وی با شرح اقدامات شیلات نهاوند در دو سال اخیر دولت سیزدهم گفت: احیا و راه‌اندازی مزرعه قزل دانش به‌عنوان بزرگ‌ترین مزرعه استراتژیک اصلاح نژاد در غرب کشور و بزرگ‌ترین مزرعه سرد آبی استان پس از ۸ سال راکد بودن ازجمله اقدامات انجام‌شده در شهرستان است.

مسئول شیلات جهاد کشاورزی نهاوند ادامه داد: با به اوج رسیدن تولید در این مزرعه از ورود ۴۰ درصد تخم چشم زده خارجی به کشور جلوگیری و ۲۵ درصد بچه ماهی قزل‌آلا کشور تأمین می‌شود.

وی افزود: این مزرعه دارای ظرفیت اسمی ۱۰۰۰ تن پرورش و ۲۸۰ میلیون تکثیر و تفریخ در سال است.

کزازی به یک خبر خوشحال‌کننده دیگر اشاره کرد و بیان داشت: با تلاش‌های انجام‌شده بازگشت و شروع به کار ۲۶ مزرعه غیرفعال با ظرفیت ۴۵۰ تن در سال را از سال ۱۴۰۰ تا امروز داشتیم تا زمینه‌ساز رونق تولید و ایجاد اشتغال باشیم.

وی به دیگر اقدامات اشاره کرد و بیان داشت: افزایش تولید ۶۰۰ تن ماهی قزل‌آلا در مزرعه قزل پردیس در سال جاری و احداث سه مزرعه پرورشی، گردشگری شیلاتی از سال‌های ۱۴۰۰ تاکنون و مطالعه و بررسی کارشناسی اراضی نهاوند به‌منظور احداث پروژه‌های آبزی‌پروری نیز در راستای توسعه صنعت شیلات در نهاوند انجام‌شده است.

مسئول شیلات جهاد کشاورزی نهاوند گفت: بررسی اصلاح ظرفیت پروانه بهره‌برداری مزارع با توجه به تولید دو برابری حقیقی بیش از ظرفیت قیدشده در پروانه بهره‌برداری نیز انجام‌شده است.

وی در خصوص صادرات نیز عنوان کرد: اخذ کد ir جهت صادرات ماهی به کشورهای اوراسیا توسط شرکت قزل پروتئین گاماسیاب نیز انجام‌شده که موفق شده از سال ۱۴۰۱ تاکنون سالیانه هزار تن صادرات ماهی به روسیه داشته باشد و در سال جاری موفق به کسب مقام اول ملی کشوری شده است.

کزازی در خصوص توسعه صنعت شیلات نیز بیان داشت: طرح مطالعه احداث یک مزرعه صنعتی با ظرفیت ۱۲۰۰ تن در سال در سراب فارسبان و پیگیری رفع مشکل آلودگی میکروبی و فیزیک و شیمیایی رودخانه گاماسیاب پس از ۱۰ سال ازجمله این اقدامات است.

وی گفت: با تأکید بر ضرورت نگاه ویژه به شیلات و تأکید مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اولویت داشتن صنعت شیلات در کشاورزی کشور، سرمایه‌گذاری در این حوزه و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه شهرستان ازجمله استفاده از ظرفیت سراب‌های گیان و کنگاور کهنه و گاماسیاب، فارسبان جهت تولید آبزیان را عاملی برای رونق بیشتر شیلات در سطح کشور می‌دانیم.

مسئول شیلات جهاد کشاورزی نهاوند افزود: با ارتقا سطح تشکیلاتی اداری و استفاده بهینه از پتانسیل‌های بالقوه شهرستان و استفاده از طرح‌های پرورش سنتی و غالباً صنعتی و بهره بردن از علم روز می‌توان انتظار بیش از دو برابری تولید حد فعلی را در شهرستان داشت.

به گزارش خبرنگار عصر همدان، قطعاً با درک شرایط و پتانسیل‌های فراوان نهاوند در این زمینه می‌توان شاهد رونق تولید و ایجاد اشتغال فراوان در این بخش در شهرستان باشیم.

امیدواریم مسئولان نیز با شنیدن مشکلات واحدهای تولیدی صنعت شیلات و با حمایت از آن‌ها زمینه‌ساز تولید بیشتر محصولات شیلاتی در شهرستان را فراهم کنند.

همان‌طور که گفته شد به برکت انقلاب اسلامی صنعت شیلات در نهاوند نه‌تنها در استان بلکه در کشور نیز دارای رتبه است و می‌تواند با توسعه صادرات زمینه‌ساز سودآوری خوبی برای شهرستان شود.

انتهای پیام/ س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=210472
  • دیدگاه‌ها برای شیلات، زمینه‌ساز اشتغال و رونق تولید بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.