• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
7

زنی که با قلم زنی نام ایران را در دنیا مطرح کرد

  • کد خبر : 204986
  • 30 آبان 1402 - 21:51
زنی که با قلم زنی نام ایران را در دنیا مطرح کرد
سعیده سادات موسوی صانع کارآفرین موفق قلم زن که برای بیست نفر اشتغال ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان ؛ سعیده سادات موسوی صانع، یک کارآفرین موفق است که با تلاش و پشتکار فراوان توانسته هنر قلم زنی را در منطقه خود احیا کند و برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کند. او با همت و اراده خود، توانسته این هنر را به سطح بین‌المللی برساند و نام ایران را در این زمینه مطرح کند.

خودتان را معرفی کنید؟

سعیده سادات موسوی صانع متولد ۶۰

از چه سالی شروع به کار کردید؟

از سال ۱۳۹۹ قلم زنی را شروع کردم و نزدیک ۱۳ سال است در زمینه قلم زنی روی فلز در سبک‌های مختلف از جمله قلم‌زنی روی جواهر، انگشتر، مشبک، مینیاتور،ریزه قلم،گل و مرغ مشغول هستم.

چند نفر را آموزش دادید و برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟

بیش از ۸۰۰ نفر را در این زمینه آموزش دادم که هر کدام آموزگار شدند و مشغول به کسب رزق هستند و در حال حاضر کارگاه قلم‌زنی دارند و برای بیست نفر اشتغال ایجاد کردم.

آیا هنر شما صادرات هم داشته است؟

بله.به لطف خداوند توانستیم این هنر را احیا کنیم و کار را با واسطه صادر کنیم.

این هنر را در کجا یاد گرفتید؟

برای اولین بار این هنر را که به اصفهان سفر کردم دیدم و چون این هنر در منطقه ما نبود و من هم شرایط اسکان در اصفهان را نداشتم در ذهنم باقی ماند اما کاری نتوانستم انجام دهم تازمان گذشت و صنایع دستی یک دوره کوتاهی را در ملایر برگزار کرد و من با شتاب رفتم ولی چون خیلی مقدماتی بود و من را راضی نکرد تصمیم گرفتم که به صورت حرفه ای ادامه بدهم.

رشته شما چی بوده و چطور به این هنر علاقه مند شدید؟

من از قبل به هنر علاقه داشتم و کارهای طراحی و نقاشی رو انجام می‌دادم با این که کارشناسی بیولوژیک خونده بودم ولی کارهای هنری را زیاد کار می کردم من در زمینه بافت فرش طراحی نقاشی تذهیب فعالیت می‌کردم.

ولی قلم زنی دریچه ای تازه برای من بود و بسیار علاقه مند شدم و بخاطر اسکان خواهرم در اصفهان فضایی برای من مهیا شد که به اصفهان برم و با دو فرزند کوچکم که یکی ۶ ساله و دیگری ۶ ماهه سخت بود اما کلاس ها را شرکت می کردم و این هنر را فرا گرفتم و بقیه آموزش را با تلاش وبا نگاه کردن به کار اساتید توانستم مجدد خود را توانمند‌تر کنم.

در این ۱۳ سال چه کارهایی انجام دادید؟

در ۴ سال اول شروع کارم به شناساندن این هنر توسط نمایشگاه های کوچیک و جذب دوست داران این هنر بود، ۴ سال دوم شروع به نشر این هنر و انتقال به شهر های دیگر کردم مثل همدان، کبودراهنگ و از شهرهای دیگر مثل زنجان، تبریز شمال، کرمانشاه، شاگردانی می‌آمدند و تخصصی کار را یاد می گرفتند و ۴ سال سوم هدفم قدرتمند کردن این هنر و صدور به کشورهای دیگربود که این امر محیا شد و در حال حاضر هنر ما دیده وبرند شد و خیلی‌ها به خارج از کشور می‌فرستند و سفارش‌ها طور ی هست که افراد در کارگاه مشغول هستند.

در رابطه با کارتان بیشتر توضیح دهید؟

کار من در حوزه مشاغل خانگی است به این صورت که افراد کار را می توانند به منزل ببرند و از طریق مجازی یا حضوری به رفع اشکال پرداخته می‌شود،
و در فنی حرفه‌ای اتاقی را اجاره کردم و قلم زنی را در آنجا انجام می دهم و به افرادی که تمایل دارند به آنها سفارش قلم زنی می دهم، کارها به سمت قلم زنی‌های بزرگ مجمع های ۱۵۰ سانتی، سماورهای ۲ متری، گلدان های۱۸۰سانتی، در حرکت است.

آیا مشکلاتی در این راه وجود دارد؟

از مشکلاتی که در این هنر وجود دارد تهیه مس خام از اصفهان، هزینه باربری و ارسال به اصفهان، هزینه های جانبی و نبود فردی که بتواند جوش قوی پشت کارها بزند برای آویز کردن اثر بر روی دیوار باعث این هزینه های جانبی می‌شود و برای کوچکترین کار باید کار به اصفهان ارسال شود و این هزینه های باربری برای ما خیلی زیاد است و امیدوارم جوانان و کسانی که در همدان و ملایر هستند بتوانند در حوزه ساخت قلم زنی، ساخت ظروف، جوش دسته پایه و…بتوانند به هنر کنار قلم زنی کمک کنند و این هنر را به صورت کامل در منطقه همدان و ملایر داشته باشیم.

مشکل دیگر، نبود یک قانون گذاری برای قیمت گذاری مناسب است که این یک رقابت مسموم بین هنرمندان ایجاد می‌کند.
فرد قلم زن تمام زحمت را می‌کشد ولی فرد واسطه چندین برابر سود را می برد و این خستگی را برتن باقی می‌گذارد.

چطور با این مشکلات موفق شدید؟
کارگاه من وقف امام رضا(ع) است همیشه وقتی کم می آرم به امام رضا(ع) پناه می‌آوردم این همت و اراده زیادی را می‌طلبید برای این که بتوانم با سه فرزند این هنر را از صفر در منطقه‌ای که این هنر شناخته نشده بود بشناسانم وطوری کار کردم که این هنر صادر شد.

چه توصیه ای به افرادی که می‌خواند کسب و کاری را شروع کنند دارید؟

برای شروع هرکاری باید تلاش کرد باید ایده داشت وباید هدف گذاری کرد و با تلاش می‌شود به موفقیت رسید علاوه بر تلاش استعداد هم مهم است، سختی‌ها را باید تحمل کرد و افراد خانواده باید حامی و موافق راه باشند.

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=204986
  • دیدگاه‌ها برای زنی که با قلم زنی نام ایران را در دنیا مطرح کرد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.