• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

زعفران ملایر، گنجی ارزشمند در رنگارنگی طبیعت

  • کد خبر : 203998
  • 22 آبان 1402 - 10:56
زعفران ملایر، گنجی ارزشمند در رنگارنگی طبیعت
فصل برداشت زعفران از هفته گذشته در شهرستان ملایر آغاز شده و باتوجه‌ به شرایط خوب آب‌وهوایی که در حال حاضر وجود دارد پیش‌بینی می‌شود که زعفران‌کاران ملایری محصول خوبی امسال برداشت کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ شهرستان ملایر یکی از خاستگاه‌های اصلی کشت زعفران در کشور به حساب می‌آید، که به دلیل استقبال کم کشاورزان به سمت شرق کشور رفته است.

زعفران از محصولات کم آب بر است که در این سال‌ها توجه ویژه‌ای به کاشت آن در منطقه ملایر و شهرهای اطراف شده است و محصولات خوبی در این شهرستان جمع‌آوری می‌شود.

با توجه‌ به نوع آب‌وهوا و خاک ملایر رنگ و کیفیت زعفران ملایر در مقایسه با استان‌های زعفران خیز کشور، از عیار بالایی برخوردار است.

در شهرستان ملایر بیش از ۱۲۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت زعفران است و ملایر رتبه نخست تولید زعفران در استان را دارد.

مجتبی طاهری یکی از زعفران‌کاران ملایری است که در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ملایر در حال حاضر با داشتن بیش از ۱۲۰ هکتار کاشت زعفران به‌ صورت زمین‌های کوچک و بزرگ می‌تواند به‌عنوان پایلوت زعفران غرب کشور معرفی شود.

 

وی گفت: برداشت زعفران در این شهرستان به تولید انبوه رسیده، اما مهم‌ترین اقدامی که در حال حاضر زعفران‌کاران باید مدنظر داشته باشند، فرآوری بهتر زعفران برای جلوگیری از کاهش کیفیت ظاهری آن و افزایش بازارپسندی محصول تولیدی است که باید به این موضوع مهم نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

طاهری با بیان اینکه زعفران در بازار به اشکال مختلف مطابق باسلیقه مشتری‌ها وجود دارد عنوان کرد: زعفران شکسته که مناسب برای تالارها، رستوران‌ها، بستنی‌فروشان و… است در بازار پایین‌ترین قیمت را دارد.

وی افزود: زعفران پوشال که مقداری از ریشه زعفران در انتهای کلاله وجود دارد و یکدست قرمز نیست، زعفران سرگل که به قسمت کاملاً قرمزرنگ زعفران گفته می‌شود، زعفران نگین که به بخش پهن کلاله قرمزرنگ زعفران گفته می‌شود.

 

طاهری بیان کرد: در حال حاضر در بازار نوع دیگری از زعفران وجود دارد که از لحاظ ظاهری نسبت به انواع دیگر زعفران بازار پسندی بسیار خوبی دارد و بالاترین قیمت را دارد که به زعفران اتویی مشهور شده است.

وی به نیاز استفاده کشاورزان از علم روز مراحل برداشت زعفران اشاره کرد و گفت: محصول تولیدی زعفران برای اولین‌بار در شهرستان ملایر با دستگاه خشک‌کن فرآوری شد که ضمن حفظ کیفیت از ظاهری مناسب و استاندارد برخوردار است و ارزش‌افزوده قابل‌توجهی را برای تولیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

 

وی از تولیدکنندگان خواست برای تشکیل یک صنف گرد هم بیایند تا بتوانند علاوه بر ساماندهی تولیدکنندگان زعفران بتوانیم حضور خوبی را در بازارهای داخلی و خارجی برای فروش زعفران ملایر داشته باشیم، تا از دیگر شهرها عقب نمانیم.

انتهای خبر/گ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=203998
  • دیدگاه‌ها برای زعفران ملایر، گنجی ارزشمند در رنگارنگی طبیعت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.