• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2

دولت و مسئولین فکری به حال قیمت مسکن و اجاره بها کنند/لزوم مقابله با تغییر کاربری زمین های کشاورزی

  • کد خبر : 155762
  • 27 خرداد 1401 - 17:27
دولت و مسئولین فکری به حال قیمت مسکن و اجاره بها کنند/لزوم مقابله با تغییر کاربری زمین های کشاورزی

شماری از ائمه جمعه شهرستان های استان همدان گفتند: تمام تعهدات برجام توسط جمهوری اسلامی اجرا شده است، بنابراین غرب باید به بهانه‌جویی‌های خود پایان بدهد. به گزارش عصرهمدان؛ نماز عبادی سیاسی جمعه ظهر امروز در میعادگاه های نماز جمعه استان همدان اقامه شد. همدان آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های سیاسی عبادی نماز […]

شماری از ائمه جمعه شهرستان های استان همدان گفتند: تمام تعهدات برجام توسط جمهوری اسلامی اجرا شده است، بنابراین غرب باید به بهانه‌جویی‌های خود پایان بدهد.

به گزارش عصرهمدان؛ نماز عبادی سیاسی جمعه ظهر امروز در میعادگاه های نماز جمعه استان همدان اقامه شد.

همدان

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور بدون حمایت از کشاورزی و صنایع مرتبط به آن میسر نیست اظهار کرد: تأمین امنیت غذایی که جزء مسائل مهم بین‌المللی است و گریبان‌گیر اکثر کشورهای دنیاست، در ایران هم بدون حمایت از کشاورزان عزیز امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه در یک سوم مساحت ایران قابلیت انجام فعالیت کشاورزی وجود دارد افزود: البته این ظرفیت هنوز به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است، در استان همدان نیز بیشترین سهم ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی است که به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه توجه جدی به بخش کشاورزی به معنای ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار است تصریح کرد: متأسفانه به علت عدم توجه کافی، از این فرصت بزرگ به طور کامل استفاده نکردیم.

وی ادامه داد: انتظار بر این است که برنامه‌ها بر اساس آسیب‌ها تدوین و اجرا شود، به عبارت دیگر مشکل وقتی برطرف می‌شود که برنامه اجرا شود و صرف داشتن برنامه موانع از سر راه برداشته نخواهد شد.

شعبانی با بیان اینکه راهکارها و آسیب‌ها کاملاًًً مشخص هستند خاطرنشان کرد: انتظار این است که مدیران و مسؤولان در مقام اجرا، قدرتمند عمل کنند.

وی در ادامه به مشکلی چون عدم اجرای کشاورزی قراردادی اشاره کرد و گفت: امروز کشاورز ما باید خود تشخیص دهد که چه محصولی را بکارد و پس از انجام آن منتظر بازار آن باشد، اما نمی‌تواند پیش‌بینی کند چه اتفاقی برای محصولش رخ می‌دهد؟.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه ۴۰ درصد کشاورزی دنیا قراردادی است اظهار کرد: یعنی دولت با کشاورز قرارداد می‌نویسد و کشت را مدیریت می‌کند و از او می‌خرد، بنابراین کشاورز از امنیت کامل برخوردار بوده و لطمه نمی‌بیند، اما این اتفاق در کشور ما ضعیف است.

وی افزود: با این وضعیت آب که در کشور و استان داریم و محصولات آب‌بر را کشت می‌کنند، باید مدیریت توسط متولیان انجام شود و وارد قرارداد شوند تا مشکلات ما کمتر شود.

شعبانی در تشریح مسئله بعدی تصریح کرد: کمبود سرمایه‌گذاری و غفلت از آن در بخش کشاورزی یکی از مشکلات اصلی ماست و در استان همدان شاهد خام‌فروشی هستیم و نبود صنایع تبدیلی چشمگیر است.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که محصولات ما حضور جدی در بازارهای منطقه ندارد و سفره‌های این کشورها از محصولات ایرانی استفاده نمی‌کند ادامه داد: با توجه به ظرفیت کشور، سیاست‌های حمایتی دولت می‌تواند تولید و بهره‌وری را افزایش دهد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه مسئله بعدی سوق دادن بخش خصوصی به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی است خاطرنشان کرد: سرمایه‌داران ما می‌توانند وارد شوند و نیاز به حمایت دارند که قطعا با موفقیت مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیاز به توسعه فناوری پیشرفته در بخش کشاورزی داریم گفت: البته در استان همدان در این حوزه دستاوردهایی داشتیم تا بتوانیم کشاورزی را از فضای سنتی خارج کنیم چراکه منابع آبی، بارندگی و خاکی این لزوم را چند برابر می‌کند.

شعبانی با اشاره به اینکه منافع محصولات کشاورزی باید به خود کشاورز برسد اظهار کرد: کشاورز زحمت می‌کشد اما سود آن به دلال می‌رسد به طوری که کالای ۱۰ هزار تومان از کشاورز خریداری شده و نهایتا باید ۱۹ هزار تا ۲۰ هزار تومان فروخته شود به چندین برابر به فروش می‌رود و سود آن نصیب دلال می‌شود.

وی افزود: با این تفاسیر لازم است که دولت برای شبکه توزیع تدبیری بیندیشد و از این سودجویی جلوگیری کند تا قیمت‌های موجود در بازار به طور چشمگیری کاهش یابد.

هرچه افزایش قیمت را بررسی می‌کنیم دست دلالان در میان است

امام جمعه همدان با بیان اینکه منظور از دلال شبکه واسطه اقتصادی نیست تصریح کرد: سوداگرانی که از نوسانات بازار بهره‌برادری می‌کنند و هرچه افزایش قیمت را بررسی می‌کنیم دست دلالان در میان است.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما نباید به سمت دلال محوری حرکت کند ادامه داد: اگر اقتصاد ما به این سمت حرکت کند و فضای دلالی شکل گیرد، تولید هم رونق نمی‌گیرد بنابراین دلالی کار محکومی است اما سؤال این است که چه کسی باید این موارد را جمع کند.

شعبانی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی چه وظیفه‌ای دارند و جایگاه مسؤولان کجاست؟ آیا قرار است که بازار توسط دلالان مدیریت شود و قیمت‌ها را سوداگران طراحی کنند؟

وی گفت: اگر شبکه توزیع کالا منطقی ایجاد شود و نظارت بر فعالیت‌ها رخ داده و قانون تقویت شود از این اتفاقات جلوگیری می‌شود.

امام جمعه همدان اظهار کرد: دلال‌ها سودهای کلان می‌برند و مالیات هم پرداخت نمی‌کنند در حالی که کارمندی که ۶ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، حتما باید مالیات دهند، اما سوداگری در کشور درآمد کلان دارد و مالیات هم پرداخت نمی‌کند.

دولت افزایش حداکثری ۲۵ درصدی اجاره بها را با قوت پیگیری کند

وی با بیان اینکه اگر ابزار کنترل بازار به درستی تبیین شود، اقتصاد کشور به سمت صحیح هدایت می‌شود تصریح کرد: امروز وضعیت مستأجران در کشور بسیار سخت است و دلیل آن را دلالان می‌دانند، در حالی که دستور داده شده که ۲۵ درصد افزایش داشته باشند اما مشکل حل نمی‌شود چون پیگیری نمی‌شود.

شعبانی ادامه داد: وقتی دستوری داده می‌شود، باید برای اجرای آن پیگیری شود، انتظار مردم این است که این موارد و مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه وضعیت مستأجران بسیار ناراحت‌کننده است و باید دولت فکری به حال آنها کند خاطرنشان کرد: البته صاحبخانه‌ها هم با تمام مشکلاتی که وجود دارد، باید رعایت کنند و امروز باید به همدیگر رحم کنیم.

امام جمعه همدان در ادامه به مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و گفت: بیشترین و بالاترین همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رخ داده و فعالیت‌های هسته‌ای محدود شده است به طوری که هیچ کشوری به اندازه ما همکاری نداشته؛ چنان که دشمنان می‌دانند جمهوری اسلامی دنبال بمب اتمی نیست اما با مدارک جعلی اتهام‌زنی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان باز هم اتهامات و تحریم‌های جدید را مطرح کردند و جالب اینکه خواهان بازگشت به برجام است اظهار کرد: حالا سوال ما این است کدام برجام مد نظر شماست، آنچه ما عمل کردیم یا آنکه شما پشت کردید، در حالی به ما می‌گویند به برجام برگردید که آنها تخلف کردند و متخلف باید به برجام برگردد.

شعبانی افزود: تمام تعهدات برجام توسط جمهوری اسلامی اجرا شده است و شرایط نظارتی را فراهم کرده است، بنابراین باید به این بهانه‌جویی‌ها پایان داد.

وی در ادامه از نیروی انتظامی برای دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی تقدیر کرد و گفت: انتظار این هست که نیروی انتظامی در اسرع وقت این اقدام را انجام داد.

وی در پایان یاد شهدای جهاد سازندگی را نیز گرامی‌ داشت.

ملایر

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر برقراری امام جمعه ملایر در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته ملایر با اشاره در پیش بودن روز شهادت شهید چمران و روز بسیج اساتیداظهار کرد: در محیط دانشگاه تفکر و روحیه بسیجی که تفکر اسلام ناب است، احیا شود.

وی با انتقاد از وضعیت اسراف در مجالس ترحیم اظهار کرد: باید جلوی ریخت و پاش ها و صرف غذا در تالارها و رستوران ها برای صاحب عزا گرفته شود و مردم از صرف هزینه های زیاد در این مجالس خودداری کنند.

امام جمعه ملایر با اشاره به وضعیت ریزگردها در کشور بیان کرد: ما در تقویم روزی را به عنوان روز جهانی بیابان زدایی داریم و باید یک عزم جهانی برای این امر وجود داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت شروع هفته جهادکشاورزی تصریح کرد: باید تلاش کرد تا در بحث غلات و لبنیات و پروتئین کشور به خودکفایی برسد.

حجت‌الاسلام برقراری بیان کرد: ما روزگاری در گندم خودکفا شدیم و ظرفیت ویژه ای در کشور وجود دارد و می‌توان دوباره به این ظرفیت دست پیدا کرد.

وی افزود: یکی از مسایل حایز اهمیت حفظ اراضی کشاورزی است تغییر کاربری این اراضی اجحاف در حق سرمایه ملی کشور است و نباید خانه ها و ویلاهای آنچنانی در زمین های حاصلخیز کشاورزی ساخته شود.

امام جمعه ملایر تاکید کرد: برای رسیدن به امنیت غذایی باید مردم و مسیولین در کنار یکدیگر تلاش کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شهید بهشتی و نامگذاری روز شهادت این عالم‌بزرگ‌به نام روز قوه قضائیه تصریح کرد: شهید بهشتی یک شخصیت عالم و بزرگ بزرگ بود که مظلومانه زندگی و به شهادت رسید.

امام جمعه ملایر به اقدامات مسئولین شهرستان در رابطه با مقابله با وضعیت گرانی اجاره خانه بیان کرد: دادستان و فرماندار ملایر در راستای مدیریت اجاره خانه ها پای کار آمدند و بر این اساس اجاره بها نباید بیشتر از ۱۵ درصد افزایش یابد که این امر قابل تقدیر است.

وی بعد اقدامات در راستای مبارزه با احتمال و قاچاق نیز اشاره و تصریح کرد: مبارزه با مافیا و قاچاق بخصوص در بحث ارد که بیش از ۲۲۰۰ تن آرد کشف و شناسایی شده است اقدامی موثر توسط مسیولین شهرستان است.

حجت‌الاسلام برقراری با انتقاد وضعیت فرهنگی در شهرستان تاکید کرد: به وضوح سگ گردانی در پارک ها دیده می شود و حتی یک بنر در مقابله با این مسئله دیده نمی شود و باید اقدامات بازدارنده در این بخش انجام شود.

وی افزود: وضعیت پوشش ها در فضای پارک ها بسیار نامناسب است و درخور این شهرستان نیست.

امام جمعه ملایر به حضور مسئولین کشورهای ونزوئلا و ترکمنستان در در ایران اشاره و تصریح کرد: ایران امروز در حیاط خلوت آمریکا قدم گذاشته است که نشان از قدرت روز افزون کشور را دارد.

وی به اقدامات سیاست خارجه دولت اشاره و تصریح کرد: سفر وزیر خارجه به هند و ارتباطات با همسایه ها باعث رشد چشمگیر اقتصادی کشور را به همراه دارد و دولت سیزدهم کشور را معطل برجام نکرده و به دنبال خنثی سازی تحریم‌ها است.

نهاوند

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی مغیثی امام جمعه نهاوند در خطبه های این هفته نماز جمعه نهاوند گفت: وضعیت اقتصاد و معیشت بسیار مهم است و مسئولان در این راستا باید تلاش کنند.

وی اظهار داشت: یک عده دلال وجود دارند که گندم را بالاتر از نرخ دولتی در حال خرید هستند و معلوم است می خواهند قاچاق کنند.

امام جمعه نهاوند افزود: کسانی که قاچاق می کنند به مردم خیانت می کنند و گناه است و حرام است و باعث کمبود در کشور می شود.

وی عنوان کرد: مسئولان مربوطه باید با این افراد برخورد کنند و مسئولان هوشیار باشند و از احتکار و قاچاق این کالاهای استراتژیک جلوگیری کنند و محتکران هم بدانند سرو کارشان با تعزیرات است.

حجت الاسلام مغیثی در بخش دیگری از خطبه ها گفت: اجاره خانه ها واقعا به یک بحران تبدیل شده است و برخی صاحب خانه ها اجاره ها را دو برابر کرده اند.

وی ادامه داد: این ظلم به مردم است و این پول ها نه خیر دنیا دارد و نه خیر آخرت و باید به همدیگر رحم کنیم و هوای همدیگر را داشته باشیم.

امام جمعه نهاوند در بخش دیگری از خطبه ها اظهار داشت: جمهوری اسلامی با همه کشورها در راستای منافع خود ارتباط دارد و رفت و آمدهای اخیر مسئولان کشورهای مختلف نشان دهنده این موضوع است.

وی افزود: ما با دنیا تعامل داریم البته نه با آمریکا که مدام زور می گوید و تحریم می کند و دشمن کشور ما است و رژیم صهیونیستی را نیز اصلاً به رسمیت نمی شناسیم.

حجت الاسلام مغیثی گفت: آمریکا دشمن اصلی ملت ایران است و تحریم های اخیر این دشمنی را به خوبی نشان می دهد و باید توطئه های دشمنان را بشناسیم و هوشیار باشیم.

وی در پایان بیان کرد: مراسم شهدای هفتم تیر و گرامیداشت شهید آیت الله حیدری به صورت استانی و در نهاوند با سخنرانی آیت الله اراکی و مداحی آقای اهنگران برگزار می شود.

اسدآباد

حجت‌الاسلام سیدموسی امام جمعه اسدآباد در خطبه های نماز جمعه ۲۷ خرداد ، با اشاره به سالروز تآسیس جهاد کشاورزی به فرمان امام ره و هفته جهاد کشاورزی، اظهار کرد: امروز دامپزشکی به صورت رایگان احشام و دام ها را واکسیناسیون انجام می دهند.

وی با بیان اینکه کمک به تولید و خودکفایی در زمینه محصولات مختلف، می‌تواند اثربخش باشد، خطاب به مسئولان گفت: انتظار می رود مسئولان با فروتنی، ارتباط مستقیم با کشاورزی در رفع موانع و مشکلات انان گام برادرند.

امام جمعه اسدآباد با اشاره به شهادت شهید چمران، و نامگذاری این هفته به نام بسیج اساتید، گفت: امروز در سراسر کشور مسئولان بسیج اساتید در جمع نمازگزاران حاضر و در تریبون نماز جمعه سخنرانی کردند.

وی به سالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای تیرماه اشاره کرد و گفت: مردم باید از روحانیون حمایت کنند، آنان در امر تبلیغ دین ، احکام اسلامی، حل مشکلات روستا و شهر اثرگذار هستند که نباید این ظرفیت ها را از دست داد، هرجا یک مبلغ خوب حضور دارد، مشکلات آن روستا کمتر است.

حجت‌الاسلام حسینی مجد با اشاره به نبود خانه عالم در سطح شهرستان گفت: می طلبد که مردم در این زمینه کمک کنند.

وی با اشاره به روز اصناف، گفت: کسبه و اصناف و بازاریان ما در طول دفاع مقدس پشتیبان جهبه و امروز هم در مقابله با کرونا کمک کار بودند.

بهار

حجت الاسلام محمد علی ارزنده اظهار کرد: جنگ اوکراین نشان داد که
با پیش آمدن کوچکترین مشکل کشاورزی و صادرات، بزرگترین بحران غذایی برای بشریت به وجود می آید و لازم است در کنار قدرت نظامی کشور، از نظرکشاورزی هم قوی باشیم.

خطیب جمعه شهرستان بهار در خطبه های نماز جمعه این هفته با سفارش همگان به تقوای الهی اظهارکرد: در بحث اطلاع رسانی و تبلیغ امروزه ابزارهای پیشرفته ای وجود دارد در گذشته نیز تبلیغ عملی و چهره به چهره بروز و ظهور میکرد و اگر میخواهیم در امر تبلیغ دین موفق شویم بهترین راه این است که تبلیغ عملی و چهره به چهره داشته باشیم چرا که تطبیق عمل با گفته باعث میشود مردم در عمل ببینند و بشنوند که این روش با هدایت آنها رابطه مستقیم دارد و در صورت عدم عمل نه تنها تبلیغ نیست بلکه ضد تبلیغ خواهد بود و نتایج زیانباری بدنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام محمد علی ارزنده اذعان کرد: سفارش قرآن کریم به مبلغان دین این است که گفتارتان با عملتان یکی باشد، ودر همین بحث به حکمت ۷۳ نهج البلاغه اشاره کرد،اگر کسی که خود را در مقام پیشوایی و امامت مردم قرار میدهد باید قبل از تعلیم دیگران اول خود را تعلیم دهد اگر کار فرهنگی، اعتقادی، تبلیغی، اخلاقی و… انجام میدهیم اول باید خود عالم باشیم و عمل کنیم بعد سراغ هدایت دیگران بروید، و اگر تعلیمی میخواهید داشته باشید قبل از آموزش طوری در نشست و برخواست و زندگی و مسائل اجتماعی رفتار کنید که مردم ببینند شما عامل به فرامین الهی هستید همچنین، کسی که معلم خویشتن است به احترام سزاوارتر است تا معلم دیگران باشند، که چنین کسی با نفس خود به معنای واقعی مقابله کرده.

وی تاکید کرد: مصداق اصلی بحث نه تنها روحانیون بلکه قطعا هر کسی در بحث تربیت، تبلیغ آموزش در هر صنفی باشدکه مسئولیت فرهنگی، اعتقادی و تعلیم و تربیت را به نحوی عهده دارند را شامل حالشان میشود، تا خود را تربیت و بعد از آن دیگران را تربیت کنند و لازمه مسئولیت تربیت خود است تا مردم با نگاه به شما هدایت شوند.

حجت الاسلام ارزنده در آستانه تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی در یکم تیرماه ۱۳۶۰ به دستور امام (ره) گفت: کار سازمان تبلیغات ترویج و تبلیغ دین،سازمان دهی و هماهنگی، مدیریت و همسو کردن مراکز فرهنگی، مبلغین، قاریان قرآن، هیئت امنای مساجد، خیرین و… با کمک گرفتن از ابزارهای موجود است و مردم باید در راه دین و ترویج دین تبلیغات هزینه کنند.

در ادامه حجت الاسلام ارزنده با اشاره به اهمیت کشاورزی و هفته جهاد کشاورزی تصریح کرد: بعد از جنگ اوکراین شاهد این بودیم که با کمترین مشکل در عرضه مواد غذایی کشاورزی، بزرگ مشکل غذایی برای بشریت در جهان بوجود آمد، هرچند این مشکل برنامه مستکبران عالم بوده تا به اشکال مختلف نسل بشر را از صفحه روزگار برادرند اما در عین حال جنگ اوکراین نشان داد که
با کوچکترین مشکل کشاورزی و صادرات پیش بیاید بزرگترین بحران غذایی برای بشریت به وجود می آید.

خطیر جمعه بهار افزود: امروزه برهمه انسانها ثابت شده قدرت فقط قدرت نظامی نیست،یکی از شاخصه های قدرت هر کشور قوی بودن از نظر تسهیلات، نیروهای مقاوم و ایثارگر است و شاخصه دیگر کشورها قوی بودن از نظر غذایی و کشاورزی است که اگر زمانی عموم مردم از نظر اقتصادی عقب باشند از نظر ادامه حیات با مشکل روبرو نیستند،اما اگر غذا نباشد مردم با مشکل ادامه حیات مواجه میشوند؛ در نتیجه امروز بحث کشاورزی مثل بحث اسلحه است تا کشورهای به سبب آن مجهز شوند تا در دنیای امروز حرفی برای گفتن داشته باشند و داراری قدرت باشند.

درکنار کشاورزی نیز بحث آب خیلی مهم است و لازمه کشاورزی خوب، بودن آب است و در ایران و در جهان بحران آب وجود دارد، و در برخی از مناطق کشت محصولات آب بر ممنوع شده و امروزه به معنای واقعی در بحران آب به سر میبریم و می طلبد
اگر بحث کشاورزی مهم است باید بحث آب هم مهم باشد و دقت زیادی در استفاده از آب باشد که اگر کشاورزی به همین سبک و سیاق ادامه پیدا کند بحران کم آبی همه جا را فرا میگیرد و باید مدیریت درست شود تا هم کشاورزی رونق بگیرد و با نحوه استفاده درست ازآب، لطمه ای به کشاورزی نخورد و مردم در استفاده صحیح وکشاورزان در مصرف بهینه آب از کمترین آب استفاده کنندو دولت را همراهی کنند.

وی عنوان کرد: در راستای کشاورزی از زحمات و خدمات جهاد کشاورزی شهرستان نهایت تشکر را داریم که فعالیت های خوبی را در سطح شهرستان دارند و سیاست پیش روی دولت این است که برخی محصولات آب بر در مناطق فرا منطقه ای باشد و به عنوان صادرات وارد کشور شود، چرا که نبود برخی از محصولات آب بر خیلی لازم نیست، اما تولیداتی چون گندم که نیاز اصلی کشور است در داخل کشور تولید شود تا وابستگی به خارج نداشته باشیم .

خطیب جمعه شهرستان بهار نیز درآستانه سالروز شهادت شهید چمران، این روز را به اساتید حوزه و دانشگاه و عموم که این شهید را مقتدای خود قرار دادند تسلیت گفت،و اظهار کرد: باید ببینیم شهدا چطور زندگی کردند، شهادت آرزویی برای متقین است چنانچه شهید ابراهیم هادی میفرمایند” به فکر مثل شهدا مردن نباشید، به فکر مثل شهدا زندگی کردن باشید”

اگر ما هم شهادت میخواهیم باید مثل شهدا زندگی کنیم که اگر اینطور باشد حتی اگر دربستر هم از دنیا رویم شهید از دنیا میرویم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=155762
  • دیدگاه‌ها برای دولت و مسئولین فکری به حال قیمت مسکن و اجاره بها کنند/لزوم مقابله با تغییر کاربری زمین های کشاورزی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.