• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

دستاوردسازی برای «تقریبا هیچ» تمامی ندارد/ رونمایی روحانی از وعده جدید برای برجام

  • کد خبر : 13241
  • 12 مرداد 1398 - 23:31
دستاوردسازی برای «تقریبا هیچ» تمامی ندارد/ رونمایی روحانی از وعده جدید برای برجام

دستاوردسازی برای برجامی که نتیجه ای تقریبا هیچ داشته از سوی دولتمردان تمامی ندارد.   به گزارش عصر همدان به نقل از راه دانا، چند سالی می شود که رئیس جمهور درباره برجام وعده می دهد. وعده‌هایی که با این اوضاع و احوال اقتصادی امروز کشور نتیجه ای تقریبا هیچ داشته است. اما با وجود […]

دستاوردسازی برای برجامی که نتیجه ای تقریبا هیچ داشته از سوی دولتمردان تمامی ندارد.

 

به گزارش عصر همدان به نقل از راه دانا، چند سالی می شود که رئیس جمهور درباره برجام وعده می دهد. وعده‌هایی که با این اوضاع و احوال اقتصادی امروز کشور نتیجه ای تقریبا هیچ داشته است. اما با وجود اینکه هنوز برجام نتوانسته چندان وعده‌هایی که در آن داده شده است را برآورده کند، حسن روحانی بازهم وعده‌ه های بیشتری درباره این سند توافق به مردم می دهد.

برجام توسط رئیس جمهور «فتح الفتوح»، «آفتاب تابان»، «گشاینده وضعیت اقتصادی» و … خوانده شد اما هیچ کدام از این القاب دهن پرکن نتوانست توافقنامه را نجات دهد و حالا وضعیت این سند توافق به جایی رسیده است که آمریکایی‌ها به راحتی از آن خارج شده اند و اروپایی‌ها نه تنها تعهدات خود را انجام نمی دهند بلکه کشورمان را معطل ماکت‌های پیش و پا افتاده برجام که تنها مبادله نفت در برابر غذا هستند، می‌کنند.
با این حال رئیس جمهور هنوز به موضوع برجام و تعهدات غرب در این مورد اشاره می کند. اخیرا « حسن روحانی» در شورای اداری آذربایجان شرقی که در نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد با بیان اینکه هنوز این توافق هست و اگر تا سال آینده باقی بماند، تمام تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود گفت: «سال آینده می‌توانیم هر سلاحی بخریم و بفروشیم.»
رئیس قوه مجریه رفع اتهامات و دروغ «ایران هراسی» را دستاورد برجام دانست و افزود: « پس از آن پیشنهاد ما برای جهان عاری از خشونت، در سازمان ملل به اتفاق آرا تصویب شد و فواید سیاسی و حقوقی و اقتصادی زیادی داشت. پس از برجام بسیاری از سرمایه گذاران وارد ایران شدند که همین نیروگاه کلاس F در هریس مربوط به تکنولوژی‌هایی بود که در برجام وارد کردیم.»
روحانی به موضوعی درباره تسلیحات اشاره می کند که یکی از امتیازهای ایران به غرب در سند توافق برجام بود. امتیازی که اعطای آن حتی روس‌ها را خشمگین کرد.
در همین رابطه، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد روسیه در توافق هسته ای ایران با ۵ به علاوه یک، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت:« این موضوعی پنهان نیست که روسیه طی مذاکرات هسته‌ای حامی رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در زودترین موعد ممکن بود، ما حتی در مقاطعی پیشنهادهایی را تدوین کردیم که براساس آن تحریم تسلیحاتی یک ماه پس از اجرای برجام رفع شود، اما نتیجه متفاوت بود.»
یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روس‌ها که البته در اواخر مذاکرات بر روی میز گذاشته شد، قطعنامه سازمان ملل در خصوص تحریم موشکی و تسلیحاتی بود. روسیه معتقد بود که نباید هیچ محدودیتی بر روی موشک و تسلیحات باشد. آنها هیچ محدودیتی را بر روی موشک‌های خودشان نمی‌خواستند و البته فکر می‌کردند که چنین محدویتی نباید بر ایرانیان هم اعمال شود. نهایتاً بر سر این موضوع مصالحه کردیم.
نگاهی به پیش نویس قعطنامه شورا نشان می دهد در مورد تحریم های تسلیحاتی، محدودیتی ۵ ساله برای ایران در نظر گرفته شده است و تا پیش از آن هم ایران قادر خواهد بود آنچه در لیست «تسلیحات متعارف سازمان ملل» وجود دارد، با جلب رضایت اعضای شورای امنیت سازمان ملل خریداری کند.
این چیزی است که سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم آنرا تایید کرده و گفته است: « بین ایران و همکاران غربی ما مصالحه ای به دست آمده که ما هم از آن حمایت کردیم … ۵ سال اما در طول این ۵ سال هم تحویل سلاح به ایران مقدور خواهد بود، اگر با اطلاع و روند راستی آزمایی در شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد.»
این موضوعی است که روحانی حالا آنرا به عنوان یک دستاورد در برجام برای کشورمان یادآور می شود و این نوید را می دهد که در سال آینده امکان مبادله تسلیحاتی برای کشورمان مقدور خواهد شد. اما باید گفت که غربی‌ها به کدامیک از تعهدات برجامی خود عمل کرده اند که بتوان با آن این سند توافق را یک دستاورد نامید. به نظر می رسد دولتمردان برای اینکه برجام را موجه جلوه دهند دست به کار دستاوردسازی برای برجام هستند و حالا کار به جایی رسیده است که حسن روحانی یک امتیاز تسلیحاتی که در برجام به طرف غربی اعطا شده و از سوی دیگر با همه بی تعهدی و بدقولی غربی ها اجرا شده است، را به عنوان یک دستاورد معرفی می کند.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=13241
  • دیدگاه‌ها برای دستاوردسازی برای «تقریبا هیچ» تمامی ندارد/ رونمایی روحانی از وعده جدید برای برجام بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.