• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

حریم رودخانه‌ها جز انفال و اموال عمومی است/تسریع در آزادسازی حریم رودخانه گنجنامه

  • کد خبر : 89389
  • 29 مهر 1399 - 13:58
حریم رودخانه‌ها جز انفال و اموال عمومی است/تسریع در آزادسازی حریم رودخانه گنجنامه

حسن خانجانی گفت: برابر قانون اساسی بستر و حریم رودخانه‌ها جز اموال و انفال عمومی محسوب می‌شود و کسی حق تصرف آنها را ندارد. به گزارش عصر همدان، حسن خانجانی، دادستان عمومی و انقلاب مرکزی استان همدان  صبح امروز در جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان که با محوریت […]

حسن خانجانی گفت: برابر قانون اساسی بستر و حریم رودخانه‌ها جز اموال و انفال عمومی محسوب می‌شود و کسی حق تصرف آنها را ندارد.

به گزارش عصر همدان، حسن خانجانی، دادستان عمومی و انقلاب مرکزی استان همدان  صبح امروز در جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان که با محوریت ساماندهی مسیر رودخانه گنج‌نامه برای ایجاد تفرجگاه گردشگری برگزار شد، گفت: طبق قانون اساسی بستر و حریم رودخانه‌ها، کانالها، مسیل‌ها، قناتها و آبراهه‌ها همانند کوه‌ها و جنگل‌ها جزو انفال و اموال عمومی محسوب می شوند.

دادستان همدان افزود: کسی حق هیچگونه تصرفی بر این اموال را ندارد و چنانچه تصرفی صورت پذیرد باطل است.

خانجانی با بیان اینکه عمومی بودن حریم رودخانه‌ها، یک دیدگاه علمی است، اظهار کرد: بنابراین این اموال ارتباط شخصی نداشته و باید از تمامی اموال عمومی حفاظت و پاسداری شود.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو متولی نگهداری از رودخانه ها است که باید حریم و بستر آنها را مشخص کند.

خانجانی با اشاره به اینکه همدان دارای رودخانه های قدیمی بسیاری است، اظهار کرد: این رودخانه ها باید در طرح مطالعاتی مورد توجه قرار گیرند.

تسریع در شناسایی و تعیین حریم رودخانه های شهر

وی گفت: لازم است بستر و حریم رودخانه‌ها هرچه سریعتر شناسایی و مشخص شود تا نسبت به رفع تصرف و آزادسازی آنها اقدام کنیم.

خانجانی با بیان این که دادستانی همدان یک سال است که از تاریخ ۵ آبان ۹۸ آزادسازی حریم رودخانه‌ها از جمله رودخانه مسیر گنج‌نامه همدان را از شرکت آب منطقه‌ای مطالبه کرده است، یادآور شد: با توجه به اینکه دستور آزادسازی و نظارت بر رودخانه‌ها برعهده دادستان است بر این اساس ما هیچ مشکلی از لحاظ ورود به بحث آزادسازی حریم رودخانه نداریم که بر این اساس طی این یک سال گذشته از شرکت آب منطقه‌ای این موضوع را مطالعه کرده‎ایم که متاسفانه تاکنون این شرکت در خصوص تصرف حریم رودخانه‌ها جوابی به ما نداده است.

وی تاکید کرد: لازم است هرچه سریعتر شرکت آب منطقه‌ای همدان حریم و بستر رودخانه‌ها را از جمله حریم رودخانه مسیر گنج‌نامه را مشخص کرده و به ما اعلام کند و ما نیز این آمادگی را داریم که که باید با همت و همکاری هم حرکت جدیدی را شروع کنیم.

دادستان استان همدان با اشار به تصرف ۹۷ درصدی مسیر رودخانه گنج‌نامه همدان توسط مالکان باغات مسیر، اظهار کرد: حریم و بستر رودخانه حقوق عامه مردم است که متاسفانه تصرف این حریم تضیع حقوق شهروندی است و متولیان امر باید با جدیت وارد شده و در راستای آزادسازی حریم رودخانه اقدام کنند.

خانجانی با بیان اینکه شهرداری همدان در بازگشایی کوچه باغ‌های شهر خوب عمل کرده است، یاد آورشد: ضروری است در آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها از از یکسونگری بپرهیزیم، چراکه لازم است در طرح مطالعاتی برای آزادسازی حریم رودخانه ها و بازگشایی کوچه باغ ها، باید موضوع ایجاد امنیت برای باغداران نیز دیده شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان: ضرورت ایجاد تفرجگاه گردشگری در مسیر رودخانه گنج‌نامه

حسین قراباغی، رئیس کمیسیون اقتصاد سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه ضمن تشکر از اقدام دادستان استان مبنی بر ورود قوه قضائیه بر آزادسازی حریم رودخانه‌ها، گفت: همدان دارای طبیعتی بکر و زیبایی است که از گذشته زبان زده همگی در سطح کشور بوده است که از جمله آن می‌توان کوهستان الوند را نام برد که هویت طبیعی و گردشگری این کهن شهر محسوب می شود.

وی با بیان اینکه نباید از داشته‌ها و ظرفیت های گردشگری استان و شهر همدان غافل شویم‌، اضافه کرد: سیاست‌های کلان کشور همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ باغات و منابع طبیعی و استفاده از این منابع گوهر بار است و ما نیز باید در راستای حفظ این منابع ارزشمند گام‌های موثری را برادریم.

قراباغی ورود قوه قضائیه در مباحث مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی را ارزشمند برشمرد و یادآور شد: مسیر رودخانه گنج‌نامه همدان نیز یکی از مناطق بکر برای حوزه گردشگری است که ساماندهی آن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ستوده، رئیس آب منطقه ای همدان نیز در این جلسه گفت: مجموعه شرکت آب منطقه ای آمادگی برای شناسایی و معرفی حریم و بستر رودخانه به مشاور طرح ، شهرداری، مسکن و ارائه آن به دادستان جهت اعمال قانونی را دارد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان همدان: آمادگی شرکت آبفا برای جداسازی فاضلاب از رودخانه گنج‌نامه

حسین آذرتکین مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان همدان نیز گفت: تصفیه خانه عباس آباد از سال ۱۳۹۰ وارد مدار شد و از آن سال ما نقاط آلوده رودخانه را شناسایی کرده‌ا‌یم.

آذرتکین ضمن اعلام آمادگی برای طرح ساماندهی رودخانه گنج‌نامه اضافه کرد: اگر طرح آزادسازی مسیر رودخانه محقق شود ما امادگی جداسازی فاضلاب از رودخانه را از مسیر تصفیه خانه تا میدان عباس‌آباد را داریم.

گفتنی است: در این جلسه محمدی منصور مشاور طرح ساماندهی مسیر رودخانه گنج نامه به تشریح و ارائه این طرح پرداخت.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخش بیشتری از مسیر رودخانه گنجنامه را مالکان باغ‎‌ها تصرف کرده‌اند، افزود: آزادسازی بستر و حریم این رودخانه امری ضروری است که امروز نیز این دغدغه شهروندان و فعالان گردشگری و محیط زیست به مطالبه عمومی تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان اضافه کرد: مسیر این رودخانه از عباس آباد تا گنج نامه می‌تواند ظرفیت خوبی برای ایجاد تفرجگاه گردشگری باشد و به نحو احسن مورد استفاده عموم قرار گیرد.

قراباغی یادآور شد: در راستای احیا و مرمت این منطقه دستگاه‌های متولی باید با هماهنگی و همکاری هم وارد شوند چرا که آزادسازی این مسیر مطالبه همگان است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان: رودخانه گنج‌نامه ظرفیت بالقوه توسعه گردشگری همدان است

سید مسعود عسگریان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه پیگیری آزادسازی مسیر رودخانه گنج‌نامه همدان را ارزشمند دانست و گفت: مسیر این رودخانه به سمت داخل شهر هدایت شده و جاری است که باید در راستای ساماندهی و ایجاد تفرجگاه گردشگری در این مسیر بتوانیم متناسب با شان و منزلت کهن شهر همدان اقدام کنیم.

عسگریان با تاکید بر اینکه لازم است مدیران و متولیان امر حوزه گردشگری همچون گذشته همکاری بهتر و بیشتری با مجموعه مدیریت شهری و مشاوره برای طرح ساماندهی مسیر گنج‌نامه داشته باشند، اضافه کرد: در این صورت است که می‌توانیم با دستور قضایی دادستان ظرفیت بالقوه رودخانه را به بالفعل تبدیل کرده و زمینه حضور گردشگران در شرایط پس از کرونا را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه حریم و بستر رودخانه متعلق به عموم و عامه مردم است، اظهار داشت: متاسفانه مسیر رودخانه گنج‌نامه توسط افراد خاصی تصرف شده و استفاده می شود.

عسگریان با اشاره به اینکه رودخانه گنج‌نامه ظرفیت بالقوه توسعه گردشگری کهن شهر همدان است، گفت: آزادسازی و ساماندهی مسیر این رودخانه مطالبه عمومی است و ما باید به عنوان مسئولین به این مطالبه پاسخگو باشیم.

شهردار همدان: آمادگی شهرداری همدان برای ساماندهی رودخانه ‌های سطح شهر

عباس صوفی، شهردار همدان هم با اشاره به برنامه‌های شهرداری برای جداره‌سازی رودخانه‌ها، گفت: در حال حاضر مطالعات سه رودخانه شهر همدان صورت گرفته است.

صوفی با بیان اینکه رودخانه‌ها سرمایه های شهر و مردم هستند ،اضافه کرد: مسیر رودخانه گنج‌نامه ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد تفرجگاه برای شهروندان و مسافرین است که می‌تواند در رونق حوزه گردشگری بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در ساماندهی رودخانه ها فرصت را از دست بدهیم، یادآور شد: مدیریت شهری آمادگی همکاری با ارگانهای مربوط به این موضوع را دارد و از زمان تحویل رودخانه‌ها آماده اجرای طرح‌های ساماندهی است.

مدیر گروه طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینا: تدوین برنامه‌های راهبردی برای ساماندهی رودخانه‌ها

حسن سجادزاده، مدیر گروه طراحی شهری دانشگاه بوعلی سینا نیز در این جلسه رودخانه‌ها و دره‌ها ظرفیت‌های خوبی هستند که باید برنامه‌های راهبردی برای توسعه آن‌ها دیده شود.

سجادزاده با بیان اینکه همدان شهر گردشگری است، اضافه کرد: رودخانه‌ها و دره‌ها از طرح جامع به صورت مجزا و هماهنگ با طرح جامع شهری دیده شود.

سجاد زاده با بیان اینکه همدان نخستین شهر سبز پایدار جهان اسلام معرفی شده است، یادآور شد: باید این موضوع در ساماندهی رودخانه‌ها نیز لحاظ شود چرا که رودخانه‌ها برندهای شهر همدان بوده و می‌تواند از نشانه‌های شهر سبز پایدار نیز باشد.

ستوده: در مطالعات رودخانه‌ها از موازی کاری بپرهیزیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان نیز با بیان اینکه رودخانه‌ها، شریان‌های حیاتی شهر هستند و وجود آنها به عنوان و مباحث تفرجگاهی و اکوسیستم منطقه می‌تواند تاثیرگذار باشد،گفت: در چند سال اخیر با مشکلاتی در حوزه رودخانه ها مواجه هستیم که از جمله آنها رهاسازی فاضلاب در داخل رودخانه‌ها است .

منصور ستوده اضافه کرد: بحث شناسایی تصرفات و حریم رودخانه‌ها ازطرح‌های عمرانی مشاوران است که به صورت مقطعی مورد مطالعه قرار گرفته تا بتوانیم حریم و بستر آنها را مشخص کرده و ضمن رفع تصرفات، آزادسازی آنها نیز صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر رودخانه اصلی در استان وجود دارد، افزود‌: مطالعات حدود ۳۵۰ کیلومتر از آن‌ها انجام شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به لحاظ منابع مالی برای مطالعات رودخانه‌های استان نیازمند بودجه و اعتباراتی از منابع ملی و استانی هستیم تا مطالعات به طور کامل انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان اضافه کرد: اگر ادارات و نهادها از جمله شهرداری مطالعاتی برای ساماندهی و آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها انجام می‌دهند؛ لازم است برای پرهیز از موازی کاری، این مطالعات و اقدامات با هماهنگی ادارات مرتبط انجام شود.

انتهای پیام/د

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=89389
  • دیدگاه‌ها برای حریم رودخانه‌ها جز انفال و اموال عمومی است/تسریع در آزادسازی حریم رودخانه گنجنامه بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.