• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

حجاب در سایر ادیان چگونه است؟/ لزوم توجیه نسل جوان در خصوص قانون پوشش

  • کد خبر : 183418
  • 17 اردیبهشت 1402 - 0:58
حجاب در سایر ادیان چگونه است؟/ لزوم توجیه نسل جوان در خصوص قانون پوشش

طبق اسناد تاریخی و مذهبی مسئله پوشش در سایر ادیان ها نیز مورد توجه است اما نسلی که با آن مواجه هستیم هیچگاه با افراد متخصص در این حوزه به گفتگو نپرداخته اند تا به راحتی فریب نقض حجاب توسط رسانه های غربی را نخورند. به گزارش عصرهمدان؛ چندسالی است که موضوع حجاب و پوشش […]

طبق اسناد تاریخی و مذهبی مسئله پوشش در سایر ادیان ها نیز مورد توجه است اما نسلی که با آن مواجه هستیم هیچگاه با افراد متخصص در این حوزه به گفتگو نپرداخته اند تا به راحتی فریب نقض حجاب توسط رسانه های غربی را نخورند.

به گزارش عصرهمدان؛ چندسالی است که موضوع حجاب و پوشش توسط عده ای نقض و شبهاتی به آن وارد می شود.

اینکه معنی حجاب چیست و چرا باید حجاب داشته باشیم بارها در محافل گوناگون توضیح داده شده است اما مشکلی که در جامعه شاهد آن هستیم این است که نسل جدید دقیقا قانع نشده اند که چرا حجاب یک موهبت الهی محسوب می شود؟

اصلاً این نسل نمی دانند که حجاب در همه ی ادیان الهی وجود دارد، آن ها فکر میکنند جمهوری اسلامی تنها جایی باشد که موضوع حجاب برایش اهمیت دارد و این به عدم روشنگری جامعه توسط ارگان های مربوطه بر میگردد.

طبق اسناد تاریخی و مذهبی مسئله پوشش در سایر ادیان نیز مورد توجه است؛ در آیین اسلام، زرتشت، یهود و مسیحیت، حجاب امری واجب است، کتاب ‏های مقدس مذهبی، دستورها و احکام دینی، آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این ادیان چهارگانه، در ادیان الهی به خصوص زرتشت، یهود و مسیحیت مسئله حجاب و رعایت آن مطرح بوده است.

اگر نگاهی به کتاب تورات داشته باشیم شاهد آن هستیم که حجاب، درآیین مقدس حضرت ابراهیم و حضرت نوح (ع) اهمیّت زیادی دارد.

درکتاب تورات چنین می خوانیم: «رفقه چشمان خود را بلند کرده واسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد، زیرا از خادم پرسید: این مرد کیست که درصحرا به استقبال ما می آید؟ خادم گفت: آقای من است. پس برقع خود را گرفته، خود را پوشانید.»  از این بیان می‌توان فهمید که پوشش زن در مقابل نامحرم در شریعت حضرت ابراهیم (ع) وجود داشته است؛ زیرا «رفقه» در مقابل اسحاق که به او نامحرم بود، ازشتر پیاده شد و خود را پوشاند تا چشم اسحاق به او نیافتد.

طبق اسناد و پژوهش ها حجاب، پیش از آیین زرتشت نیز وجود داشته است، نخستین مردمی که به سرزمین ایران آمدند، آریایی‏ ها بودند. زنان ایرانی از زمان مادها، دارای حجاب کاملی، شامل شلوار تا مچ پا، پیراهن بلند چین‏دار و چادر و شنل بلند بر روی لباس‏ها بوده‏اند.

نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌های باستانی ایران در زمان پس از نبوت زرتشت (که تاریخ آیین زردشت را بین ۲هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۳۰۰ سال قبل از اسلام عنوان کرده است) نشان می دهد که حجاب علاوه بر چادر، به صورت پوشش صورت نیز در میان زنان اشراف وجود داشته است.

شاید برایتان جالب باشد که حجاب در آیین یهود به شدت مورد توجه قرار می گیرد، یهودیت که خود یکی از پایه های ایجاد بی حیایی و بی حجابی در جهان است اما هیچگاه نمی‌پذیرد که زنان یهودی بدون پوشش و حجاب در اجتماع حاضر شوند.

بدون تردید مبنای حجاب در شریعت‏ یهود، آیات تورات است که بر حجاب تاکید می کند، کاربرد واژه «چادر» و «برقع‏» که به معنای روپوش صورت است، در آیات، کیفیت پوشش زنان یهودی را نشان می‏دهد. تورات با نهی تشبُّه مرد و زن به یکدیگر، می‏­گوید: متاع مرد بر زن نباشد و مرد لباس زن را نپوشد؛ زیرا هر که این را کند، مکروه «یهوه‏» خدای توست.

حجاب در آیین مسیحیت نیز بسیار مورد توجه واقع شده است، مسیحیت احکام شریعت ‏یهود در مورد حجاب را تغییر نداد، چراکه طبق اسناد تاریخی و مذهبی حضرت عیسی(ع) گفته است: فکر نکنید که من آمده‏ام تا تورات و نوشته‏ های پیامبران را منسوخ کنم، بلکه آمده‏ام تا آن‏ها را به تحقق برسانم.

انجیل در موارد فراوان، بر داشتن حجاب و پوشش تأکید کرده است.

در دین اسلام و قرآن کریم نیز آیاتی در خصوص حجاب آمده است؛ در سوره مبارکه نور از بعد نگاه و در سوره مبارکه احزاب به آفات بی حجابی اشاره شده است.

خداوند در سوره احزاب آیه ۵۹،  به طور مستقیم به حجاب با لفظ جلباب اشاره کرده است: “یا أَیهَا النَبی قُل لِأَزواجِکَ  و بَناتِکَ وَنِساءِ المُؤمِنینَ یدُنینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلا بیبهنَّ ذلِکَ أَدنی أَن یعرِفنَ ولایوذَینَ وکان الله غفوراَرحیماَ .”
«ای پیامبر ، به زنان و دخترانت و زنان مؤمن بگو : جلباب های خود را به هم نزدیک سازند تا با این پوشش بهتر شناخته شوند و از تعرض هوس رانان آزار نبینند و خداوند بخشنده و مهربان است.»

رسانه های غربی در نشان دادن موضوع حجاب به جوانان و نوجوانان ایرانی تلاش می کنند تا دیدگاه آن ها نسبت به دین را تغییر داده و صراحتا منکر آن شوند، اما اگر نگاهی به قوانین کشورهای غربی در مسئله رعایت حجاب در مدارس و دانشگاه ها داشته باشیم خواهیم دید هیچ دانش آموز و دانشجویی حق ندارد قوانین پوشش را زیر پا بگذارد چرا که غرب می داند اگر نسل نوجوان درگیر مسائلی خارج از چهارچوب تحصیلی شود آینده علمی آن جامعه به خطر می افتد.

انتهای پیام/سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=183418
  • دیدگاه‌ها برای حجاب در سایر ادیان چگونه است؟/ لزوم توجیه نسل جوان در خصوص قانون پوشش بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.