• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

تقویت صنایع دستی راهکار گذر از شرایط سخت اقتصادی/چرا رزن و درگزین به جایگاه واقعی خود در صنایع دستی نرسیده اند؟

  • کد خبر : 71010
  • 25 خرداد 1399 - 8:39
تقویت صنایع دستی راهکار گذر از شرایط سخت اقتصادی/چرا رزن و درگزین به جایگاه واقعی خود در صنایع دستی نرسیده اند؟

گذر کردن از شرایط تحریمی و مشکلات اقتصادی اجتماعی امروز منطقه با توجه جدی، عملیاتی و نگاه دغدغه مند به حوزه صنایع در سطح رزن، درگزین و سردرود کاملاً میسر است. به گزارش عصر همدان؛ صنایع دستی جزئی از ماندگاری تاریخ، هویت و باورهای هر جامعه و مردمان است. کشور ما ایران به عنوان یکی […]

گذر کردن از شرایط تحریمی و مشکلات اقتصادی اجتماعی امروز منطقه با توجه جدی، عملیاتی و نگاه دغدغه مند به حوزه صنایع در سطح رزن، درگزین و سردرود کاملاً میسر است.

به گزارش عصر همدان؛ صنایع دستی جزئی از ماندگاری تاریخ، هویت و باورهای هر جامعه و مردمان است. کشور ما ایران به عنوان یکی از غنی ترین مکنابع تمدنی دنیا دارای گنجینه ای مصنوعات دستی است که هر کدام یادآور قرن ها هم زیستی انسان متمدن و با فرهنگ ایرانی با طبیعت و دشورای های زندگی و بهره گیری آن از اخلاق، هنر و معنویت است. اساساً هنر نمی تواند جدا و فارغ از اخلاق باشد و آنچه که به نام هنر در حال ترویج بی اخلاقی باشد اصلاً هنر نخواهد بود.

شهرستانهای رزن و درگزین به عنوان یکی از نقاط مهم در فرهنگ و هنر ایرانی دارای هنرمندان و صنایع دستی با مبانی عمیق و رویکردهای جدی در حوزه تولیدات دستی است که نشانی از فرهنگ و آداب سنن منطقه دارد.

رشد و تعالی صنایع دستی شهرستانهای رزن و درگزین علی رغم همه تلاشها و زحمات با آنچه که باید باشد فاصله جدی دارد.

اگر صنایع دستی منطقه رزن،درگزین و سردرود در جایگاه واقعی خود قرار گیرد می تواند بخش مهمی از مسائل هویتی از طرفی و اشتغال و جذب سرمایه گذار از طرف دیگر را مرتفع کند. در واقع اگر صنایع دستی را ظرفیتی بزرگ برای تبدیل شهرستان های رزن و درگزین به قطب گردشگری و اشتغال در استان بدانیم حرفی به اشتباه نگفته ایم.

علی رغم همه ظرفیت های موجود در پیشینه منطقه رزن و درگزین در حوزه صنایع دستی اما تاکنون اقدامات و راهبردهای لازم برای رسیدن رزن، درگزین و سردرود به جایگاه واقعی خود در این زمینه میسر نشده است.

رضا یکی از فعالین حوزه خراطی در شهرستان نداشتن راهبرد و هدف بلند مدت را یکی از مشکلات حوزه صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و گفت: باید در زمینه توانمند سازی فعالین این حوزه اقدامات مبنایی شکل گیرد.

محمد دیگر فعال در بخش خراطی شهرستان درگزین عدم پرداخت تسهیلات با سود کم و پیچ و خم های اداری را یکی از مهمترین دغدغه های فعالین این بخش بر شمرد و گفت: متاسفانه نگاه به صنایع دستی با جایگاه واقعی آن هم خوانی ندارد.

سعید، فعال دیگر در زمینه صنایع دستی ایجاد هیئتهای اندیشه ورز را یکی از اقدامات لازم برای صنایع دستی منطقه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اگر اقدامات فوری در جهت احیا برخی از صنایع دستی که میراث فرهنگی و هویتی شهرستان نیز می باشند صورت نگیرد شاهد از بین رفتن این رشته های هنری در منطقه خواهیم بود.

شهرستان از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه صنایع دستی برخوردار است

دراین رابطه شهروز کهیائی، رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستانهای رزن و درگزین در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه شهرستان از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه صنایع دستی برخوردار است افزود: برای مثال در روستای کاج از توابع شهرستان درگزین بیش از ۷۰ کارگاه قاب سازی و با اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر و غیر مستقیم حدود ۴۰۰ نفر وجود داشته و به تولید محصولاتی مانند قاب آینه، قاب عکس و میز کنسول فعالیت دارند.

وی با اشاره به انتخاب این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری افزود: این صنعتگران تنها تولید کنندگان قاب های چوبی در کشور می باشند. همچنین در روستای گرمک نیز تعداد ۱۰کارگاه قاب سازی وجود دارد.

کهیائی با بیان اینکه تولید چرم نیز در منطقه از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، افزود: کارگاه های تولیدی چرم و مصنوعات چرمی در شهرستان رزن جایگاه ویژه ای داشته و به تولید کیف های اداری، پاسپورتی، کمربند،کیف دانشجویی و .. فعالیت دارند .

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستانهای رزن و درگزین با اشاره به اینکه تنها کارگاه فعال نمد مالی در غرب کشور در روستای شوند از توابع شهرستان درگزین قرار دارد، اضافه کرد: در گذشته حدود ۳۰کارگاه در این روستا وجود داشته که به علت درآمد کم و پیشرفت تکنولوژی، عدم تمایل مردم به خرید تولیدات نمد، فعالیت در این زمینه در حال منسوخ شدن می باشد.

کهیائی با بیان اینکه نمد به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ آب و سرما در گذشته کاربرد فراوانی در بین مردم به ویژه برای چوپانان و عشایر داشته است، اضافه کرد: اما امرزه با تغییر شرایط زندگی و پوشاک کاربرد نمد از مد افتاده است. یک فرد نمد مال به علت تماس دائمی با رطوبت ،دچار بیماری های مفصلی و آسم می شوند.

وی مروارید بافی را از دیگر صنایع دستی فعال در شهرستان برشمرد و ادامه داد: مروار بافی (سبد بافی ):در سالهای گذشته شهرستان رزن دارای چوب مروار مرغوب و کشت آن به صورت انبوهی صورت می گرفت.

کهیائی با اشاره به مصارف آن، اضافه کرد: از مصارف آن بافتن انواع سبد ها ،صندوق حمل انگور و میوه جات و .. بوده است. غیر از مصارف فوق به استان های شمال کشور نیز جهت انواع محصولات فرستاده می شد.جهت احیا و ترویج این صنعت چندین دوره آموزش مروار بافی برگذار شده است .

وی چلینگری را از دیگر مصنوعات دستی با ارزش در منطقه رزن،درگزین و سردرود عنوان کرد و افزود: در گذشته در روستاهای غینرجه، دمق، نیر، قروه درجزین و رزن افرادی به ساخت و تولید چاقو، داس، گوزوم کن باغبانی، تبر، شن کش و … مشغول بوده اند. امروه فقط تعداد محدودی کارگاه در روستای غینرجه و شهر های قروه درجزین و دمق فعال می باشد.

مدیر صنایع دستی شهرستان ورود ابزار صنعتی را یکی از عوامل کاهش تولید این محصول دانست و گفتابزار فوق در گذشته کاربرد زیادی داشته و جزء ملزومات خانواده به شمار می رفته است. که امروزه از محصولات مشابه و صنعتی استفاده می گردد.

برنامه های پیشرو در حوزه صنایع دستی رزن -درگزین

کهیائی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه های این مدیریت برای رشد و توسعه صنایع دستی شهرستان گفت: تحقیق و بررسی درباره صنایع دستی جمع آوری اطلاعات و آمار لازم و تهیه واجرای طرح های بهبود و توسعه صنایع دستی یکی از مهمترین اقداماتی است که صورت خواهدگرفت.

وی ترویج هنرهای دستی و ایجاد تحول و تنوع در طرح ها و تولیدات صنایع دستی با حفظ اصالت ملی و محلی و توسعه موارد مصرف آن، آموزش فنی و افزایش سطح مهارت و سطح کارآیی صنعتگران صنایع دستی شهرستان،ایجاد و توسعه کارگاه ها و مراکز تولید،تولید و فروش صنایع دستی از طریق طرح های سرمایه گذاری و ناحیه ای،فراهم نمودن تسهیلات برای ایجاد و توسعه شرکت های تعاونی صنایع دستی کارگاه ها و واحد های تولیدی اینگونه صنایع دستی را از مهمترین برنامه های در دست اقدام اداره صنایع دستی عنوان کرد.

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستانهای رزن و درگزین افزود: اعطای وام و اعتبار به شرکت های تعاونی صنایع و صنعتگران مربوط به منظور خرید مواد اولیه ،تهیه و تغییر ابزار کار و توسعه و نوسازی کارگاه ها و ایجاد یا توسعه مراکز فروش صنایع دستی در شهرستان از اقداماتی است که برای تسهیل در امر رونق صنایع دستی باید اجرا شود.

وی ایجاد نمایشگاه در داخل شهرستان و استان و همچنین شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی در زمینه صنایع دستی را یکی از مهمترین ضرورتهای صنایع دستی در شهرستان دانست و گفت:بازار یابی و کمک به توسعه مراکز فروش فرآورده های دستی در داخل و خارج استان می تواند زمینه جهش صنایع دستی سرشاراز هنر مردمان منطقه را فرهم کند.

کهیائی طراحی نقشه ، سایت پلان کارگاهی و نمایشگاهی مصنوعات چوبی رزن ودرگزین را مسئله شاخص در برنامه های توسعه ای صنایع دستی رزن عنوان کرد و گفت: ایجاد سایت نمایشگاهی وکارگاهی بازارچه صنایع دستی روستای هدف گردشگری کاج و ایجاد المان قاب سازی میادین اصلی روستای کاج از دیگر برنامه های شاخص مجموعه است.

وی ایجاد خانه صنایع دستی شهرستان را برای همگرایی بیشتر مجموعه های صنایع دستی لازم دانست و گفت: تهیه شناستامه صنایع دستی نیز مسئله ای است که برای سهولت در ارتباط اداری و کاری فعالان این حوزه در دستور کار قرار دارد.

به گزارش عصر همدان، صنایع دستی هم به عنوان میراث ماندگار فرهنگی منطقه رزن و درگزین هم به عنوان زمینه ای بسیار مناسب برای جذب سرمایه گذار باید اولویت اساسی مسئولین منطقه برای رشد و تعالی باشد. با وجود همه تلاشها و اقدامات صورت گرفته اما سهم رزن از بازار صنایع دستی حتی در استان همدان نیز هیچ سنخیتی باظرفیت و توانمندی آن ندارد.

گذر کردن از شرایط تحریمی و مشکلات اقتصادی اجتماعی امروز منطقه با توجه جدی، عملیاتی و نگاه دغدغه مند به حوزه صنایع در سطح رزن، درگزین و سردرود کاملاً میسر است.

اگر شهرهای نظیر لاله جین، تویسرکان و ملایر با برندهای صنایع دستی در حال کسب جایگاه ملی و بین المللی هستند نشان از همت بالای جوانان و مردم از طرفی و مسئولین از طرف دیگر است.این همت حتما در شهرستان های رزن و درگزین نیز قابل دستیابی است.

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=71010
  • دیدگاه‌ها برای تقویت صنایع دستی راهکار گذر از شرایط سخت اقتصادی/چرا رزن و درگزین به جایگاه واقعی خود در صنایع دستی نرسیده اند؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.