• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

تحلیلی بر آمار میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ در بُعد ملُی

  • کد خبر : 118655
  • 03 تیر 1400 - 11:30
تحلیلی بر آمار میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ در بُعد ملُی

درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ بحث و تحلیل های زیادی انجام شده است، اما به نظر می رسد در موضوع میزان مشارکت کشوری  نکته مهمی که مورد غفلت قرار گرفته است که توجه به آن میتواند درصد کیفی مشارکت را شفافتر نشان دهد ، موضوع ایرانیان مقیم خارج از کشور می باشد. به گزارش […]

درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ بحث و تحلیل های زیادی انجام شده است، اما به نظر می رسد در موضوع میزان مشارکت کشوری  نکته مهمی که مورد غفلت قرار گرفته است که توجه به آن میتواند درصد کیفی مشارکت را شفافتر نشان دهد ، موضوع ایرانیان مقیم خارج از کشور می باشد.

به گزارش عصرهمدان؛ بر اساس آمار وزارت کشور، تعداد ایرانیان واجد، ۵۹,۳۱۰,۳۰۷ بوده که از این تعداد، ۲۸,۹۸۹,۵۲۹ نفر در انتخابات مشارکت نموده اند. اما باید توجه داشت که از این تعداد واجدین شرایط، طبق آمار سال ۹۹ بیش از چهار میلیون نفر ایرانیان مقیم در خارج از کشور هستند.

یعنی کسانی که نظام سیاسی ایران در زندگی آنها تاثیر خاصی ندارد از این رو، مشارکت آنان بیانگر واقعیت های اجتماعی درون جامعه ایرانی نیست. بنا بر این اگر بخواهیم میزان مشارکت مردم که بر آمده از تاثیر و تأثرات حکومت بر مردم و مردم بر حکومت است، شفافتر شود، باید میزان رای ایرانیانی که در خود ایران اقامت دارند سنجیده شود.

بر این اساس، اگر چهار میلیون را از ۵۹ میلیون و ۳۱۰هزار نفر کم کنیم، ۵۵ میلیون و ۳۱۰ هزار نفر واجدین شرایط رای خواهند بود که مقیم خود ایران هستند، از طرفی ۱۶۰ هزار رای در خارج از کشور به دست آمده  که اگر همه آنها را نیز از سوی ایرانیان مقیم خارج حساب  کنیم و از مجموع آراء کسر نماییم، حدود ۲۸میلیون و ۸۳۰ هزار رای باقی میماند که متعلق به ایرانیان ساکن ایران است و مشارکت ۵۲درصدی ایرانیان ساکن ایران را نشان میدهد.

یعنی ۵۲ درصد ایرانیان ساکن ایران در انتخابات شرکت کرده اند و بیش از ۶۲ درصد آنان به رئیس جمهور منتخب رای داده اند.

محمدی – کارشناس رسانه

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=118655
  • دیدگاه‌ها برای تحلیلی بر آمار میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ در بُعد ملُی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.