• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4
در گفتگو با متخصص داخلی مطرح شد؛

تأثیر چکاپ سالانه در تشخیص بهنگام سرطان

  • کد خبر : 210757
  • 18 بهمن 1402 - 11:49
تأثیر چکاپ سالانه در تشخیص بهنگام سرطان
یک متخصص داخلی با بیان اینکه آزمایش چکاپ سالانه در تشخیص زودهنگام سرطان مؤثر است، گفت: هرگونه تغییر در گلبول‌های خونی با آزمایش مشخص می‌شود در نتیجه چکاپ سالانه به افراد توصیه می‌شود.

سعید پژوهان در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به اینکه سرطان یک بیماری نوظهور است، گفت: نام سرطان وحشت زیادی در وجود مردم می‌اندازد و بسیاری از کسانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند فکر می‌کنند به مرگ نزدیک شده‌اند.

وی با بیان اینکه یک سوم مرگ و میرهای جهان مربوط به سرطان‌ها می‌شود، افزود: با این وجود این بیماری با تغییر سبک زندگی، آزمایشات و تست غربالگری قابل پیشگیری است.

این متخصص داخلی با تاکید براینکه اهمیت دادن به سلامت جسم و روح در جلوگیری از ابتلا به سرطان و پیشرفت آن موثر است، تصریح کرد: سرطان در تمام بافت‌ها و اندام‌ها دیده می‌شود و در واقع در این بیماری سلول‌ها به شکل بی‌رویه رشد می‌کنند.

پژوهان ادامه داد: در افراد سالم سلول‌های پیر بعداز مدتی از بین می‌روند اما سلول‌های پیر در افرادی که مبتلا به سرطان هستند نه تنها از بین نمی‌روند بلکه تجمع یافته و تبدیل به بافت اضافی و توده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه علائم سرطان بستگی به اندامی که درگیر می‌کند دارد، گفت: میزان ابتلا به سرطان در آقایان بیشتر از بانوان است اما منطقه بروز آن در افراد متفاوت است.

این متخصص داخلی خاطرنشان کرد: از نظر علمی کمبود ویتامین‌ها در بروز سرطان مطرح نیست اما استرس و تنش عصبی که این روزها در زندگی همه وجود دارد و رد پای آن در تمام بیماری‌ها هست جز علل سرطان به حساب می‌آید.

پژوهان با اشاره به شعار پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: درباره سرطان‌ها تست‌های غربالگری کمک زیادی در پیشگیری از ابتلا دارد، در بسیاری از کشورها طبق اولویت‌بندی ها بر اساس شیوع نوع سرطان و رنج سنی غربالگری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشورما سرطان روده بزرگ شایع است، عنوان کرد: عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی پرچرب و فست فود، مصرف بی‌رویه کنسرو و مصرف دخانیات افراد را در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می‌دهد.

این متخصص داخلی ادامه داد: غربالگری سرطان روده بزرگ از طریق تست خون مخفی انجام می‌شود و در تمام افراد بالای ۵۰ سال انجام این تست را تجویز می‌کنیم.

پژوهان با اشاره به اینکه براساس شرایط بالینی فرد، کولونوسکوپی تشخیصی و پولیپ تشخیص داده می‌شود، گفت: اگر فرد در زمان مناسب نسبت به درمان اقدام نکند بیماری رشد کرده و آنقدر بزرگ می‌شود که دیگر کاری از دست پزشک برنمی‌آید.

وی با تأکید بر اینکه علل برخی سرطان‌ها به تغذیه ربط دارد، عنوان کرد: در کنار تغذیه و کاهش تحرک، عوامل ژنتیکی نیز افراد را مستعد به سرطان می‌کند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه در استان همدان سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان پوست در آقایان بیشتر دیده می‌شود، افزود: در مجموع در تمام جهان سرطان ریه در افراد رتبه اول را دارد.

پژوهان با اشاره به اینکه سرطان پروستات در آقایان از سنین ۵۰ سالگی بروز می‌دهد، تصریح کرد: غربالگری و آزمایش خون در کنار تست پروستات می‌تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.

این متخصص داخلی ادامه داد: سرطان سینه در خانم‌ها معمولا دیر تشخیص داده می‌شود و افراد زمانی متوجه آن می‌شوند که مجبورند قسمتی از پستان را تخلیه کنند.

وی با بیان اینکه سن غربالگری در خصوص سرطان سینه از سنین پایین نیاز است و منعی ندارد، گفت: این تست به صورت ماموگرافی است که اگر از سن پایین شروع شود در تشخیص و درمان زودهنگام موثر است.

پژوهان با اشاره به غربالگری سرطان دهانه رحم، عنوان کرد: سرطان دهانه رحم در خانم‌هایی که زایمان متعدد یا سابقه فامیلی در خانواده دارند شایع‌تر است و غربالگری آن از سنین ۲۱ سال با انجام تست پاپ‌اسمیر نیاز است.

این متخصص داخلی ادامه داد: سرطان پوست نیز بیشتر در کشاورزانی که در نور مستقیم خورشید یا افرای ک خال پوستی خانوادگی دارند بیشتر دیده می‌شود و این افراد باید به پوست خود توجه ویژه کنند و در صورت تغییر رنگ در پوست به پزشک مراجعه کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه آزمایش چکاپ سالانه در تشخیص زودهنگام سرطان موثر است، گفت: هرگونه تغییر در گلبول‌های خونی با آزمایش مشخص می‌شود در نتیجه چکاپ سالانه به افراد توصیه می‌شود.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=210757
  • دیدگاه‌ها برای تأثیر چکاپ سالانه در تشخیص بهنگام سرطان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.