• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3
در گفتگو با کارشناس حوزه زن و خانواده مطرح شد:

تأثیر حجاب در عفت اجتماعی

  • کد خبر : 210227
  • 09 بهمن 1402 - 11:52
تأثیر حجاب در عفت اجتماعی
کارشناس حوزه زن و خانواده با اشاره به اینکه حجاب در عفت اجتماعی نقش دارد، گفت: در خصوص فلسفه حجاب، شهید مطهری به نکته ظریفی اشاره دارد و می‌فرمایند ظاهر حجاب نوعی محدودیت برای زن‌ها است اما باطن آن محدودیتی عظیمی برای مردان است.

فریبا علاسوند در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به اینکه موضوع حجاب بحث جدیدی نیست، گفت: به دلیل اینکه نیاز به پوشش و پوشیده بودن انسان امری فطری است موضوع حجاب تاریخچه‌ای تاریخی دارد.

وی با بیان اینکه قرآن مجید نقل می‌کند که اولین عکس‌العمل آدم و حوا این بود که پس از آنکه خود را برهنه دیدند، با برگ و خود را پوشاندند، افزود: با توجه به بحث تاریخی پوشش، زنان در همه فرهنگ‌ها مقدار حجاب و پوشش بیشتری نسبت به آقایان داشتند.

این کارشناس حوزه زن و خانواده خاطرنشان کرد: در برخی ملل همچون یونان باستان، ایران باستان و اقوام هندی موضوع حجاب به عنوان پوشش بدن مطرح بوده و خیلی سخت‌تر از حجاب اسلامی به آن توجه می‌شده است.

علاسوند با اشاره به اینکه اگر کتاب‌های تاریی نویسندگان غربی را مطالعه کنیم نحوه حجاب گذشتگان و پدیده‌هایی که منجر شد حجاب کنار گذاشته شود را میبینیم، گفت: همین نویسندگان اعتقاد دارند صد سال پیش حجاب در دنیا بهتر بوده و همین شرایط فرهنگی را بهتر می‌کرد.

وی در ادامه به دو سوره از قرآن کریم اشاره کرد و افزود: در سوره نور و احزاب در خصوص حجاب و عفاف مطالبی بیان شده است.

این کارشناس حوزه زن و خانواده با بیان اینکه پس از نزول آیاتی که بخش مهمی از آن به رعایت موازین شرعی، عفت و حجاب زنان پیامبر مربوط بود، آیه معروف جلباب در خصوص رعایت حجاب توسط همه زنان نازل شد، گفت: سپس در سوره نور آیات مفصلی درباره روابط انسان‌ها، محور خانوادگی و اجتماعی نازل شد و به موضوع حجاب نیز به صورت تفصیلی پرداخته شده است.

علاسوند خاطرنشان کرد: حجاب و پوشش اسلامی در ذهن مردم همان حجاب است اما در قرآن کریم کلمه حجاب به معنای پرده و حائلی است که بین زن و مرد وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اسلام از زنان می‌خواهد تا در روابط اجتماعی خود میزان حجاب را رعایت کنند، تصریح کرد: رعایت پوشش اسلامی سقف و کف دارد که اگر از حد خود پایین بیاید سقوط کرده و حرام است.

این کارشناس حوزه زن و خانواده با بیان اینکه حجاب یکی از زیر مجموعه‌های بحث عفت است، گفت: در واقع حجاب در ایجاد عفت اجتماعی نقش دارد و از زیر مجموعه‌های عفت است و مجموع چندین نقش منجر به عفت می‌شود.

علاسوند ادامه داد: در خصوص فلسفه حجاب، شهید مطهری به نکته ظریفی اشاره دارد و می‌فرمایند ظاهر حجاب نوعی محدودیت برای زن‌ها است اما باطن آن محدودیتی عظیمی برای مردان است.

وی با اشاره به اینکه حجاب به زبان جدید و مدرن، زنان را از اینکه وابستگی جنسی باشند خارج می‌کند، گفت: در آخرین نوشته‌های مدافعین حقوق زن و فمینیسم این موضوع بیان می‌شود که معمولا دل نگرانی‌های دارند که چرا همه بازی‌های سیاسی و اقتصادی دست به هم داده تا از زن‌ها اسباب بازی بسازند؟

این کارشناس حوزه زن و خانواده در پایان با بیان اینکه حجاب اجازه نمی‌دهد نگاه‌ها به سوی زنان، جنسی باشد، افزود: این درحالی است که دشمنان برای به زانو درآوردن کشورهای اسلامی همچون ایران به دنبال آن هستند تا حریم بین زن و مرد را از بین ببرند.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=210227
  • دیدگاه‌ها برای تأثیر حجاب در عفت اجتماعی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.