• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

بازخوانی اهداف کودتای ۲۸ مرداد/توییت صفحه مقام معظم رهبری: «دشمنی آمریکا با ایران از کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد و تا انقلاب اسلامی ادامه داشته است»

  • کد خبر : 79620
  • 28 مرداد 1399 - 10:26
بازخوانی اهداف کودتای ۲۸ مرداد/توییت صفحه مقام معظم رهبری: «دشمنی آمریکا با ایران از کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد و تا انقلاب اسلامی ادامه داشته است»

کودتای ۲۸ مرداد، با طرح و حمایت مالی اجرایی سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا (اس ای اس) و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و با همراهی ارتش شاهنشاهی ایران و کمک طرفداران محمد رضا پهلوی و پشتیبانی مخالفان دولت مصدق، با هدف سرنگونی دولت قانونی مستقر در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ رخ داد. به گزارش عصر همدان، […]

کودتای ۲۸ مرداد، با طرح و حمایت مالی اجرایی سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا (اس ای اس) و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و با همراهی ارتش شاهنشاهی ایران و کمک طرفداران محمد رضا پهلوی و پشتیبانی مخالفان دولت مصدق، با هدف سرنگونی دولت قانونی مستقر در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ رخ داد.

به گزارش عصر همدان، امروز در سالگرد وقوع کودتای ۲۸ مرداد قرار داریم. طرفداران محمد رضا پهلوی، نخست وزیر وقت را به نقض قانون اساسی مشروطه متهم و از برکناری او توسط شاه با همراهی ارتش دفاع می کردند. این کودتا با انتقال قدرت، از یک دولت ملی به یک دولت دست نشانده خارجی همراه بود و به روشنی می توان دخالت امریکا و دست داشتن این کشور در واقعه مذکور را مشاهده کرد.

با این کودتا دولت مردمی دکتر مصدق کنار زده شد و رژیم دیکتاتوری مجددا جایگزین آن شد. مصدق با کمک آیت الله کاشانی، صنعت نفت ایران را در سال ۱۳۲۹، از استثمار انگلیس خارج کرد که این امر موجب قطع ورود ارز به انگلیس و در نتیجه خشم این کشور از مصدق و ایران گردید.

اهداف موقت آمریکا و انگلیس از این کودتا را میتوان در پنج مورد عنوان کرد:

  • سرنگونی دولت ملی و مصدق
  • بازگرداندن محمد رضا پهلوی به قدرت
  • بازگشت دولت مستعمر انگلیس در جریان نفت
  • انتقال و فروش نفت به امریکا
  • الحاق ایران به پیمان نظامی بغداد

هدف جامع تر انگلیس و آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ماه، از هم پاشیدن دولت ملی و اتحاد و یکپارچگی آن با مردم بود. با پیروزی کودتا، انگلیس و آمریکا به اهداف کوچک خود دست یافتند، اما هرگز نتوانستند اتحاد مردم ایران با یکدیگر را از بین ببرند.

شاید بهترین تحلیل از رفتار آمریکا هنگام کودتا و شرایط پس از آن را، رهبر معظم انقلاب بیان نموده اند. در توییت صفحه مقام معظم رهبری آمده است: « دشمنی آمریکا با ایران از کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد و تا انقلاب اسلامی ادامه داشته است.
جمهوری اسلامی ایران راه ورود و نفوذ دوباره آمریکا به ارکان کشور را بسته و این منع از مذاکره یکی از ابزار‌های بستن راه ورود امریکاست؛ این البته برای امریکائی‌ها خیلی سخت است.»

 

انتهای پیام/ط

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=79620
  • دیدگاه‌ها برای بازخوانی اهداف کودتای ۲۸ مرداد/توییت صفحه مقام معظم رهبری: «دشمنی آمریکا با ایران از کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد و تا انقلاب اسلامی ادامه داشته است» بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.