• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
2

اکنلو، روستایی مملو از ظرفیت علمی و گردشگری

  • کد خبر : 24026
  • 10 مهر 1398 - 8:15
اکنلو، روستایی مملو از ظرفیت علمی و گردشگری

روستای اکنلو به دلیل وجود انستیتو پاستور از شهرت فراوانی برخوردار است و هرساله گردشگران زیادی به این روستا سفر میکنند اما موضوع اینجاس که مشکلاتی فراوان دارد که مسئولین به آن ها توجه نمیکنند.   به گزارش عصر همدان، روستای اکنلو، یکی از روستاهای کبودرآهنگ است و اقتصاد مردم روستا از طریق کشاورزی و […]

روستای اکنلو به دلیل وجود انستیتو پاستور از شهرت فراوانی برخوردار است و هرساله گردشگران زیادی به این روستا سفر میکنند اما موضوع اینجاس که مشکلاتی فراوان دارد که مسئولین به آن ها توجه نمیکنند.

 

به گزارش عصر همدان، روستای اکنلو، یکی از روستاهای کبودرآهنگ است و اقتصاد مردم روستا از طریق کشاورزی و دامداری رونق می گیرد.

نژاد گوسفند مهربان، در این روستا باعث شهرت این روستا شده است و از پوست این گوسفند در صنعت های مختلف استفاده می شود.

هرساله گردشگران زیادی به علت وجود آزمایشگاه دکتر بالتازار به این روستا سفر میکنند و همین موضوع باعث شده تا این روستا یکی از روستاهای هدف گردشگری باشد.

امسال برای دومین سال متوالی جشنواره انگور با حضور گردشگران داخلی و خارجی در این روستا برگزار شد، به همین دلیل گفتگویی با دهیار این روستا داشتیم که در ادامه خواهید خواند.

علیرضا زارعی، دهیار روستای اکنلو، در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه این روستا در ۱۳۸ کیلومتری مرکز استان بوده و هزارو۸۲۱ نفر جمعیت دارد گفت: در این روستا ۵۱۴ خانوار وجود دارد و چندسالی است با رسیدن برخی امکانات در این روستا، امید به زندگی بیشتر شده است.

دهیار روستای اکنلو، با اشاره بر اینکه روستا از سال ۹۱ به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است افزود: این روستا جاذبه های گردشگری مثل موزه فرهنگی پرفسور بالتازار، ساختمان انستیسو پاستور، ساختمان های تاریخی، حمام قدیمی، مناظر بکر، چشمه و قنات ها دارد.

وی، با تاکید براینکه مردم روستا از طریق محصولات زراعی، دامی، باغی و گیاهان دارویی معیشت خود را میگذرانند ادامه داد: در جشنواره انگور که در این روستا برگزار شد مردم محصولات و صنایع دستی و بومی محلی خود را به نمایش گذاشتند و به صورت مستقیم در قالب نمایشگاه عرضه کردند.

زارعی، با تاکید بر قدمت بیش از هزار ساله ی این روستا تصریح کرد: همزمان با شروع اپیدمی طاعون در سال ۱۳۳۱ در این روستا طی یک هفته چندین نفر به مرگ رسیدند و شیوه رسیدن این بیماری به روستا به وسیله یک موش بوده است که در چشمه این روستا رفته و مردم روستا پس از استفاده از آب چشمه بیماری طاعون گرفتند.

دهیار روستای اکنلو، با بیان اینکه میزان بیماری در روستا به حدی رسیده بود که همه در قرنطینه بودند و قصد داشتند روستا را بمباران کنند گفت: در آن زمان یک حکیم محلی به وزارت بهداشت اطلاع می دهد که چنین بیماری در روسا هستند و سپس وزارتخانه موضوع را به انستیتو پاستور ارجاع می دهد و همزمان میشود با ورود پرفسور بالتازار به ایران و این روستا.

وی، با اشاره بر اینکه پرفسور بالتازار با خان این روستا ارتباط میگیرد و پایگاه انستیتو را تاسیس می کنند افزود: در حال حاضر این مکان پایگاه تحقیقات نو پدید و بازپدید کشور است و بیش از ۴۴ کشور در این مرکز فعالیت داشتند اما از سال ۷۰ تا سال ۹۰ به دلایل نامشخصی تعطیل بود.

زارعی، ادامه داد: از سال ۹۰ دکتر مستفوی رئیس وقت پایگاه تححقیقاتی اکنلو به این روستا آمدند و دوباره این مرکز را احیا کردند و در حال حاضراولین آزمایشگاه مرجع کشوری خارج از تهران است که در حوزه سه بیماری طاعون،تولارمی و تب کیو فعالیت می کند.

دهیار روستای اکنلو، با بیان اینکه این مرکز اولین آزمایشگاه مرجع خارج از تهران، تنها پایگاه تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید کشور و دهمین پایگاه انستیو پاستور در جهان است اظهار کرد: هرسال بالای ۱۲ مورد کارگاه های ملی و فراملی دراینجا برگزار می شود و طی دوهفته قبل هیئت علمی های ۲۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور به اینجا آمدند.

وی، با اشاره بر اینکه آمار بازدید از روستا از ابتدای سال ۹۸ تا کنون حدود ۱۰ هزار نفر بوده که بی سابقه است خاطر نشان کرد: درسال قبل از ۲۸ کشور جهان برای بازدید و فعالیت های تحقیقاتی به روستا آمدند و امسال نیز در جشنواره انگور و صنایع دستی دو مهمان مهم خارجی داشتیم.

زارعی، با تاکید بر اینکه روستا مشکلات ساخت های گردشگری فراوانی دارد تصریح کرد: متاسفانه امیال بالای ۵۰ تور گردشگری که هر کدام بیش از ۲۵ نفر دارشند را نتوانستیم به روستا راه دهیم چرا که امکانات زیرساختی و مجتمع رفاهی نداشتیم.

دهیار روستای اکنلو، با بیان اینکه روستا نیاز به استراحتگاه و سنگ فرش شدن معابر دارد افزود: بافت قدیمی روستا در حال نابودی است اما کسی به فکر نیست؛ کم توجهی به روستا قابل مشاهده اس اما اگر برنامه ریزی خوبی در این راستا میشد بیشتر مشکلات حل شده بود.

وی، در پاسخ به اینکه تاکنون چه میزان بودجه برای رفع مشکلات در روستا در نظر گرفته شده است گفت: فقط در سال گذشته ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شد که آن هر برای شروع ساخت یک کمپ گردشگری و مرمت یک حمام تاریخی صرف شد.

زارعی، با تاکید بر اینکه وجود انستیتو پاستور و حضور افراد علمی در روسا باعث افزایش سطح سواد وفرهنگ مردم شده است اظهار کرد: واخلاق و رفتار مردم روستا با مهمانان خارجی طبیعی است اما مسئله مهم این است که به دلیل نرسیدن به مردم روستا، بسیاری به شهر ها رفتند و در روستا نماندند و این درحالی است که ده سال پیش جمعیت اکنلو دوهزار و ۷۰۰نفز بوده اما این امار به نصف رسیده.

دهیار روستای اکنلو، با اشاره بر اینکه اشتغال در این منطقه مشکل دارد و مردم رفاه و امکانات خاصی ندارند گفت: آب شرب و برق بالای ۲۰ سال است داریم اما گاز ۴ سال به روستا رسیده است و مشکل بزرگتر عدم دسترسی به اینترنت است.

وی، در پایان با بیان اینکه یکی دیگر از بزرگترین مشکلات روستا نداشتن مرکز بهداشت است افزود: در همجواری روستا خیرین مدرسه ساز یک مرکز درمانی تاسیس کردند و این موضوع باعث شد این روستا از داشتن مرکز بهداشت محروم شود و درحال حاضر فقط دو روز در هفته پزشک داریم که از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر حضور دارند.

به گزارش عصر همدان؛ در پایان باید گفت مایه تاسف است که روستایی با این ظرفیت گردشگری در نظر مسئولان، مهم به شمار نمی آید و به سطحی ترین مسائل گردشگری در این روستا توجه نمی شود.

متولیان امر باید در نظر داشته باشند نبود مرکز بهداشت در روستایی که سابقه علمی بالایی دارد فقط و فقط ضعف کاری آن ها را نشان می دهد و عصر همدان پیگیر این موضوع خواهد بود.

انتهای پیام/س

 

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=24026
  • دیدگاه‌ها برای اکنلو، روستایی مملو از ظرفیت علمی و گردشگری بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.