• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6

اظهارات پر از ابهام مسئولین و سکوت معنادار ستاد کرونا/آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی مردود شد

  • کد خبر : 82806
  • 16 شهریور 1399 - 12:14
اظهارات پر از ابهام مسئولین و سکوت معنادار ستاد کرونا/آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی مردود شد

نبود ثبات و تصمیم گیری قاطعانه وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس  سبب شده که بسیاری از مردم بلاتکلیف و سرگردان باشند.  البته قطعا در وزارتخانه ای که این روزها با بی تدبیری تمام کارش به اینجا کشیده، هم مافیا رشد می کند، هم فقرا صدمه می بینند، هم کیفیت آموزش پایین می […]

نبود ثبات و تصمیم گیری قاطعانه وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس  سبب شده که بسیاری از مردم بلاتکلیف و سرگردان باشند.  البته قطعا در وزارتخانه ای که این روزها با بی تدبیری تمام کارش به اینجا کشیده، هم مافیا رشد می کند، هم فقرا صدمه می بینند، هم کیفیت آموزش پایین می آید و هم در بزنگاه هایی اینچنینی اساس تحصیل و سلامت بچه های مردم به مخاطره می افتد انتظاری بیش از این نمی توان داشت.

به گزارش عصر همدان، با شیوع ویروس منحوس کرونا در جهان شاهد بلاتکلیفی و بی برنامگی در برخی ارگان ها بودیم علی الخصوص در وزارت آموزش و پرورش شاهد اختلال در بحث آموزش بودیم.

ابتدا که با راه اندازی شبکه شاد و شبکه های تلویزیونی از راه مجازی تلاش در برگزاری کلاس های آموزشی به شکل مجازی نمودند ولی وقتی زیرساخت چیزی از پیش تهیه نشده باشد چه انتظاری می توان داشت که این روش با موفقیت انجام شود.

ماجرای غم انگیز”شاد”

اجرای این روش در سال گذشته با شکست هایی مواجه بود به طوری که مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش در خرداد ماه سال جاری گفته بود که ۱۵ درصد معلمان مناطق محروم هنوز به شاد متصل نشده اند گرچه این آمار فقط شامل معلمان می شود که البته صحیح هم نمی باشد و به جرات می توان گفت آمار دانش آموزان محروم بسیار بیشتر است.

همه این مسائل سبب شد تا ستاد ملی کرونا جهت برگزاری آموزش حضوری، تاریخ بازگشایی مدارس را ۱۵ شهریور ماه اعلام کند تا بوی ماه مهر زودتر به مشام دانش آموزان برسد، ولی باز با این وجود شاهد ناهماهنگی هایی در این خصوص بودیم.

درابتدا وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه که دهم شهریور ماه برگزار شد اعلام کرده بود که بازگشایی مدارس به جز مناطق قرمز حضوری است!

اما دیروز که نخستین روز از آغاز سال تحصیلی جدید بود، برخلاف اظهارات شش روز قبل وزیر آموزش و پرورش، بازگشایی‌ها در تمامی مناطق به‌صورت حضوری انجام شد و دلیلش هم بخشنامه دقیقه نودی بود که این وزارتخانه دو روز مانده به بازگشایی مدارس ابلاغ کرد. در این بخشنامه تأکید شده‌بود که بازگشایی مدارس در تمامی مناطق به‌صورت حضوری خواهد بود. پس از این نیز وزیر آموزش و پرورش بازگشایی حضوری تمامی مدارس را مطابق نظر ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت عنوان کرد.

آیا چنین تصمیمی گیری های لحظه ای به نفع آموزش کشور است؟ قابل تامل تر اینکه بر اساس مشاهدات عینی برخی دانش آموزان و معلمان همچنان بلاتکلیف هستند و برخی والدین هم نگران از رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس و به خطر افتادن سلامت فرزندانشان هستند.

بازگشایی زودهنگام مدارس و اظهارات متناقض پر از ابهام مسئولان آموزش و پرورش و سکوت معنادار ستاد کرونا، البته با مقیاس دولت چیز جدیدی نیست. ولی والدین حق دارند نگران فرزندانشان باشند.

قطعا در وزارتخانه ای که این روزها با بی تدبیری تمام کارش به اینجا کشیده، هم مافیا رشد می کند، هم فقرا صدمه می بینند، هم کیفیت آموزش پایین می آید و هم در بزنگاه هایی اینچنینی اساس تحصیل و سلامت بچه های مردم به مخاطره می افتد انتظاری بیشتر نمی توان داشت.

در این خصوص همچنین شاهد اعتراض برخی کادر درمان همچون رئیس سازمان نظام پزشکی بودیم به طوری که روز گذشته در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش، گفت: حضور دانش آموزان در مدارس با شرایط خطیر کرونا سازگاری ندارد.

بازگشایی مدارس تصمیمی که نیاز به کارشناسی بیشتر داشت

دراین خصوص علیرضا مدرکیان، رئیس سازمان نظام پزشکی استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه در روز هایی که جامعه پزشکی احتمال بالا رفتن آمار مبتلایان را پیش بینی می کند تصمیم به بازگشایی مدارس کمی به نظر غیر کارشناسانه می رسد گفت: درخواست ما از مسئولان این است که صبر کنند تا برآوردی از شرایط فعلی به دست آید در صورت گذراندن موفق این مقطع و قابل مدیریت بودن شرایط در خصوص باز گشایی مدارس و با تدوین یک پروتکل منسجم بهداشتی، تصمیم گرفته شود.

وی در خصوص ارزیابی زمان مناسب برای بازگشایی مدارس از دیدگاه پزشکی، با بیان اینکه تعطیل کردن مراکز آموزشی برای مدت طولانی هم صحیح نیست گفت: شاید بهتر باشد برای بازگشایی مدارس یک ماه دیگر صبر کنیم. به نظر می رسد ما تا این مدت قادر به برنامه ریزی مناسب تری در هر دو زمینه ی آموزش و بهداشت باشیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه تصریح کرد: از تصمیم باز گشایی مدارس همه متعجب شدیم و انتظار داشتیم تا ثبات دوباره شرایط این اتفاق صورت نگیرد.

مدرکیان تاکید کرد: من فکر می کنم تصمیمی که در مورد بازگشایی مداس گرفته شد دوباره در ستاد ملی کرونا بررسی و تجدید نظر شود چون از جهات مختلف تصمیم قابل دفاعی نیست. البته امیدواریم اتفاق بدی رخ ندهد اما باید توجه کرد که ما در شرایط جدیدی قرار داریم و بهتر است تصمیمات محتاطانه وکمی دست به عصا باشد.

این موضوع سبب اعتراض بسیاری از مجلسی ها همچون رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی شد، به طوری که حمیدرضا حاجی بابایی در این خصوص گفته بود ستاد کرونا باید مسئولیت باز بودن مدارس را رسماً به‌عهده بگیرد اگر فردا مشکلی پیش آمد نگویند “ما نبودیم دیگری تصمیم گرفت”.

آموزش و پرورش برای حضور دانش آموزان در مدارس شفاف ورود پیدا نکرده است

دراین رابطه نیز کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به آغاز سال تحصیلی، اظهار کرد: سلامت دانش آموزان، معلمان و خانواده های آنان مهم است و باید آنچه در ایمن ماندن فرد کمک می کند، رعایت شود.

وی با تأکید بر رعایت پروتکل بهداشتی بهداشتی در مدارس گفت: ما هم با وجود ویروس منحوس کرونا و کمبود امکانات بهداشتی دغدغه سلامتی دانش آموزان را داریم، به خصوص در دانش آموزان کم سن و سال و پایه اولی که ممکن است به لحاظ جنب و جوش، بهداشت را رعایت نکنند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس گفت: بنده معتقدم که آموزش و پرورش برای حضور دانش آموزان در مدارس خیلی شفاف و مدون ورود پیدا نکرده، اینکه کلاسها دقیقا” به چه نحوی برگزار می شود و اگر تقسیم بندی وجود دارد، حدود و حدود و تعداد دانش اموزان که می توانند حضور پیدا کنند، چقدر است و یا بعضا مدیران تکلیف خود را بدانند.

وی با اشاره به عدم هماهنگی و تصمیم گیری در برپایی مدارس، تصریح کرد: بنده هم با رسانه هم عقیده ام و نگران سلامتی دانش آموزان هستم و می‌طلبد مسئولان وزارت آموزش و پرورش در اسرع وقت با یک اطلاع رسانی برنامه های جامع و دقیق داشته باشند.

سرمدی تأکید کرد: باید هم مدیران استانی و هم شهرستانی به تبع مدیران مدارس که در واقع خط مقدم این امر مهم هستند، تکلیف خود را بدانند.

وی در خصوص عدم ثبت نام تعداد بسیاری از دانش آموزان در مدارس، گفت: دلایل مختلف برای عدم ثبت نام دانش آموزان در مدارس می تواند وجود داشته باشد اما طبیعتا دولت برای خانواده های که نگران سلامتی فرزندانشان هستند، باید برنامه داشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از روستاهای ما به لحاظ عدم وجود زیرساخت های مخابراتی و البته ناتوانی مالی خانواده برای خرید ابزارهایی مانند تبلت مشکلاتی وجود دارد، گفت: این وظیفه دولت است که زیرساخت‌ها را برای آموزش مجازی آماده کند.

وی در پایان یادآور شد: طبیعی است که حضور فیزیکی دانش آموزان به صورت دائم و مستمر در مدارس با توجه به عدم پیش بینی اینکه در آینده چه خواهد شد، در هاله ای ابهام است و مهمترین چیزی که می‌توان به آن اکتفا کرد تکمیل و تجهیز زیرساخت های مخابراتی و آمادگی برای بهره مندی از فضای مجازی است.

عدم اطلاع سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تصمیم عجولانه وزات آموزش و پرورش

این بی برنامگی ها تا حدی هست که وزیر حتی در جلسه اخیرش با اعضای کمیسیون آموزش و پرورش هم خبری از این تصمیم عجول نداده بود به طوری که چند روز پیش احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار عصر همدان در خصوص نحوه بازگشایی مدارس گفت: جهت بررسی این موضوع در جلسات متعدد کمیسیون تحقیقات، وزیر آموزش و پرورش حاضر و توضیح دادند که به چه صورت باید انجام بگیرد و در این خصوص بحث شروع سال تحصیلی هم مدنظر است نه بازگشایی مدارس، چون ممکن است مدرسه ای اصلاً بازگشایی نشود.

وی ادامه داد: وزیر نحوه بازگشایی مدارس را به چند شیوه توضیح دادند، ابتدا در جاهایی که دانش آموز کم هست در آنجا به صورت حضوری برگزار می شود چون در خیلی از روستاها و شهرهای کوچک دانش آموز کم داریم و در این مدارس حضوری برگزار شدن و حفظ پروتکل های بهداشتی مشکلی ندارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در خصوص دسته بعد که شلوغ است امکان برگزاری کلاس ها به صورت حضوری نیست یا که شرایط قرمز است. در آنجا به صورت مجازی و از طریق روش هایی همچون شبکه شاد و تلویزیون است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار شده برای کسانی که دسترسی به تلویزیون و شبکه شاد ندارند محتوای آموزشی به صورت درس نامه مثل پیک نوروزی ارسال شود  ادامه داد: وقتی که آن درسنامه را خواندند دوباره پیک آموزش و پرورش درس نامه را عوض و برای هفته بعد یک بسته محتوایی دیگه ببرد تا هیچ کس از بحث آموزش محروم نماند.

فلاحی در پایان تاکید کرده بود: در مناطقی هم که کلاس برگزار می شود بنا شده که تعداد دانش آموز هر کلاسی بیشتر از ۱۰ نفر نباشد که البته این تعداد نسبت به حجم کلاس ها است.

به گزارش عصر همدان، ما مخالف برگزاری کلاس ها به صورت حضوری نیستیم ولی لازم است پایتخت نشینان تدبیری صحیح در خصوص بازگشایی مدارس بیندیشند تا در آینده شاهد عوارض این تصمیم ناگهانی نباشیم، البته قطعا در وزارتخانه ای که این روزها با بی تدبیری تمام کارش به اینجا کشیده، هم مافیا رشد می کند، هم فقرا صدمه می بینند، هم کیفیت آموزش پایین می آید و هم در بزنگاه هایی اینچنینی اساس تحصیل و سلامت بچه های مردم به مخاطره می افتد انتظاری بیش از این نمی توان داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=82806
  • دیدگاه‌ها برای اظهارات پر از ابهام مسئولین و سکوت معنادار ستاد کرونا/آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی مردود شد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.