• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

اصلاح ساختاری و رفتاری مقدمه جهش تولید/ تبعیض در توزیع منابع عمومی و ویژه خواری ها مشکلات حوزه تولید است

  • کد خبر : 55582
  • 03 فروردین 1399 - 8:55
اصلاح ساختاری و رفتاری مقدمه جهش تولید/ تبعیض در توزیع منابع عمومی و ویژه خواری ها مشکلات حوزه تولید است

مدیر کارگروه اقتصادی و زیربنایی مجمع بسیجیان استان همدان با بیان اینکه با افزایش تولید، اقتصاد به تعادل بخشی خواهد رسید، گفت: برای جهش تولید نیازمند اصلاحات اساسی در دو بعد ساختاری و رفتاری هستیم. رحمان نادی، مدیر کارگروه اقتصادی و زیربنایی  محمع بسیجیان استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ بیان کرد: برای […]

مدیر کارگروه اقتصادی و زیربنایی مجمع بسیجیان استان همدان با بیان اینکه با افزایش تولید، اقتصاد به تعادل بخشی خواهد رسید، گفت: برای جهش تولید نیازمند اصلاحات اساسی در دو بعد ساختاری و رفتاری هستیم.

رحمان نادی، مدیر کارگروه اقتصادی و زیربنایی  محمع بسیجیان استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ بیان کرد: برای رسیدن به جهش در تولید نیازمند اصلاحات زیربنایی ساختاری در اقتصاد و فساد زدایی هستیم تا تولید به عنوان محرکه  اشتغال و بهبود زندگی مردم عمل کند.

وی اظهار کرد: رهبر انقلاب بر صادرات به عنوان موتور محرکه تولید اشاره کردند و صادرات می تواند مانند یک لوکوموتیو به عنوان پیش‌برنده قطار اقتصاد ملی عمل کند.

مدیرگروه اقتصادی و زیربنایی مجمع بسیجیان استان همدان با بیان اینکه صادرات موجب رشد تولید خواهد شد، افزود: در چنین شرایطی است که سرمایه گذاری نیز رشد خواهد کرد.

اصلاحات ساختاری و رفتاری مقدمه جهش تولید

این کارشناس امور اقتصادی با اشاره  به اینکه با افزایش تولید و رونق زندگی مردم اقتصاد به تعادل بخشی خواهد رسید، اضافه کرد: برای جهش تولید نیازمند اصلاحات اساسی در دو بعد ساختاری و رفتاری هستیم.

نادی اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی کشور را امری ضروری و فوری دانست و افزود: ۱۱ سال پیش در دولت نهم طرح تحول اقتصادی بر محوریت اصلاح موارد اصلی اقتصادی کشور نظیر بانکداری، گمرک، مالیات، پولی و بانکی، بهره وری و هدفمندی طراحی شد اما متاسفانه از این میان فقط طرح هدفمندی آن هم با نقص اجرا شد.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور در درون و برون کشور دارای چالش‌های اساسی برای رسیدن و به جهش تولید است، افزود:ضرورت های رسیدن به جهش اقتصادی تلاش در جهت انجام اصلاحات خواهد بود.

نادی تحریم را چالش بیرونی و ناکارآمدی مدیریتی را چالش درونی اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: بر اساس نگاه درست رهبری باید در زمین تحریم همچون کوهنوردی باشیم که به پای خود وزنه بسته است و با چنین شرایطی باید بفکر فتح قله هم باشد.

کارشناس امور اقتصادی عیوب ساختاری و درونی اقتصاد را مربوط به بی مدیریتی دانست و اضافه کرد: با مدیریت پیری روبرو هستیم که با تفکر استخوانی در برابر تغییرات انعطاف پذیر نیست.

بودجه ریزان کشور در برابر تغییر مقاومت می کنند

نادی نظام بودجه ریزی در کشور را برآیند تفکر پیر و غیر قابل انعطاف برشمرد و اظهار کرد: در بودجه ریزی دچار وابستگی شدید به نفت هستیم که محصول همین تفکر است و نظام بودجه ریزی اسیر دست چند نفر در کشور قرارگرفته که در برابر تغییر مقاومت می‌کنند.

مدیر گروه اقتصادی و زیربنایی مجمع بسیجیان استان همدان مدیریت دولت در برخی امور را غیر قابل توجیه و سدی در برابر اصلاح وضعیت اقتصادی و جهش تولید دانست و گفت: برخلاف اموری مانند بهداشت و درمان که باید در اختیار دولت باشد اما مواردی نظیر خودروسازی و کارخانه های فولاد نباید در دستان دولت باشد زیرا دولت از این شرکت‌ها به عنوان تامین کننده برخی هزینه ها بهره می‌برد و این موجب حجیم شدن و کم تحرک شدن دولت‌ها خواهد شد.

وی با انتقاد از مقاومت در برابر واگذاری صنایعی این چنینی آن را موجب جلوگیری از چابکی در نظام اجرایی عنوان کرد و افزود: دولت‌ها به علت بهره مندی از برخی منابع این بنگاه ها و شرکت‌ها، حاضر به واگذاری نیستند.

نادی یکی دیگر از اصلاحات زیربنایی لازم و ضروری برای جهش در تولید را نگاه به خارج مدیران برشمرد و ادامه داد: نگاه غالب مدیران ما به جای حمایت از جوانان، به خارج از کشور است و این عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی است.

ضرورت نگاه درونی مدیران برای حل مشکلات

مدیر گروه اقتصادی و زیربنایی مجمع بسیجیان استان همدان اشاره به موضوع جوان‌گرایی گفت: رهبری در بیانیه گام دوم به درستی به این مسئله ورود کرده اند و بر نگاه درونی مدیران برای حل مشکلات کشور تاکید دارند.

کارشناس مسائل اقتصادی بودجه بندی نامتوازن را یکی دیگر از مشکلات جدی برشمرد و بیان کرد: دولت‌ها به دلیل همین بودجه نامتوازن دچار کسری بودجه می‌شوند و برای جبران کسری در جیب بانک‌ها دست می‌برند و برای جبران بدهی خود بانک مرکزی را مجبور به چاپ اسکناس و در نتیجه رشد نقدینگی می‌کنند.

نادی با اشاره به اینکه افزایش نقدینگی درد مزمن اقتصاد کشور در دولت‌های مختلف بوده افزود: دولت  فعلی که با نقد به دولت‌های قبل در زمینه نقدینگی به سرکار آمده بود در رشد نقدینگی در کشور رکورد بی سابقه ای را برجای گذاشته است و امروز ما با ۲۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور مواجهیم که این نقدینگی موجب افزایش تقاضا، افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود؛ همانطور که شاهد کاهش ارزش پول ملی در ابتدای سال گذشته بودیم.

وی عدم ثبات در تصمیم گیری های اقتصادی کشور را مشکل عمده دیگر نظام اقتصادی برشمرد و اضافه کرد: تصمیمات خلق الساعه پای بسیاری از تجار و فعالین اقتصادی کشور را برای حضور در بازارهای بین المللی بسته است به طوری که مثلاً  پس از آمادگی بازار روسیه برای حضور تجار کشورمان  در آن‌جا در برهه ای، ما نتوانستیم از این فرصت بهره ببریم.

مدیر گروه اقتصادی و زیربنایی مجمع بسیجیان استان همدان هزینه‌های زائد دولت، تبعیض در توزیع منابع عمومی، وجود رانت اطلاعاتی و ویژه خواری ها را از مشکلات دیگر حوزه تولید دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور باید مبتنی بر راهکارهایینظیر بهره وری تولید، درونزایی، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مردمی کردن اقتصاد باشد.

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=55582
  • دیدگاه‌ها برای اصلاح ساختاری و رفتاری مقدمه جهش تولید/ تبعیض در توزیع منابع عمومی و ویژه خواری ها مشکلات حوزه تولید است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.