• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2

اشترمل، شایسته عنوان دهکده جهانی منبت است/استادکاران منبت تویسرکان، آموزگار منبت کاران کشور

  • کد خبر : 79599
  • 28 مرداد 1399 - 8:36
اشترمل، شایسته عنوان دهکده جهانی منبت است/استادکاران منبت تویسرکان، آموزگار منبت کاران کشور

نماینده مردم تویسرکان به دنبال آن است تا پس از ثبت ملی منبت گلریز به نام اشترمل، عنوان “دهکده جهانی منبت گلریز” را برای مردمان این دیار به ارمغان آورد؛ او معتقد است جهانی شدن هنروری منحصر به فرد منبت کاران این خطه، راهی برای برندسازی و رونق اقتصادی است.   به گزارش خبرنگار عصر […]

نماینده مردم تویسرکان به دنبال آن است تا پس از ثبت ملی منبت گلریز به نام اشترمل، عنوان “دهکده جهانی منبت گلریز” را برای مردمان این دیار به ارمغان آورد؛ او معتقد است جهانی شدن هنروری منحصر به فرد منبت کاران این خطه، راهی برای برندسازی و رونق اقتصادی است.

 

به گزارش خبرنگار عصر همدان، ۳۱ تیرماه سال گذشته بود که عنوان “شهر ملی مبل و منبت گلریز” با پیگیری های نماینده مردم تویسرکان به این شهرستان تعلق گرفت.

از آنجا که سبک منبت گلریز زاییده یک ذهن خلاق و هنرمند است و تاکنون هیچ دستگاهی حتی دستگاه سی.ان.سی (CNC) قادر به ساخت آن نشده، عامه مردم ایران، تویسرکانی ها را با این نوع سبک زیبا می شناسند چرا که منحصر به این خطه سرسبز ایران زمین است.
منبت و منبت کاری بیش از ۱۵۰ سال در تویسرکان قدمت دارد و گفته شده که تعداد قابل توجهی از منبت کاران کشور به ویژه منبت کاران جنوب استان همدان، فوت و فن این صعنت دست را از تویسرکانی ها آموخته اند.

اشترملی ها بیش از ۴۹۰ کارگاه مبل و منبت دارند

منبت گلریز در روستاهای بسیاری در این شهرستان از جمله جیجانکوه، سیدشهاب و عین آباد حرف های بسیار برای گفتن دارد و از آنجا که بیش از ۴۹۰ کارگاه کوچک و بزرگ تولیدی مبل و منبت در روستای اشترمل فعال است و حتی زنان این روستا نیز این هنر را خوب می شناسند، خاستگاه منبت گلریز را به نام اشترملی ها ثبت کرده اند.
آنان با وسایل کار خود و با ظرافت خاصی به چوب های بی جان، جان می بخشند و هر محصول تولیدی این روستا زیبایی هنروری انگشتان اهالی را به رخ می کشاند.اینجا هر خانه خود یک کارگاه تولید مبل و منبت است.

تلاش ها برای جهانی شدن هنر دست اشترملی ها

در این باره «محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، از برگزاری جلسه شورای راهبردی صنایع دستی کشور در روز گذشته خبر داد و با تأکید بر اینکه منبت این شهرستان منحصر به فرد است، گفت: سال گذشته با پیگیری های انجام شده منبت گلریز تویسرکان، هنر دست زنان و مردان این دیار ثبت ملی شد.

اشترمل؛ شایسته عنوان دهکده جهانی منبت گلریز

وی درباره بررسی ثبت منبت روستای اشترمل با حضور مسئولان متولی کشوری، استانی و شهرستانی، اظهار کرد: پرونده ثبت ملی منبت گلریز روستای اشترمل در دست اقدام است و مراحل پایانی خود را طی می کند که امیدواریم با توضیحات و اسناد کارشناسانه ارائه شده، عنوان دهکده ملی منبت گلریز کشور به نام اشترمل رقم بخورد.
نماینده مردم تویسرکان افزود: مجدانه پیگیر آن هستیم پس از ثبت ملی منبت این روستا، اشترمل را به عنوان دهکده جهانی منبت به جهانیان معرفی کنیم چرا که شایستگی این عنوان را دارد.

جهانی شدن، راهی برای برندسازی و رونق اقتصادی

مفتح همچنین عنوان کرد: با ثبت ملی منبت گلریز تویسرکان و به دنبال آن، جهانی شدن این سبک منحصر به فرد به نام اشترملی ها بی تردید با برندسازی هنر دست مردمان شهر طلای سبز، می توان امید داشت که شاهد ایجاد فرصت های شغلی بیشتر، کارآفرینی و رونق اقتصادی در این حوزه باشیم.

به گزارش عصر همدان، سابق بر این، عنوان شد که هنر دست منبت کاران تویسرکانی، با تولید منبت گلریز نه تنها در ایران اسلامی، بلکه در سایر کشورهای آسیای میانه هم شناخته شده و امروز منبت مردم این دیار و ویژه تر منبت روستای اشترمل است که در خانه های مردم روسیه و استرالیا خودنمایی کرده و طرفدار دارد؛ در همین راستا برخی مسئولان نیز از صادرات آن به عراق و تعدادی از کشورهای آسیای میانه نیز خبر داده اند.
امید آن که با اختصاص عنوان “دهکده جهانی منبت گلریز به نام اشترملی ها”، شاهد رونق اقتصادی و اشغال زایی در روستا و بالتبع در شهرستان تویسرکان باشیم.

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=79599
  • دیدگاه‌ها برای اشترمل، شایسته عنوان دهکده جهانی منبت است/استادکاران منبت تویسرکان، آموزگار منبت کاران کشور بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.