• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
6
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

از عملیات راهبردی رمضان تا حمله دشمن به استادیوم قدس همدان

  • کد خبر : 190256
  • 25 تیر 1402 - 8:23
از عملیات راهبردی رمضان تا حمله دشمن به استادیوم قدس همدان
بمباران استادیوم قدس همدان، یک صفحه تاریخی تاریک است که همواره باید در حافظه‌ها نقش ببندد تا شرارت‌ها و پلیدی‌های دشمنان این سرزمین فراموش نشود و تاریخ واقعی این کشور برای نسل آینده تحریف نشود.

به گزارش عصر همدان ؛۲۳ تیرماه سال ۱۳۶۱ بود که عملیات رمضان با مشارکت ارتش و سپاه با هدف رسیدن رزمندگان به شرق بصره و ساحل شط‌العرب به عنوان عملیاتی تعیین‌کننده در سرنوشت جنگ صورت گرفت.

اگر غیور مردان ایرانی در این عملیات پیروز می‌شدند، ایران پشتوانه‌ای قوی در مذاکرات سیاسی پیدا می‌کرد و دولت عراق مجبور به پذیرفتن شرایط ایران و خاتمه دادن به جنگ می‌شد.

عملیات رمضان دارای پنج مرحله بود و تا پنجم مردادماه ادامه داشت و اولین و بزرگ‌ترین عملیات تهاجمی برون‌مرزی بود که بعد از فتح خرمشهر با رمز «یامهدی ادرکنی» توسط ایرانیان انجام می‌شد.

به نقل از کتاب رقص خاکریز به نوشته محسن صیفی‌کار، این عملیات علاوه براینکه قدرت بازدارندگی ایران را نشان می‌داد تعداد هزار و ۱۰۰ دستگاه تانک و نفربر از ادوات دشمن را نیز منهدم کرد.

بخشی از رزمندگان در این عملیات با فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در محاصره و مبارزه تا آخرین قطره خون خود جنگیدند.

صیفی کار در کتاب رقص خاکریز می‌نویسد تعداد هزار نفر از رزمندگان همدانی از گردان‌های فتح، نصر و خندق از استان همدان در این عملیات بزرگ وارد عمل شدند و ۱۶۰ نفر از آنها به شهادت رسیدند که از این تعداد ۶۴ نفر مفقودالاثر هستند.

شهید حاجی بابایی، حبیب مظاهری، محمد دلاوری، جعفر مظاهری و جعفر علی‌یی از شهدای شاخص همدانی در این عملیات‌اند.

این عملیات از سرنوشت ساز ترین عملیات هایی بود ک در اوایل جنگ رخ داد و تا حدی دارای اهمیت بود که صدام بعد از آن  شهرهایی که در آن شرکت داشتند را بمباران کرد و استادیوم قدس همدان نیز به همین علت در تاریخ ۲۵ تیرماه سال ۱۳۶۱ مصادف با روز قدس و در ساعت ۱۱:۳۰ بمباران شد و این یکی از ۱۰۹ دفعاتی بود که صدام استان همدان را بمباران می‌کرد.

بمباران استادیوم قدس همدان، نشان دهنده بی‌توجهی دولت بعث نسبت به قوانین و عدم رعایت اصول بین‌المللی است. این بمباران در حالی صورت گرفت که استادیوم قدس همدان مکانی غیرنظامی و برای اقامه نماز جمعه محیا شده بود.

مردم روزه دار همدانی در صبح آن روز با حضور و راهپیمایی در میدان امام خمینی(ره) به گرامی ‌داشت روز قدس پرداختند و پس از آن برای اقامه نماز جمعه به محل برگزاری که استادیوم قدس بود رفتند. نکته جالب آنجاست که هنگام راهپیمایی مردم، هواپیمای دشمن چندین بار در آسمان نمایان شده و حتی چند نقطه از شهر را بمباران کرد اما مردم روزه دار و انقلابی به راهپیمایی خود ادامه دادند.

سرانجام در ساعت ۱۱:۳۰ دو انفجار شدید ناشی از برخورد دو راکت هواپیمای رژیم صدام، ضلع شمالی استادیوم را که بیشتر حاضرین در آن‌جا بانوان بودند به خاک و خون کشید و صدها نفر از نمازگزاران با زبان روزه به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

پس از بمباران، مردم انقلابی و غیور همدانی به دوگروه تقسیم شدند و عده‌ای برای رسیدگی به مجروحان در استادیوم ماندند و عده‌ای دیگر راهی مسجد جامع شدند تا نمازجمعه روز قدس با اقتدار هرچه تمام برگزار شود. بمباران استادیوم قدس همدان یکی از حوادث تلخ جنگ بود که همچنان در قلب مردم همدان جاری است.

این حادثه در طول سالیان طولانی باعث درد و اندوه بسیاری در بین مردم شهر و کشور شده است. از آن زمان تا امروز، مردم همدان به یاد شهدای این بمباران هستند و همچنان با افتخار از شهدا و ایثارگران خود یاد می‌کنند.

بمباران استادیوم قدس همدان، یک صفحه تاریخی تاریک است که همواره باید در حافظه‌ها نقش ببندد تا شرارت‌ها و پلیدی‌های دشمنان این سرزمین فراموش نشود و تاریخ واقعی این کشور برای نسل آینده تحریف نشود.

انتهای پیام/سعیدی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=190256
  • دیدگاه‌ها برای از عملیات راهبردی رمضان تا حمله دشمن به استادیوم قدس همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.