حالت تاریک
جمعه, 14 آذر 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی عصرهمدان هستید؟
حجاب، سنگر مقابله با استعمار فرهنگی
یک پژوهشگر مسائل اجتماعی عنوان کرد:

حجاب، سنگر مقابله با استعمار فرهنگی

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه هویت و شخصیت زنان با لباس آنان مشخص می‌شود، گفت: حجاب یک انتخاب شخصی در چارچوب ارزش‌های دینی و ملی است.

مریم جعفرپور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به پرسش‌های فراوان نوجوانان درباره حجاب، گفت: تبیین ابعاد تاریخی و اجتماعی حجاب به درک بهتر نسل جدید از حجاب کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم، ارتباط بین حجاب و استعمار است، افزود: پس از انقلاب صنعتی، برخی کشورها با انگیزه منفعت‌طلبی مادی و دستیابی به منابع دیگر سرزمین‌ها، درصدد سلطه بر آن‌ها برآمدند.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی ادامه داد: این استعمارگران ابتدا سعی کردند فرهنگ خود را بر مردم مناطق تحت سلطه تحمیل کنند، با وقوع انقلاب صنعتی، از آنجا که زنان نیروی کار ارزان‌تری محسوب می‌شدند، آنان را به عرصه کار کشاندند تا به منابع آن سرزمین‌ها دست یابند.

جعفرپور با اشاره به اینکه خاورمیانه، ترکیه، افغانستان، تونس و اندونزی از جمله مناطق دارای منابع غنی بودند، تصریح کرد: استعمارگران برای تداوم سلطه خود، به سراغ اسلام‌زدایی  در این مناطق رفتند چرا که فرهنگ اسلامی مانع پیشرفت اهداف آنان می‌شد.

وی با بیان اینکه امروز حجاب به عنوان یک سبک زندگی، نشان‌دهنده هویت ملی و دینی است، عنوان کرد:  حجاب نماد استقلال شخصیتی و دینی در مقابل موج استعمار است.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: استعمار این ذهنیت را القا می‌کند که کشورهای پیشرفته به دلیل نوع پوشش رشد کرده‌اند و با ایجاد حس حقارت در افراد، آنان را به سمت تغییر فرهنگ سوق می‌دهد.

جعفرپور نمونه این موج‌های تغییر را در زمان رضاخان در ایران عنوان کرد و گفت: دو شیوه استعماری برای تغییر هویت جوامع را در تاریخ شاهد هستیم، یکی تأسیس مدارس به ظاهر مدرن و استفاده از جراید و دیگری روزنامه‌ها و مکتوبات برای جهت‌دهی به افکار عمومی است.

این پژوهشگر با اشاره به اقدامات غرب، خاطرنشان کرد: ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن اشاره کرده که غرب پیش از انقلاب صنعتی دارای فرهنگ پوشش بوده، اما پس از آن، پوشش زنان دچار تغییر شد.

جعفرپور با بیان اینکه ترویج بی‌حجابی و پیامدهایی به دنبال داشته است، گفت: حتی در غرب نیز صدای روشنفکران و جامعه‌شناسان بلند شد، به عنوان مثال، در آمریکا یکی از پژوهشگران اظهار کرده که دختران آمریکایی برخلاف مادران خود که از زندگی غیرعفیفانه آسیب دیده‌اند و به سمت حجاب و عفاف گرایش پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر حرام بودن کشف حجاب از جنبه سیاسی و فردی، خاطرنشان کرد: این به معنای آن است که حجاب دارای بعد فردی و اجتماعی است، زیرا بر پایبندی به هویت سیاسی و استقلال تأثیر دارد و پایبند نبودن به آن، موجب تسلط بیگانگان بر فرد می‌شود.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی در پایان تصریح کرد: هویت و شخصیت زنان با لباس آنان مشخص می‌شود و حجاب یک انتخاب شخصی در چارچوب ارزش‌های دینی و ملی است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!