حالت تاریک
جمعه, 14 آذر 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی عصرهمدان هستید؟
بن‌بست مدیریتی مسیر دانشگاه آزاد همدان
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

بن‌بست مدیریتی مسیر دانشگاه آزاد همدان

با توجه به مشکلات مسیر دانشگاه آزاد همدان ضرورت تشکیل جلسه استانی برای رفع تداخل مسئولیت‌ها و ساماندهی محور دسترسی به دانشگاه آزاد همدان احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصرهمدان»،به دنبال انتشار کلیپ مطالبه‌گری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همدان درباره مشکلات خطرناک مسیر دسترسی به این مرکز علمی، پایگاه خبری عصر همدان  با مسئولان مربوطه، خواستار توضیح و اعلام برنامه‌های عملی برای حل این معضل شد.

مسیر دسترسی به دانشگاه آزاد همدان به یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات حمل و نقل در این منطقه تبدیل شده است. با وجود گذشت ماه‌ها از اولین گزارش‌های مربوط به مشکلات این مسیر، هنوز راهکار جامعی برای ساماندهی آن ارائه نشده است.

بر اساس گزارش‌های میدانی، مسیر دسترسی دانشگاه آزاد همدان با چالش‌های متعددی از جمله راه‌های باریک، روشنایی ناکافی، دست‌اندازهای غیراصولی و ترافیک سنگین روبروست که موجب تأخیرهای طولانی در تردد دانشجویان و وقوع تصادفات متعدد شده است.

 دانشجویان اعلام کرده‌اند که مسیر اصلی و پشتی دانشگاه در شرایط نامناسبی قرار دارد و تردد در آن گاهی تا نیم ساعت به طول می‌انجامد. همچنین وجود جاده‌های خاکی جایگزین و تردد کامیون‌ها در این مسیر، بر پیچیدگی مشکلات ایمنی افزوده است.

با وجود عنوان «جاده دانشگاه آزاد»، این مسیر در واقع برای دسترسی به راه‌آهن طراحی شده و عدم توجه به بهسازی آن، نه تنها برای ۱۷ هزار دانشجو، بلکه برای مسافران دیگر نیز مشکلات جدی ایجاد کرده است.

این محور که روزانه پذیرای حجم بالایی از تردد خودروهای شخصی و سرویس‌های دانشگاهی است، با مسائل متعددی از جمله ترافیک سنگین در ساعات اوج و نبود زیرساخت‌های ایمنی کافی روبروست.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که عدم تعیین دقیق محدوده مسئولیت دستگاه‌های اجرایی، یکی از اصلی‌ترین دلایل تعلل در ساماندهی این مسیر است.

 نها‌دهای مختلف در مدیریت این مسیر نقش دارند، اما هماهنگی لازم بین این دستگاه‌ها وجود ندارد. این پراکندگی مدیریتی موجب شده تا اجرای پروژه‌های عمرانی و ایمن‌سازی با کندی قابل توجهی مواجه شود.

متولی اصلی این مسیر، دانشگاه آزاد است 

آرش آزادی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در این مسیر که در محدوده شهری قرار دارد، با تعامل با متولیان، سه دستگاه سرعت‌سنج (رادار ثابت) نصب شده است. علاوه بر این، عملیات آشکارسازی و خط‌کشی محور نیز انجام شده است.

وی افزود: به منظور هشدار به رانندگان، چراغ‌های چشمک‌زن و همچنین حدود ۵۰ تا ۶۰ تابلو اخطاری و انتظامی در مسیر خروجی شهرک مدنی تا سه‌راهی و داخل راه اختصاصی نصب شده است.

سرپرست اداره ایمنی راه راهداری همدان در پاسخ به انتقادات درباره بلند بودن سرعت‌سنج‌ها توضیح داد: با توجه به مستقیم بودن مسیر و عبور خودروها با سرعت بالا، نیاز بود بازدارندگی لازم ایجاد شود تا از بروز تصادفات احتمالی با پیامدهای ناخوشایند جلوگیری به عمل آید. طراحی این سرعت‌سنج‌ها به گونه‌ای است که این بازدارندگی را ایجاد کند.

آزادی در ادامه به مشکل ترافیک سنگین در ساعات اعزام دانشجویان اشاره کرد و گفت: این موضوع خارج از حیطه اختیارات راهداری است و در محدوده شهری قرار می‌گیرد. معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان باید با ارزیابی ترافیکی و با استفاده از داده‌های موجود، نسبت به بررسی کفایت عرض معابر برای این حجم تردد اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه استحفاظی و اختیارات راهداری تا انتهای ساختمان‌های مسکونی است و پس از آن، مسیر در محدوده راه‌های تحت مدیریت راهداری قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره ایمنی راه راهداری با اشاره به مسیر اختصاصی دانشگاه آزاد گفت: متولی اصلی این مسیر، دانشگاه آزاد است. معمولاً وقتی درخواست راه اختصاصی می‌شود، راهداری تنها نحوه اتصال به محورهای مواصلاتی اصلی را بررسی می‌کند و ساخت و بهره‌برداری اقتصادی راه با خود دستگاه متقاضی است.

وی در پایان تأکید کرد: اقدامات راهداری بیشتر بر روی محوری متمرکز بوده که به سمت ایستگاه راه‌آهن و روستای رباط می‌رود و جزء حوزه تحت مدیریت این اداره است. برای حل مشکل ترافیک محور دانشگاه آزاد، لازم است دانشگاه به عنوان متولی، ارزیابی لازم را انجام داده و اقدامات اصلاحی مناسب را برای کاهش بار ترافیکی انجام دهد.

پیگیری بازگشایی معبر ۴۵ متری پروفسور موسیوند

علی طهماسبی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این خبر اظهار کرد: با اداره اوقاف تفاهمنامه‌ای امضا کردیم تا معبر ۴۵ متری را بازگشایی کنیم؛ یعنی ادامه بلوار پروفسور موسیوند را تا محدوده شهری پیش ببریم. کارهای آن در حال انجام است و منتظریم صورتجلسه به اوقاف رفته و امضا نهایی شود.

وی با اشاره به مراحل بعدی اجرای این پروژه افزود: پس از تکمیل فرآیند اداری و امضای نهایی، این پروژه در بودجه سال آینده دیده خواهد شد تا اقدامات عملیاتی آن آغاز شود.

شهردار منطقه سه همدان در توضیح دلیل برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه در سال آینده، خاطرنشان کرد: با توجه به فصل سال، پس از تکمیل فرآیندهای اداری، تا پایان سال جاری فرصت و شرایط آب و هوایی اجازه اجرای این پروژه را نمی‌دهد و بنابراین برنامه‌ریزی شده تا عملیات اجرایی آن در سال آینده انجام شود.

حل مسیر دانشگاه آزاد همدان نیازمند تعیین تکلیف در استانداری است

علیرضا عزیزی در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به سؤالی درباره تجهیز و آماده‌سازی محور دانشگاه آزاد و راه‌آهن اظهار کرد: وظیفه ساخت راه‌های جدید و ارتقای آن‌ها، همچنین نگهداری از راه‌ها و راه‌های روستایی بر عهده راهداری است.

وی با اشاره به بخشی از این مسیر که توسط شرکت ساخت احداث شده است، افزود: در مورد آن محدوده خاص، شرکت ساخت آن بخش از مسیر راه‌آهن را ساخته و مقرر شده که راهش را نیز خودش تعیین کند.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی همدان بر لزوم هماهنگی استانی برای حل این مشکل تأکید و خاطرنشان کرد: با اشاره به ضرورت حل و فصل نهایی موضوع، اعلام شد: پیشنهاد می‌شود در سطح استان جلسه‌ای با محوریت استانداری جهت جمع‌بندی و تعیین تکلیف نهایی این محور برگزار گردد در صورت دعوت از این اداره‌کل، آمادگی کامل برای مشارکت و حمایت از هر گونه تصمیم کارشناسی در راستای رفع مشکلات موجود وجود خواهد داشت.

وی در توضیح محدوده اختیارات خود نیز گفت: با راهداری صحبت کردم و ایشان گفتند وظیفه آنان فقط نگهداری از راه است و ساخت با آنان نیست. از سوی دیگر، بخشی از این مسیر داخل محدوده شهری قرار دارد که راه شهری محسوب می‌شود و اجرای آن بر عهده شهرداری است.

بررسی ترافیک محور دسترسی به دانشگاه راهور همدان توسط رئیس پلیس راهور

ارسلان سرمدی، در گفتگو با خبرنگار ما وضعیت ترافیک محور دسترسی به دانشگاه آزاد همدان گفت: محور مورد بحث از بلوار امام و از محدوده شهرک مدنی آغاز شده و به سمت روستای رباط ادامه می یابد. این مسیر به یک سه راهی می رسد که مسیر مستقیم به سمت جاده رباط و مسیر دست چپ به سمت دانشگاه راهور منتهی می شود.

وی با تعیین محدوده تحت مسئولیت پلیس راهور افزود: از آن سه راهی به سمت دانشگاه، جاده در حیطه مسئولیت مستقیم پلیس راهور است اما بخش قبلی آن، یعنی از بلوار امام تا رسیدن به آن سه راهی، تحت مدیریت پلیس راهور داخل شهر و شهرداری است.

رئیس پلیس راه همدان در پاسخ به گزارش های دریافتی مبنی بر ترافیک سنگین در این محور اظهار کرد: دانشجویان، در ساعات صبحگاهی به ویژه هنگام مراجعه به دانشگاه، ترافیک قابل توجهی در این مسیر ایجاد می‌شود. این ترافیک احتمالاً ناشی از تردد خودروهایی است که برای پیاده کردن دانشجویان در ورودی دانشگاه توقف می‌کنند و همچنین خروج خودروها از پارکینگ دانشگاه که می‌تواند موجب تداخل و کندی عبور و مرور شود. البته خود جاده از نظر زیرساختی مشکل خاصی ندارد.

وی در پایان با قول مساعد برای بررسی دقیق تر موضوع گفت: تیم های کارشناسی ما برای بازدید از محل اعزام شده تا وضعیت را به طور عینی بررسی نمایند. در صورت وجود مشکلات ترافیکی قابل حل، قطعاً نسبت به رفع آن‌ها اقدام خواهیم کرد. همچنین در صورت وقوع هرگونه حادثه یا تصادف در محدوده تحت مسئولیت ما، نیروهای پلیس راهور به موقع در محل حاضر خواهند شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»، با توجه به اظهارات مسئولان دستگاه‌های مختلف، به نظر می‌رسد تشکیل جلسه‌ای در سطح استانداری با حضور تمام ذی‌نفعان می‌تواند راهگشای خروج از بن‌بست فعلی باشد. تعیین دقیق محدوده مسئولیت هر نهاد و اختصاص اعتبار مشخص برای اجرای پروژه‌های عمرانی از اولویت‌های اصلی این جلسه خواهد بود.

شایان ذکر است که ساماندهی این محور نه تنها به ارتقای ایمنی تردد می‌انجامد، بلکه موجب کاهش زمان سفر هزاران دانشجو و استاد خواهد شد. همچنین اجرای طرح‌های جامع ترافیکی در این مسیر می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت نیز کمک شایانی کند.

امید است با پیگیری‌های جدی استانداری همدان و همکاری دستگاه‌های اجرایی، شاهد تحولی اساسی در مسیر دسترسی به دانشگاه آزاد همدان باشیم. این مهم تنها در سایه عزم جدی مسئولان و اختصاص اعتبارات لازم در بودجه سال آینده محقق خواهد شد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!