پژوهشگر دانشکده حضرت زینب (س) عنوان کرد:
از نقد تا عمل، با رویدادهای دانشجویی
پژوهشگر دانشکده حضرت زینب (س) گفت: رویدادهای دانشجویی با تبدیل منتقدان به مسئولان حل مسئله، روحیه کار تیمی و نگاه ریشهای به مشکلات را تقویت میکنند و نسلی مسئولیتپذیر میسازند.
سیده عاطفه میرمجیدی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ به تبیین اهداف و تاثیرات رویدادهای آموزشی-مهارتی برای دانشجویان پرداخت و بر نقش این رویدادها در خروج دانشجویان از موضع منتقد صرف و ورود آنان به عرصه عمل و مسئولیتپذیری تاکید کرد.
وی با اشاره به فلسفه برگزاری چنین گردهماییهایی اظهار داشت: «این دورهمجمعشدنها از آنجایی که به دانش دانشجو اعتمادبهنفس میدهد، او را از موضع منتقد صرف خارج میکند و در جایگاهی قرار میدهد که احساس کند خود مسئول حل مشکلاتی است که میبیند.
پژوهشگر دانشکده حضرت زینب (س) همدان همچنین بیان کرد: این فرآیند به دانشجو میآموزد که برای حل مسائل نیازمند نگاهی ریشهای، انجام کار تیمی، مشورت و استفاده از خرد جمعی است. اگرچه ممکن است به دلیل کوتاهبودن زمان این رویدادها، دانشجویان نتوانند تمام این فرآیندها را به صورت کامل تجربه کنند، اما با کلیت این مسیر آشنا میشوند و تجربهای شکل میگیرد که میتواند نوع کنش و مدل دانشجو بودن آنان را در طول دوران تحصیل تحت تاثیر قرار دهد.
میرمجیدی در پاسخ به این سئوال که چنین رویدادهایی در بازههای زمانی کوتاه برگزار میشوند، چقدر نیاز به تداوم در طول سال دارند، خاطرنشان کرد: تکرار این رویدادها برای دانشجویان جدید بسیار خوب و ضروری است. به نظر میرسد همه دانشجویان باید حداقل یک بار در موقعیت مسئولیتپذیری قرار گیرند تا نگاه مسئولانه به مشکلات در میان آنان ترویج پیدا کند.
وی تاکید کرد: این نگاه که یک ملت میتوانند مشکلات کشور خود را حل کنند، با چنین تجربیاتی در ذهن دانشجویان نهادینه میشود.
این پژوهشگر در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی جذب دانشجویان بیشتری به ویژه در «قشر خاکستری» که دغدغهمند هستند اما ممکن است اطلاعات یا انگیزه کافی برای شرکت نداشته باشند دو راهکار اصلی را برشمرد.
وی اطلاعرسانی فراگیر را عاملی کلیدی در معرفی رویداد به شمار آورد و با تاکید بر عامل کیفی اظهار داشت: مهمتر از آن، اگر این رویداد بتواند با کیفیت به پایان برسد و شرکتکنندگان کنونی بتوانند اقدامات موثری انجام دهند، این موفقیت را دوستانشان خواهند دید. این امر خود به عاملی برای جذب دیگران، چه از طریق شرکت در رویدادهای بعدی و چه از طریق الگوبرداری از کنش همتایانشان، تبدیل خواهد شد.
این پژوهشگر با اشاره به تجربه خود از یک کلاس آموزشی اخیر این رویداد در تهران، از تنوع نسبی شرکتکنندگان از نظر فکری و حتی ظاهری خبر داد و آن را نشانهای مثبت ارزیابی کرد.
میرمجیدی در پاسخ به آخرین سئوال درباره نقش نهادهای اجرایی و مسئولان در به ثمر نشستن این رویدادها، دیدگاه خود را اینگونه تشریح کرد: نظر واقعی من این است که نگاه مسئلهمحوری حاکم بر این رویدادها، در واقع به دنبال حمایت از مسئولان و کمک به حل مشکلات کشور است. این رویدادها قرار نیست باری بر دوش مسئولان باشند، بلکه برعکس، دانشجویان با خوشفکری خود قرار است راهحلهایی به مسئولان پیشنهاد دهند تا آنان بتوانند وظایف خود را بهتر انجام دهند.
وی نقش دانشجویان فارغالتحصیل شده از این رویدادها را «کمککار مسئولان» خواند و افزود: مسئولان تنها کاری که باید بکنند این است که به حرف این دانشجویان گوش دهند، آنان را دست کم نگیرند، پیشنهاداتشان را بشنوند و در صورت ارائه پیشنهادات کاربردی، برای اجراییسازی آن اقدام کنند.
وی در پایان با اشاره به نقش بسیج دانشجویی در ادامهدار کردن این فرآیند، خاطرنشان کرد: بسیج دانشجویی، تیمها را رها نمیکند و پیگیری دارد تا در طول مسیر به آنان کمک کند. قرار است این تیمها، سناریوهایی که در رویداد طراحی کردهاند را در عمل پیش ببرند و در صورت نیاز برای دریافت کمک مجدداً به این ساختار مراجعه کنند.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!