• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

کرونا ویروس مرگ و میر کمتری نسبت به آنفولانزا دارد/شست‌وشوی مرتب دست‌ها بهترین راه پیشگیری

  • کد خبر : 51527
  • 10 اسفند 1398 - 8:29
کرونا ویروس مرگ و میر کمتری نسبت به آنفولانزا دارد/شست‌وشوی مرتب دست‌ها بهترین راه پیشگیری

 میعاد بنای گلریز با بیان اینکه کرونا ویروس مرگ و میر کمتری نسبت به آنفولانزا دارد، گفت: شست‌وشوی مرتب دست‌ها بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس است. به گزارش عصر همدان؛ با توجه به شیوع کرونا ویروس در اغلب کشورها، برخی استان‌های کشور و انتشار شایعاتی مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان و مرگ […]

 میعاد بنای گلریز با بیان اینکه کرونا ویروس مرگ و میر کمتری نسبت به آنفولانزا دارد، گفت: شست‌وشوی مرتب دست‌ها بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

به گزارش عصر همدان؛ با توجه به شیوع کرونا ویروس در اغلب کشورها، برخی استان‌های کشور و انتشار شایعاتی مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میرها در فضای مجازی به منظور آگاهی از اطلاعات صحیح و آگاهی بخشی به شهروندان پای صحبت های دکتر میعاد بنای گلریز، میکروبیولوژیست با تخصص قارچ شناسی پزشکی نشستیم و با وی در خصوص کرونا ویروس صحبت کردیم.

عصر همدان: در خصوص پیشینه بیماری کرونا ویروس بفرمایید.

بنای گلریز: کرونا ویروس، از کشور چین شیوع پیدا کرده و نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که کرونا ویروس ها از اواسط دهه ۱۹۰۰ شناسایی شدند که قبل از سال ۲۰۱۹ گروه داشتند و پس از آن گروه هفتم نیز شناسایی شد؛ به طور کلی کرونا ویروس ها جدید نیستند و سابقاً بیماری هایی از جمله سارس و مرس را ایجاد می‌کردند.

مرس بیماری حاد تنفسی خاورمیانه بود که از شتر منتقل می شد و سارس نیز از گربه خانگی در کشور چین انتقال یافت.

عصر همدان: چه موردی این ویروس را از ویروس های  قبل متفاوت می‌کند؟

بنای گلریز: نکته مهم اینکه کرونا ویروس یک ویروس جهش ژنتیکی یافته است و این امر آن را از سایر ویروس ها متفاوت می کند اما تمام کرونا ویروس ها منشاء حیوانی دارند اما در مورد ویروس جدید هنوز منشاء حیوانی آن مشخص نیست.

عصر همدان: اشاره به ویژگی‌های کرونا ویروس داشته باشید.

بنای گلریز: کرونا ویروس ها ماده ژنتیکی RNA دارند و دارای یک پوشش دو لایه لیپیدی از جنس چربی هستند که این امر می‌تواند در پیشگیری و جلوگیری از شیوع آن کمک کننده باشد.

عصر همدان: نکات مهم در بحث شیوع این ویروس چیست؟

بنای گلریز: کرونا ویروس ها در دوره کمون یا نهفتگی نیز امکان انتقال و شروع را دارند و به طور کلی بیماری که در اثر کرونا ویروس ایجاد می شود شبیه آنفولانزا و سرماخوردگی است و حتی کشندگی کمتری نسبت به این دو بیماری دارد اما چیزی که این نوع جدید از ویروس کرونا را حائز اهمیت کرده و باعث شده سازمان جهانی بهداشت نسبت به آن واکنش داشته باشد به دلیل شیوع بالای آن است.

عصر همدان: هر فرد آلوده به کرونا ویروس چند نفر را آلوده می کند؟

بنای گلریز: در علوم پزشکی و بررسی بیماری‌های واگیر شاخصی داریم که نشان دهنده این است که فرد آلوده چند نفر دیگر را می‌تواند آلوده کند که در رابطه با ویروس آنفولانزا حدود ۱.۲ نفر، در مورد سارس ۱.۴ نفر در مورد  مرس ۱.۶ نفر و کرونا ویروس جدید ۴.۲ نفر هست یعنی هر فرد آلوده به کرونا ویروس جدید ممکن است بین ۴ تا ۵ نفر را آلوده کند.

عصر همدان: مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس تا چه میزان است؟

بنای گلریز: مرگ و میر ثبت شده تاکنون نشان دهنده این است که کرونا ویروس های جدید مرگ و میر کمتری نسبت به آنفولانزا و در حدود نیم تا یک نفر را دچار می‌کند.

عصر همدان: در خصوص چگونگی شروع کرونا ویروس بفرمایید.

بنای گلریز: ویروس ها از راه‌های مختلفی منتقل می شوند اما  ویروس کرونا جدید از طریق تنفس، مدفوع، مخاط بینی و چشم منتقل می شود و اگر دست آلوده با صورت تماس یاشد ممکن است از طریق چشم و یا مخاط تنفسی منتقل شود؛ ذرات ویروس بسیار ریز است و می توانند به راحتی از الیاف لباس و ماسک عبور کرده و وارد مجاری تنفسی شوند.

گیر افتادگی که در رابطه با باکتری های عظیم الجثه و قارچ ها داریم در رابطه با ویروس ها وجود ندارد و ویروس‌ها می‌توانند مستقیماً وارد سیستم تنفسی تحتانی شوند.

عصر همدان: کرونا ویروس و سرماخوردگی و آنفولانزا چه علائمی دارند.

بنای گلریز: بسیاری کرونا ویروس را با سرماخوردگی و آنفولانزا اشتباه می‌گیرند به دلیل اینکه علائم ناشی از بیماری کرونا ویروس بسیار شبیه به آنهاست اما یکسری تفاوتهای جزئی همچون سرعت شروع وجود دارد؛ سرعت شیوع در کرونا ویروس و سرماخوردگی به صورت تدریجی اما در آنفولانزا ناگهانی است.

علائمی همچون تب در کرونا ویروس ها بسیار شایع و معمولاً کمتر از ۴۰ درجه سانتیگراد و در آنفولانزا تب شایع با بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد است اما در سرماخوردگی ناشی از باکتری ها تا حد زیادی تب نادر است.

کرونا ویروس لرزه کمتری ایجاد می کند اما در آنفولانزا لرزه‌ای شدید و شایع را می‌بینیم؛ سردرد نیز در کرونا ویروس نادر اما سرفه های خشک بسیار شایع است و در آنفولانزا سرفه های مرطوب اما در سرماخوردگی سرفه نادر و به صورت خشک است.

آبریزش بینی در سرماخوردگی داریم اما در کرونا نادر است و در انفولانزا نیز کمتر دیده می‌شود؛ عطسه در کنار ویروس نادر است.

احساس ناراحتی در قفسه سینه و مشکلات تنفسی در کرونا ویروس می‌تواند یکی از علائم تشخیصی باشد؛ گرفتاری دستگاه تنفسی تحتانی بدون درگیری قسمت های فوقانی در بیماری کرونا ویروس بسیار دیده می‌شود اما در آنفولانزا بیشتر تب شدید، سردرد ها و دردهای آنفولانزایی دیده می‌شود و در سرماخوردگی بیشتر عطسه و آبریزش بینی داریم.

عصر همدان: کرونا ویروس تا چه حد برای افراد دارای بیماری های زمینه ای ایجاد خطر می کند؟

بنای گلریز: تاثیر عوامل زمینه ساز در کرونا ویروس ها بسیار زیاد است یعنی افرادی که زمینه های مناسب را برای درگیری به این بیماری دارند بسیار در معرض خطر قرار می گیرند.

عصر همدان: راه های شیوع کرونا ویروس چیست؟

بنای گلریز: عدم رعایت نظافت شخصی و عمومی استفاده بیش از حد از اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل عمومی از جمله راه های شیوع این بیماری است اما برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی راهکارهایی به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری وجود دارد.

عصر همدان: مهمترین خط دفاعی در رابطه با پیشگیری از این بیماری چیست؟

بنای گلریز: مهمترین خط دفاعی در رابطه با پیشگیری شستشوی مکرر دست‌هاست و استفاده از ماسک خیلی کمک کننده نیست چرا که ذرات ویروسی از الیاف ماسک عبور می کنند؛ افرادی که از ماسک استفاده می کنند باید هر دو ساعت یکبار ماسک را تعویض کرده و در صورت استفاده از ماسک فیلتردار هر روز این ماسک تعویض شود.

باید به این مهم توجه داشت که استفاده از ماسک برای افراد سالم توصیه نمی‌شود چراکه ماسک می تواند یک محیط مرطوب را ایجاد کرده و یکی از عوامل شیوع به این بیماری باشد.

استفاده از مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی و دوری از موادی که باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود نیز از دیگر راه های پیشگیری ابتلا به این بیماری است؛ استفاده از دخانیات، الکل، میوه های خشک به دلیل قند بالا نوشابه ها و نوشیدنی های کافئین دار، غذاهای بسیار شور و شیرین، فعالیت های بسیار سنگین، کم خوابی و بی خوابی و به هم ریختگی دوره های خواب باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود.

سیر، مرکبات حاوی ویتامین c، تنظیم سیستم خواب، استفاده از گرمیجاتی همچون زنجبیل و دارچین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

عصر همدان: این که مرگ و میر در این بیماری بالا است، صحت دارد؟

بنای گلریز: مرگ و میر بالایی وجود ندارد و جای ترس و وحشت نیست چرا که به راحتی کنترل می شود اما یکسری از افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند از جمله افراد دارای نقص سیستم ایمنی به دلیل پیوند اعضا که داروهای خاصی مصرف می کنند و باعث تضعیف سیستم ایمنی آنها می‌شود، مبتلایان به ام اس، ایدز، بیماران سرطانی تحت مداوای شیمی درمانی، افراد دیالیزی، افراد دارای چربی خون بالا و چاقی مفرط، افراد دارای کهولت سن، کودکان زیر ۵ سال و زنان باردار در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس هستند.

عصر همدان: چه توصیه هایی برای افرادی که خود درمانی می کنند دارید؟

بنای گلریز: اگر علائمی مثل تب، آبریزش بینی، سرفه و عطسه دارید از داروهای بدون نسخه استفاده نکنید چراکه این امر موجب لطمه به فرد شده و باعث تاخیر در تشخیص بیماری می‌شود؛ اگر تب بیش از یک روز پایدار بود و دچار مشکلاتی از جمله تنگی نفس و سرفه شدید به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه داروهای ضد ویروسی نیز خودداری کنید چرا که این امر در درمان کرونا ویروس مفید نیست.

عصر همدان: توصیه های پایانی؟

بنای گلریز: این ویروس با توجه به مرگ و میر اندک جای نگرانی ندارد و داخل کشور متخصصین پای کار هستند، تحقیقاتی نیز برای جلوگیری از شیوع بالا انجام می شود اما مردم با تشکیل کمپ هایی می توانند با انتشار نکاتی برای پیشگیری از شیوع در داخل اعضای خانواده اقدامات مفیدی داشته باشند.

از فرهنگ‌های عامه دست دادن و روبوسی خودداری کنید و از افراد دارای علائم خاص ۱.۵ متر فاصله را حفظ کرده به مطالب بدون منبع منتشر شده در فضای مجازی اکتفا نکنیم و آمار و مطالب را از سایت ها و کانال های رسمی وزارت بهداشت دنبال کنیم؛ اما باز هم تاکید می کنم بهترین و مهمترین دفاع ما در برابر کرونا ویروس شستشوی مرتب دستهاست.

انتهای پیام/ذ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=51527
  • دیدگاه‌ها برای کرونا ویروس مرگ و میر کمتری نسبت به آنفولانزا دارد/شست‌وشوی مرتب دست‌ها بهترین راه پیشگیری بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.