• امروز : پنج شنبه - ۳ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 23 May - 2024
3

کبودرآهنگ رتبه نخست بیماران سرطانی را دارد/ پروژه مرکز سرطان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری با قوت در دست اقدام است

  • کد خبر : 169083
  • 11 آبان 1401 - 8:26
کبودرآهنگ رتبه نخست  بیماران سرطانی را دارد/ پروژه مرکز سرطان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری با قوت در دست اقدام است

کبودراهنگ با دارابودن ۲۴۸ نفر بیمار سرطانی در بین هر صد هزار نفر، رتبه نخست جمعیت این بیماران را دارد و شهرهای همدان، تویسرکان، نهاوند، ملایر، بهار و اسدآباد به ترتیب در رتبه‌های بعد قرار دارند. به گزارش عصر همدان؛دکتر محمدمهدی مجذوبی در نخستین کارگروه سلامت و امنیت غذایی که در سال ۱۴۰۱ پس از […]

کبودراهنگ با دارابودن ۲۴۸ نفر بیمار سرطانی در بین هر صد هزار نفر، رتبه نخست جمعیت این بیماران را دارد و شهرهای همدان، تویسرکان، نهاوند، ملایر، بهار و اسدآباد به ترتیب در رتبه‌های بعد قرار دارند.

به گزارش عصر همدان؛دکتر محمدمهدی مجذوبی در نخستین کارگروه سلامت و امنیت غذایی که در سال ۱۴۰۱ پس از وقفه طولانی که طی شیوع کرونا ایجاد شده بود تشکیل شد، اظهار داشت: تشکیل کارگروه پیرامون مسائل حوزه سلامت که مولفه‌های اجتماعی متعددی در آنها دخیل هستند ضروری است از این رو دانشگاه علوم پزشکی همدان اهتمام خود را برای راه‌اندازی مجدد این کارگروه و حضور مدیران دستگاه‌های اثرگذار در حوزه سلامت در این جلسات به کار گرفته است.

وی با طرح این پیشنهاد که هریک از اعضای کارگروه می‌توانند موضوعات مرتبط با حوزه سلامت و قابل طرح در این جلسات را به دبیرخانه کارگروه در دانشگاه علوم پزشکی همدان ارسال کنند تبیین کرد: در نخستین جلسه از شکل‌گیری مجدد این کارگروه سه محور مهم استان در حوزه بیماران سرطانی، اجرایی کردن سند ملی سالمندان، ارتقای ۸ محصول کشاورزی و پایش سموم محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه با اشاره به دستورکار نخست جلسه، تشریح کرد: کبودراهنگ با دارابودن ۲۴۸ نفر بیمار سرطانی در بین هر صد هزار نفر، رتبه نخست جمعیت این بیماران را دارد و شهرهای همدان، تویسرکان، نهاوند، ملایر، بهار و اسدآباد به ترتیب در رتبه‌های بعد قرار دارند.

وی همچنین از ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در مراکز آموزشی درمانی شهید بهشتی و بعثت خبر داد و افزود: در راستای افزایش ظرفیت مکانی و توسعه خدمات درمانی به بیماران سرطانی توسعه مرکز جامع سرطان و تسریع در روند ساخت و احداث این مجموعه در دستور کار دانشگاه قرار گرفته‌است و بر این اساس طی روزهای آتی مناقصه ۳۰۰ میلیارد تومانی در جهت تکمیل این پروژه منطقه‌ای برگزار می‌شود.

دکتر مجذوبی با بیان اینکه این مرکز هم حوزه تحقیقاتی و هم درمانی کودکان، بالغین و پیوند را دربر خواهد داشت عنوان کرد: در حوزه بیماری سرطان، اولویت نخست، پیشگیری است که باید همت و برنامه‌ریزی در این راستا افزایش یابد و در این مقوله فعال‌تر از قبل عمل کنیم.

وی در ادامه به دستور کار دیگر این جلسه در خصوص تحقق سند سالمندی اشاره و بیان کرد: افزایش امید به زندگی از افتخارات جمهوری اسلامی است که در سایه اقداماتی نظیر توسعه خانه‌های بهداشت، گسترش واکسیناسیون عمومی فلج اطفال، بیماری‌های واگیردار و …، بهبود وضعیت جداسازی آب و فاضلاب و بسیاری از اقدامات دیگر که منجر به توسعه رفاه و بهداشت عمومی و در نتیجه افزایش امید به زندگی شده است.

رئیس دانشگاه در ادامه افزود: جوان‌گرایی و فرزندآوری مهمترین چالش امروز کشور است که باید به نسبت جمعیت و شرایط کشور افزایش یابد و این موضوع هم نیازمند همراهی بیشتر رسانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط است تا کشور را از بحران جمعیتی پیش‌رو نجات دهد.

**جداسازی فاصلاًب از روند آبیاری محصولات کشاورزی مورد توجه قرار گیرد

دکتر رستمی معاون غذا و داروی دانشگاه نیز در این جلسه به تبیین دستور کار بعد در خصوص ارتقای سطح سلامت ۸ محصول کشاورزی و پایش سموم محصولات کشاورزی اشاره و اظهار کرد: برنامه ملی پایش آفت‌کش‌ها از سال ۹۳ برای ارتقای کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی مصوب شد که تا ۱۴۰۰ هرسال اتمام یافته و در حال حاضر نیز در دست اجراست.

وی تصریح کرد: در این ۸ محصول مورد نظر، ۷۰ درصد در سطح عرضه و ۳۰ درصد در مزارع، بررسی و پایش صورت گرفته که از این تعداد محصولات مورد نظر، ۷ مورد در همدان تولید می‌شود و تنوع محصولی استان بسیار بالاست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه از دو سال قبل، مسئولیت اجرای برنامه در قطب با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را بر عهده داریم عنوان کرد: تلاش می‌کنیم در این محصولات، تضمین سلامتی فراهم شود که در این راستا برنامه های نیز تدوین شده و در دست اجرا قرار دارد.

وی با اشاره به نقش سموم در محصولات کشاورزی گفت: کاهش نیترات و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی حائز اهمیت است اما استفاده از آفت‌کش‌ها در محصولات زراعی و باغی اجتناب ناپذیر است.

دکتر رستمی با اشاره به اینکه در راستای بررسی و رصد محصولات کشاورزی، نیاز به شناسایی مزارع و گلخانه‌های شناسه دار جهاد کشاوری داریم داریم تا نمونه برادری و پایش، هدفمند صورت گیرد تبیین کرد: بعد از نمونه برادری و انجام آزمونها، ارائه آموزش های لازم به کشاورزان و حذف آبیاری با فاضلاب را باید مورد توجه قرار دهیم.

 

انتهای پیام/آ
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=169083
  • دیدگاه‌ها برای کبودرآهنگ رتبه نخست بیماران سرطانی را دارد/ پروژه مرکز سرطان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری با قوت در دست اقدام است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.