• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

وحدت حوزه و دانشگاه در راستای نیازهای کشور باشد/ وزارت ارشاد جلوی ترویج روحیه تجمل‌گرایی و اشرافی را بگیرد

  • کد خبر : 37836
  • 26 آذر 1398 - 17:58
وحدت حوزه و دانشگاه در راستای نیازهای کشور باشد/ وزارت ارشاد جلوی ترویج روحیه تجمل‌گرایی و اشرافی را بگیرد

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با بیان اینکه پیوند حوزه و دانشگاه در راستای نیازهای جامعه باشد، گفت: باید درس، بحث و پژوهش و مقالات اساتید، دانشجویان و حوزویان، وحدت حوزه و دانشگاه را رقم بزند. به گزارش عصر همدان؛ حجت‌ الاسلام‌ عبدالحسین خسرو پناه بعد از ظهر امروز در مراسم ویژه هفته […]

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با بیان اینکه پیوند حوزه و دانشگاه در راستای نیازهای جامعه باشد، گفت: باید درس، بحث و پژوهش و مقالات اساتید، دانشجویان و حوزویان، وحدت حوزه و دانشگاه را رقم بزند.

به گزارش عصر همدان؛ حجت‌ الاسلام‌ عبدالحسین خسرو پناه بعد از ظهر امروز در مراسم ویژه هفته پژوهش و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر  اظهار داشت: وحدت این دو نهاد  باید در مسیر کارآمدی سنجیده شود.

وی افزود: هراندازه که دانشگاهیان و حوزویان در رفع نیازهای و  بالندگی جامعه باهم همکاری داشته باشند، باعث پیشرفت می‌شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد بر لزوم وحدت خود دانشگاهیان و خود حوزویان تأکید کرد و گفت: وحدت بین دانشگاهیان و خود حوزویان باید بررسی و سؤال شود که در مسیر و هدف تعالی جامعه تا چه اندازه توانسته‌اند باهم موثر باشند.

حجت‌ الاسلام‌ عبدالحسین خسرو پناه عنوان کرد: همین سوال نیز باید از دانشگاهیان پرسیده شود که دانشگاهیان چه میزان پیوند در بین علوم پایه، مهندسی، انسانی، هنری و پزشکی دارند.

وی با بیان اینکه  هر چه ساختار حوزه و دانشگاه و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های آنان  در مسیر پیوند با یکدیگر باشد این وحدت در حال شکل گرفتن، رشد و بالندگی است عنوان کرد: درگذشته متفکران حوزه و دانشگاه یکی بودند و شخصیتی مثل فارابی و یا بوعلی هم در مباحث علمی و هم توحیدی و دینی سرآمد بودند.

حجت‌الاسلام خسرو پناه تاکید کرد: کتاب قانون ابوعلی سینا درباره طب است و هر چند آن را با علم پزشکی می‌شناسند اما در کتاب اول آن‌که کلیات نام دارد دقیقاًً مباحث الهیات و توحیدی بر مباحث طبیعی و پزشکی حاکم است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با بیان اینکه اگر انسان‌شناسی بوعلی را از او بگیرد داروسازی و طب آن نابود خواهد شد تاکید کرد:  پیوند گسسته‌ای بین طب و انسان‌شناسی علوم ابن سینا وجود دارد.

وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه  آیا بزرگان تمدن اسلامی، دارالعلوم، دارالحکمه و نظامیه تشکیل دادند که مجمعی راه اندازی کرده و هیئت‌علمی جذب کنند و تعدادی دانشجو بگیرند و کسب درآمد کنند و مدرک دهند؟، ادامه داد: بزرگان علمی ما در راستای نیازهای جامعه حرکت می‌کردند.

حجت‌الاسلام خسرو پناه با بیان اینکه باید بررسی شود که رشته‌های دانشگاهی چه سودی برای جامعه داشته و یک دانشجو پس از کسب مدرک دانشگاهی چه کارآمدی برای جامعه دارد خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۱۳ دانشگاه تهران با شش دانشکده افتتاح شد اما افتتاح این  دانشگاه برای رفع نیازهای جامعه نبود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: امیرکبیر دارالفنون را راه‌اندازی کرد و نگاه وی دقیقاًً نیازهای جامعه و مردم بود و فنونی که ارتباط مستقیمی با جامعه تدریس می شد.

وی تأکید کرد: ساختار دانشگاه‌های کشور ما آموزش محور است و اکنون چند سالی است که دانشگاه به سمت پژوهش محوی رفته و نسل سوم دانشگاه کارآمد است.

حجت‌الاسلام خسرو پناه به حضور بیش از ۱۰ هزار نفر در هیئت‌علمی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ۵ هزار نفر از این تعداد مربی، ۴۵۰۰ نفر استادیار بوده و کمتر از ۵۰۰ نفر استاد تمام و دانشیار هستند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: ۱۵ درصد اساتید ما در رشد علمی مؤثر و درصد بسیار اندکی کارکرد محور هستند.

وی با بیان اینکه وضعیت حوزه‌های ما هم بهتر از دانشگاه نیست تصریح کرد: در حوزه ها وضع پژوهش ۵ درصد حوزویان است و ۹۵ درصد هم آموزش محور هستند و ۵ درصد پژوهشگر.

حجت‌الاسلام خسرو پناه تأکید کرد: ما در بحث سلول‌های بنیادی جز ۸ کشور برتر دنیا هستیم و آن‌قدر قدرت داریم که استاد سلیمانی را در فرودگاه آمریکا گرفته و بیش از دو سال زندانی می‌کنند که یا در خدمت ما باش یا در همین‌جا می‌مانی.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد وضعیت علم هسته‌ای ایران را نیز سرآمد در دنیا عنوان کرد و گفت: هرگاه دانشمند ما دانشش را با جامعه همچون در سلول‌های بنیادی، علم هسته‌ای، علم موشک، خودرو پیوند زده ما پیشرفت کرده‌ایم و تجربه با ما نشان داده که پیوند دانش و جامعه باعث رشد هر دو می‌شود.

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به معنای این است که حوزویان و دانشگاهیان باید طوری به هم پیوند برقرار کنند که نیازهای جامعه را برطرف کنند افزود: فقه باید نیازهای حقوقی کشور را حل کرده و تبدیل به لایحه شود و در مجلس به قانون تبدیل شود.

وی با انتقاد از سریال‌های خانگی بیان کرد: این سریال‌ها مبتذل‌ترین فیلم و از فیلم‌های هالیوودی بدتر هستند، چراکه دانش ما باهنر پیوند ندارد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور افزود: فیلم‌هایی مانند مانکن، کرگدن و دل لاکچری ترین زندگی‌ها را نشان می‌دهد و باعث ایجاد انتظارات حداکثری در نسل جوان ما می‌شوند و اگر جوان ما کار داشته باشد ماهانه ۱۰ میلیون تومان حقوق داشته باشد باز نمی‌تواند زندگی‌هایی دست کند که در این فیلم‌ها به نمایش درمی‌آید و ناراضی می‌شود.

حجت‌الاسلام خسرو پناه با انتقاد از مسئولینی وزارت ارشاد اسلامی درباره نظارت بر این فیلم‌ها بیان کرد: ما یک فرد حکیم در وزارت ارشاد نداریم که جلوی انتشار روحیه تجمل‌گرایی و اشرافی گری را بگیرد و با این فیلم‌ها این افکار را در ذهن مردم رشد می‌دهند و این مسئول نمی‌فهمد این سریال‌ها چه مشکلی برای جوان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه این چه فیلم‌هایی است که ساخته می‌شود تصریح کرد:  یکی از دلایل مهم این است که دانشگاه و حوزه ما باهنر مرتبط نیستند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور گفت: وقتی صحبت از وحدت حوزه و دانشگاه می‌شود فقط در سال چندین جلسه درباره این مسئله برگزار می‌شد اما باید کاری عملی انجام شود.

انتهای پیام/گ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=37836
  • دیدگاه‌ها برای وحدت حوزه و دانشگاه در راستای نیازهای کشور باشد/ وزارت ارشاد جلوی ترویج روحیه تجمل‌گرایی و اشرافی را بگیرد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.