• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1
یادداشت:

مکتب حسینی، درس آزادگی و حق‌طلبی

  • کد خبر : 211282
  • 25 بهمن 1402 - 10:53
مکتب حسینی، درس آزادگی و حق‌طلبی
حضرت امام حسین علیه السلام، الگوی بی‌بدیل آزادگی، حق‌طلبی و ظلم‌ستیزی هستند و قیام عاشورای ایشان، درس‌ها و عبرت‌های فراوانی برای بشریت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ ماه شعبان ماهی پر از فیوضات الهی وماهی که درآن عظمت ویژه ولادت امامان معصوم حال وهوای ویژه ای ایجاد کرده است سوم این ماه بزرگ روز ولادت امام حسین علیه السلام است که خجسته سالروزی است.که به زیبای آن را روز پاسدار نیز نامیده اند روز میلاد مردی که بقای اسلام، شرافت، آزادگی مرهون مجاهدات و پاسداری اوست ومکتبی که پایه گزاری کرده است مکتب پاسداری از ارزشهای اسلام ناب محمدی است. وقتی به بیان ناب حضرتش نگاهی می اندازیم خواهیم دید:عَنْ الْحُسَیْنِ علیه السلام: أللّهُمَّ إنّکَ تَعْلَمُ إنَّهُ لَمْ یَکُنْ ما کانَ مِنّا تَنافُسا فی سُلْطانٍ وَ لاَ الْتِماسا مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ وَلکِنْ لِنَرُدَّ المَعالِمَ مِنْ دینِکَ وَ نُظْهِرَ الاْءصلاحَ فی بِلادِکَ وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ وَ یُعْمَلَ بِفَرائِضِکَ وَ سُنَنِکَ وَ أحْکامِکَ.

امام حسین علیه السلام فرمود: خداوندا! تو آگاهی که آنچه به دست ما صورت گرفت نه به طمع پادشاهی و جاه بود، نه به طلب ثروت و مال.
بلکه ما خواستیم تا نشانه های راه دینت را ارائه دهیم، و در شهرهای تو اصلاح را آشکار کنیم، باشد که بندگان مظلوم تو روی آسایش و امنیت ببینند و آسوده خاطر به طاعت تو برخیزند و فرائض و سنتهای تو عملی گردد.

و اینگونه نگاه عمیق و شرف حضر ابا عبدالله الحسین علیه السلام و هدفش از قیام عاشورا که مظهر و نماد ابدی تمامی نهضت های انسان دوستی و آرمان گرایی و آزادی خواهی مشروع است.توجه به دین و حراست از آن توجه به مظلوم و تلاش برای برقراری آسایش و امنیت برای آنها در مقابل با زیاده خواهی متجاوزان وظالمان بازدارندگی مخلصانه خدا و برپایی فرائض وسنتهای الهی مستولی گردد این رویکرد پاسداری از اسلام در بیان امام حسین علیه السلام است.

از این منظر وبرای رسیدن به این شیوه نگرشی اولین اقدام پاسداری ازخود در پاسداشت ارزشهای الهی است چنانکه می بایست مومنان از این ارزشها و گرایش به این ارزشها در وجود خود پاسداری نمایند واز بی راهه رفتن و گرایش به ضد ارزشها پرهیز جدی بنمایند و هرچه روز روزگار به جلو میرود اهمیت این موضوع آشکار تر میشود مکتب حسینی مکتبی عاشورایی برخواست از باورهای یقینی پیروزی حق برباطل است هرکجا حق و حقیقت باشد هوا خواهی حق و گرایش به آن ازویژگی های رهروان راه حسینی و پاسداری از این مکتب است چنانکه نپذیرفتن باطل نیز به همین اندازه مهم وچه بسا مهم تر نیز هست و این درس بزرگ عاشورا ودرس بزرگ مکتب پاسداری است و این آدرسی برای همه ی عاشقان حق و حقیقت آزادمردان ناآزاد اندیشان عالم است که نشانه های راه دین خدا کرده خدا را جست وجو میکنند .ما نیز در این میلاد باعظمت حسین ابن علی علیه السلام با اتکا به عنایات الهی واستعانت از الطاف اهل بیت علیهم السلام هرجایی راه حق و پاسداری از آن را خواستاریم که سعادت و نجات در این مسیر است.

——————–

حسین درخشنده

——————–

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=211282
  • دیدگاه‌ها برای مکتب حسینی، درس آزادگی و حق‌طلبی بسته هستند

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.