• امروز : سه شنبه - ۸ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 28 May - 2024
1

موافق غیر رقابتی شدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیستم/ نمایش‌نامه خوب کم داریم

  • کد خبر : 31136
  • 20 آبان 1398 - 11:35
موافق غیر رقابتی شدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیستم/ نمایش‌نامه خوب کم داریم

داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه موافق غیر رقابتی شدن جشنواره نیستم گفت: رقابت بر کیفیت اثر می‌گذارد و امیدی است که بین بچه‌ها رد و بدل می‌شود که تلاش بیشتری ‌کنند، به نظر من اگر جشنواره غیر رقابتی شود تلاش چشمگیر نیست. جواد انصافی، بازیگر نقش عبدلی  امروز در […]

داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه موافق غیر رقابتی شدن جشنواره نیستم گفت: رقابت بر کیفیت اثر می‌گذارد و امیدی است که بین بچه‌ها رد و بدل می‌شود که تلاش بیشتری ‌کنند، به نظر من اگر جشنواره غیر رقابتی شود تلاش چشمگیر نیست.

جواد انصافی، بازیگر نقش عبدلی  امروز در گفتگوبا خبرنگار عصر همدان با اشاره به موضوع سیاه‌بازی اظهار کرد: محدودیت‌هایی برای فضای سیاه بازی در گذشته بود و عده‌ای می‌گفتند، سیاه را مسخره می‌کنید و این تبعیض نژادی است در صورتی که سیاه یک آدم باهوش، پاک و صادق است.

وی با بیان اینکه در سیاه‌بازی به جرأت می‌توانیم بگوییم سیاه ما سنبل توده زجرکشیده و ستم‌دیده مردم و سنبل آزادی و فریاد مردم است گفت: نقش عبدلی از آن جا شروع شد که محدودیت برای سیاه‌بازی بود، ترفندی استفاده کردیم که شخصیت نمایش سفید ‌شود و با اسم عبدلی و اوستا از سال ۶۸ شروع شد.

بازیگر نقش عبدلی بیان کرد: مهم‌ترین مسئله این است که در فضای سیاه بازی و فضای نمایش‌های شادی‌آور ایرانی همان طور که از اسم آن مشخص است، می‌تواند حتی برای خردسال هم موثر باشد، چراکه ریتم و حرکات خاص و رنگ دارد.

وی با بیان اینکه در سیاه بازی تماشاچی انواع و اقسام رنگ‌های چشم‌نواز را می‌بیند افزود: این امر اثر روانی بر بیننده دارد و نوع ارتباط در این نوع نمایش که تنها نمایش اصیل ایرانی از دیرباز بوده، ارتباط با تماشاچی است.

اصلاًنی با تأکید بر اینکه در نمایش عبدلی و اوستا دیوار بین بازیگر و تماشاگر را شکسته بود، تصریح کرد: در این نمایش تماشاچی را برخی مواقع جزء خودشان می‌کنند که این امر ارتباط تنگاتنگی بین تماشاچی و بازیگر ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه روی تئاتر کودک و نوجوان بیش‌تر از نمایش آئینی کار شده است یادآور شد: در این بخش جشنواره بسیار خوبی هر ساله در همدان برگزار می‌شود و گروه‌های بسیاری در بخش‌های مختلف در آن حضور دارند، در حالی که در نمایش آئینی سنتی هر دو سال یک بار جشنواره داریم.

بازیگر نقش عبدلی خاطرنشان کرد: تئاتر کودک و نوجوان پیشرفت خوبی کرده و جایگاه خوبی برای آن می‌بینم اما هنوز این بخش جای پیشرفت دارد.

وی با بیان اینکه ز در این حوزه است، ادامه داد: نمایش‌نامه خوب و پربار در این بخش کم داریم که باید این موضوع را تقویت کنیم.

اصلاًنی با تأکید بر اینکه در هیچ یک از جشنواره‌‌های بین‌المللی داخلی متأسفانه کارهای خیلی رده بالا نمی‌آید اظهار کرد: فکر می‌کنم گروه‌ها معمولاً گروه‌های درجه دو و سه در این جشنواره‌ها هستند و دلیل عدم حضور گروه‌های درجه یک را عدم توان هزینه کردن برای آنها می‌دانم.

وی صدا و سیما را از اثرگذارترین رسانه‌ها دانست و گفت: بهترین نوع ارتباط تئاتر است اما بازتاب کشوری از طریق رادیو و تلویزیون است و این جا می‌فهمیم که ارزش‌های فرهنگی ما کم شده است.

بازیگر نقش عبدلی در ادامه با بیان اینکه موافق غیر رقابتی شدن جشنواره نیستم تصریح کرد: رقابت بر کیفیت اثر می‌گذارد و امیدی است که بین بچه‌ها رد و بدل می‌شود که تلاش بیشتری ‌کنند، به نظر من اگر جشنواره غیر رقابتی شود تلاش چشمگیر نیست.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های فکری من که در جشنواره‌ها نیست و به مسئله بودجه برمی‌گردد، این است که فرصت‌ها آن قدر فشرده است که بچه‌ها نمی‌رسند با هم تبادل فکری کنند.

اصلاًنی بیان کرد: باید کارهایی که در جشنواره دیده می‌شود حداقل نقد و بررسی شود که این کار نمی‌شود و دلیل آن محدودیت مکان، زمان و بودجه است.

وی با بیان اینکه جشنواره در همدان تمام می‌شود و ادامه نمی‌یابد یادآور شد: اما امسال دبیر جشنواره تصمیم گرفته آثار برگزیده، در شهرهای خودشان اجرا شوند و این اثر بسیار خوبی است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=31136
  • دیدگاه‌ها برای موافق غیر رقابتی شدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیستم/ نمایش‌نامه خوب کم داریم بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.