• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

“ج” مثل جهادگر

  • کد خبر : 17953
  • 11 شهریور 1398 - 11:13
“ج” مثل جهادگر

هستند جهادگرانی که بدون هر چشم داشتی در محرومترین مناطق کشور، دست یاری به سوی هموطنان خود دراز می کنند تا ذره ای از مشکلات آن ها را برطرف کنند.   به گزارش عصر همدان، در روزهایی که مشکلات اقتصادی، معیشتی و فرهنگی به چشم می خورد، هستند افرادی که تمام زندگی و حتی کسب […]

هستند جهادگرانی که بدون هر چشم داشتی در محرومترین مناطق کشور، دست یاری به سوی هموطنان خود دراز می کنند تا ذره ای از مشکلات آن ها را برطرف کنند.

 

به گزارش عصر همدان، در روزهایی که مشکلات اقتصادی، معیشتی و فرهنگی به چشم می خورد، هستند افرادی که تمام زندگی و حتی کسب درآمد خود را رها کرده و با حضور در روستاهایی که از امکانات شهری محرومند و مشکلات اساسی فراوان دارند دست یاری به سوی هم وطنان خویش دراز میکنند.

این افراد که همه شان دانشجو هستند، در قالب جهادگران بسیجی با حضور در روستاها در حوزه های عمرانی،فرهنگی و بهداشت و درمان سعی بر رفع مشکلات مردم دارند و بر اساس گفته هایشان هدفشان این است که بیشتر آموزش پیشگیری دهند تا در سال های آینده هزینه کمتری برای رفع مشکلات نیاز باشد.

در ادامه این گزارش گفتگویی با برخی از مسئولان گروه های جهادگر داشتیم که خواهید خواند.

تلاش نیروهای جهادگر آموزش پیشگیری است

محمد حسین باقری، دانشجوی ترم ۱۰ پزشکی، در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه پنج گروه در چهار روستا ثابت هستند گفت: گروه بانوان وظیفه آموزش بهداشت و درمان،مسائل فرهنگی و اموزش خیاطی و بافندگی را برعهده دارند و آقایان نیز در فعالیت های عمرانی حضور دارند.

باقری، با اشاره بر اینکه روستاهای چهاربلاغ، قلعه جوق، چرمق، بابانظر و تپه دیبی حوزه فعالیت این گروه ها بوده است افزود: گروه های درمانی در چند روستا گشت زنی داشتند و افراد را معاینه و دفترچه هارا مهر زدند تا مراحل درمان را پیگیری کنند.
وی، با بیان اینکه گروه های درمانی دیگری در قالب دیگر دندان پزشک در دو روستا حضور داشتند و بچه های ۴ تا ۱۲ سال را با یونیت سیار غربالگری کردند تصریح کرد: این گروه در سایر روستاها بقیه کودکان را از نظر بهداشت درمان دندان غربالگری کردند.

این مسئول گروه های جهادگر، با تاکید براینکه اگر افرادی نیاز به درمان بیشتر و یا ازمایش و سونوگرافی داشتند با هماهنگی قبلی به نزدیکترین شهر که دارای امکانات است فرستاده می شوند گفت: در حوزه بهداشت سعی بر این داشتیم تا آموزش پیشگیری را اولویت قرار دهیم تا مشکلات را ریشه ای درمان کنیم وگرنه مشکلات با پخش دارو حل نمی شود.

جهادگرانی مشاور باشند به رفع افسردگی مردم روستا کمک می کنند
باقری، با اشاره براینکه بخاطر بالا بودن آمار افسردگی در روستا مشاورانی به روستاها اوردیم تا بامردم صحبت کنند ادامه داد: برای آوردن پزشک به مناطق مشکلی نداشتیم و فقط نیاز به امکانات و وسیله نقلیه داریم.
وی، با بیان اینکه روحانیت در تشکیل کلاس های فرهنگی کمک بزرگی به مردم روستا داشتند یادآور شد: دانشجویان فرهنگی نیز در قسمت عمرانی فعالیت زیادی داشتند و برخی از آنها نیز اقدام به آموزش و تشکیل کلاس های رزمی ورزشی برای پسران کردند.

وجود روستایی که آب ندارد باور نکردنی است

فاطمه سبزه ای، دانشجوی رشته پزشکی، با بیان اینکه متاسفانه در  روستای اورته قمیش، آب یک روز درمیان آن هم به مدت نیم ساعت وجود دارد تصریح کرد: این موضوع باور کردنی نیست که هنوز چنین روستایی وجود دارد و مسئولین فکری به حال این شرایط نمی کنند.

سبزه ای، با اشاره براینکه آموزش قرآن و احادیث را همراه با بازیی هایی از قبیل سفالگری آموزش دادیم ادامه داد: در گروه کودک باید آموزش سرود های آموزنده حین بازی های کودکانه اموزش داده شود تا تاثیر خود را بگذارد.

این مسئول استقبال قشر کودک و نوجوان را از حضور این گروه ها پررنگ دانست و گفت: سعی داشتیم در حوزه بهداشت در سن بلوغ آموزش های لازم بهداشتی و شرعی را آموزش دهیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا در حوزه درمان دندان فقط کودکان مد نظر هستند افزود: مشکل اساسی ما کمبود امکانات و زمان هست، متاسفانه ما فقط یک یونیت داریم و مجبور به تعیین گروه هدف هستیم.

گروه های جهادی برای ارتباط گیری با مردم روستا به منازلشان می روند
یکی دیگر از مسئولان بانوان این اردو، در ادامه گفتگو با اشاره براینکه وقتی به روستاها می آییم اول از همه یک تیم تشکیل می دهیم و که به منازل مردم روستا می رود و همه ی فعالیت هایی که قرار است انجام دهیم را توضیح میدهد افزود: این کار باعث ارتباط گیری بیشتر میشود و در مرحله دوم نیز به همراه تیم بهداشت و پزشک به منازل مردم روستا می رویم.

وی، با تاکید براینکه حضور تیم پزشکی و بهداشتی در این مناطق به نفع زنان شده گفت: مشکلاتی که در حوزه زنان وجود دارد فقط با درمان پزشکی رفع میشوند و ماسفانه بانوان روستایی اهمیتی به درمان نمیدهند و حضور پزشک در اینجا الزامی است.

چقدر خوب می شد اگر مسئولین دولتی نیم نگاهی به این مناطق داشتند و همچون جوانان باغیرتی که با کمترین امکانات، اقداماتی برای کمک به مردم محروم انجام میدهند عمل میکردند.

این جوانان که به نام جهادگران بسیجی به مردم محروم و کمتربرخوردار جامعه کمک میکنند قطعا آینده سازان این مرز و بوم هستند و مسئولینی که حقوق های نجومی میگیرند باید از این جوانان الگو برادری کنند.

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=17953
  • دیدگاه‌ها برای “ج” مثل جهادگر بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.