• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

جنگ روانی رسانه‌های معاند درباره ممنوعیت واردات واکسن چقدر با واقعیت منطبق است؟/ آیا مردم از ممنوع بودن فایزر عصبانی هستند؟

  • کد خبر : 125723
  • 31 مرداد 1400 - 22:18
جنگ روانی رسانه‌های معاند درباره ممنوعیت واردات واکسن چقدر با واقعیت منطبق است؟/ آیا مردم از ممنوع بودن فایزر عصبانی هستند؟

به گزارش عصر همدان؛ ایسپا در بهار امسال یک نظرسنجی برگزار کرد و از مردم پرسید آیا ایران می‌تواند یک واکسن موثر در برابر کرونا بسازد؟ حدود ۴۷درصد پاسخ‌دهندگان جواب دادند ایران می‌تواند چنین کند. حدود ۲۲درصد هم اعلام کردند ایران شاید بتواند یک واکسن موثر تولید کند و ۱۲درصد هم گفتند نمی‌دانند. بنابراین کمتر […]

به گزارش عصر همدان؛ ایسپا در بهار امسال یک نظرسنجی برگزار کرد و از مردم پرسید آیا ایران می‌تواند یک واکسن موثر در برابر کرونا بسازد؟ حدود ۴۷درصد پاسخ‌دهندگان جواب دادند ایران می‌تواند چنین کند. حدود ۲۲درصد هم اعلام کردند ایران شاید بتواند یک واکسن موثر تولید کند و ۱۲درصد هم گفتند نمی‌دانند. بنابراین کمتر از ۲۰درصد مردم دستیابی ایران به واکسن موثر برای کرونا را بعید دانستند. پس دست‌کم ۷۰درصد از هموطنان دستیابی ما به واکسن موثر علیه کرونا را ممکن دانسته‌اند.

از مردم پرسیدند از کدام واکسن استفاده می‌کنید. حدود ۲۰درصد اعلام کردند از واکسن خارجی استفاده می‌کنند. حدود ۳۰درصد هم واکسن ایرانی را ترجیح داده‌اند. حدود ۲۵درصد هم از هیچ‌کدام استفاده نمی‌کنند و ۲۵درصد باقیمانده هم گفتند که برایشان فرقی ندارد. ضمنا حدود ۵۹درصد هم اعلام کردند حاضرند از واکسن ایرانی استفاده کنند.

حدود دو ماه و نیم بعد، ایسپا در میانه تیرماه ۱۴۰۰ یک نظرسنجی دیگر برگزار کرد. در این نظرسنجی ۲۳درصد گفتند واکسن خارجی را ترجیح می‌دهند و ۲۸ درصد هم به واکسن ایرانی تمایل داشتند. حدود ۱۸درصد هم از هیچ‌کدام استفاده نمی‌کنند. روشن است تزریق واکسن آمریکایی مسئله مردم نیست. ۲۳درصد مردم واکسن خارجی را ترجیح می‌دهند که توسط کشورهای مختلف عرضه شده است که یکی از آنها آمریکاست. این پروپاگاندای عجیب رسانه‌ای است که می‌تواند کسری از ۲۳درصد را صددرصد نشان‌دهد.

وقتی این دو نظرسنجی را کنار هم قرار می‌دهیم درمی‌یابیم سستی در روند واکسیناسیون باعث شده است مردمی که نسبت به تولید واکسن داخلی کم‌امید شده‌اند به سمت واکسن خارجی متمایل خواهند شد. هرچند شیب نمودار تمایل هنوز کم است. نکته تلخ‌تر این است که حدود ۲۶درصد از مردم گفته‌اند که فکر نمی‌کنند هیچ‌گاه برای واکسن زدن به آنها نوبت برسد. هیچ‌گاه. چرا چنین شده است؟

یک بار دیگر باید دستگاه محاسباتی را از اول شفاف کنیم؛ یک: رهبری گفتند به واکسن آمریکایی اعتماد ندارند و ورود آن به کشور به صلاح نیست. دو: امکان ورود واکسن از طرق مختلف وجود داشت. ولی روند واکسن زدن کند پیش رفت. سه: بیش از ۶۰درصد مردم حاضرند واکسن ایرانی بزنند و به آن امید داشتند. اما بعد از حدود سه ماه، بیش از یک‌چهارم مردم گفتند از این‌که هر نوع واکسنی به آنها برسد از اساس ناامید هستند!

در نظرسنجی تازه ایسپا از مردم پرسیده شده است چقدر از عملکرد دولت در روند واکسیناسیون راضی هستند: حدود ۴۱درصد گفتند اصلاً رضایت ندارند و حدود ۲۰درصد هم گفتند که رضایت‌شان کم است. تحلیل این است: ۲۳درصد مردم به واکسن خارجی تمایل دارند ولی بیش از ۶۰درصد از همین مردم از روند واکسن‌زدن راضی نیستند.

بنظر می‌رسد اینکه مردم کدام واکسن موثر را تزریق کنند مسئله نباشد، مسئله روند مدیریت این ماجراست که مردم را ناراحت کرده است. مسئله یک سردرگمی در نحوه پاسخگویی و چاره‌جویی و اظهارنظر منسجم است. / جام‌جم

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=125723
  • دیدگاه‌ها برای جنگ روانی رسانه‌های معاند درباره ممنوعیت واردات واکسن چقدر با واقعیت منطبق است؟/ آیا مردم از ممنوع بودن فایزر عصبانی هستند؟ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.